صدها فعال مدنی، سیاسی و هنری؛ قتل‌ و بازداشت برای مخفی کردن ترس حکومت از مردم است

جمعی از نویسندگان، شعرا، فعالان مدنی، فعالان کارگری و صنفی، و فعالان سیاسی و هنری ایرانی، در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی بی‌قیدوشرط و فوری زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند.

تا زمان نگارش این خبر، دست‌کم ۲۵۰ نفر این نامه را امضا کرده‌اند و در آن نوشته‌اند موج گسترده سرکوب و بازداشت و کشتار معترضان سیاسی در سه ماه گذشته در خیابان‌ها و کوچه‌ها به راه افتاده و «تا بدان جا که روند هراس‌افکنی برای در هم شکستن جنبش آزادی‌خواهانه مردم اکنون به برپایی چوبه‌های دار در ملا عام کشیده شده است.»

چنان که سازمان‌های مدافع حقوق بشر تخمین زده‌اند، نیروهای سرکوبگر وابسته به حکومت جمهوری اسلامی، از زمان شروع خیزش سراسری مردم تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از معترضان از جمله زنان و کودکان را به قتل رسانده است و دو نفر از معترضان -محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد- را اعدام کرده‌اند. خانواده‌های بازداشت‌شدگان تحت فشار قرار گرفته‌اند، از آنان اعتراف اجباری گرفته شده، بازداشت‌شدگان در دوران حبس مورد خشونت و تجاوز قرار گرفته‌اند و برای ده‌ها نفر از آنان احکام سنگینی چون محاربه صادر شده و در خطر اعدام قرار دارند.

این نامه ضمن اشاره به صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشتی در سه ماه اخیر که «شماری از آنان به شکل‌های گوناگون از جمله ضرب و جرح، پرتاب از بلندی، «خودکشی»، و… از میان رفته و نابود شده‌اند»، می‌افزاید که دایره این قتل‌ها و بازداشت‌ها «که در واقع برای پنهان‌کردن هراس حکومت از جنبش مردم است، به خیابان‌ها و محلات محدود نمانده و حتی بازداشت کسانی را در برگرفته که هیچ حضوری در تجمع‌های خیابانی نداشته‌اند.»

نامه سرگشاده و جمعی فعالان سیاسی و مدنی مقیم ایران و خارج از کشور، تشدید برخوردهای امنیتی و قضایی با معترضان را نشانه «تلاش جمهوری‌اسلامی برای پنهان کردن هراس از جنبش مردم» توصیف کرده‌ است. این بیانیه بر لزوم پایان سرکوب، بازداشت و قتل‌های حکومتی و آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی تاکید شده است.

بیانیه به بازداشت دو تن از اعضای کانون نویسندگان ایران اشاره می‌کند که با «یورش وحشیانه» به خانه‌هایشان دستگیر و به زندان منتقل شدند و می‌نویسد که پیش از این نیز اعضای دیگر آن بازداشت شده بودند که برخی از آنان هنوز احکام سنگین حبس را می‌گذرانند.

نویسندگان بیانیه سرگشاده که تاریخ نگارش آن اول دی‌ماه است، تاکید کرده‌اند که زندانیان کانون نویسندگان تنها بخش بسیار کوچکی از هزاران زندانی آزادی‌خواه دیگرند که در سه ماه اخیر از طیف‌های گسترده جامعه اعم از کارگران، معلمان، زنان، دانشجویان، هنرمندان، وکلای مدافع، طرفداران محیط زیست و دیگر فعالان سیاسی و اجتماعی بازداشت شده‌اند.

حسین پرهیزگار، اعظم بهرامی، ناصر زرافشان، اکبر معصوم‌بیگی، سیما رادمنش، رضا علامه‌زاده، پرستو فروهر، آیت نیافر، خدیجه مقدم، جلوه جواهری، نعمت آزرم، عالیه اقدام‌دوست، اعظم بهرامی، علیرضا بهنام، سعید تبریزی، حسن حسام، نسیم خاکسار و ده‌ها فعال سیاسی و مدنی و هنری و صنفی دیگر این نامه را امضا کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲