ایتالیا سفیر رژيم ایران را در واکنش به سرکوب اعتراضات احضار کرد

وزارت خارجه ایتالیا روز سه‌شنبه ۶ دی ماه اعلام کرد که آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه این کشور، سفیر رژیم ایران را در اعتراض به واکنش «غیرقابل قبول» جمهوی اسلامی به اعتراضات در ایران احضار کرده است.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای گفت که محمدرضا صبوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم، برای انجام یک دیدار در روز چهارشنبه فراخوانده شده است.

آنتونیو تاجانی پیش از این سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرده و آن را «غیرقابل قبول» و «ننگین» خوانده بود. وزیر خارجه ایتالیا همچنین تاکید کرده بود که از مبارزات زنان در ایران دفاع می‌کند.

وی با این حال به تازگی در اظهاراتی خاطرنشان ساخت که دولت جورجیا ملونی، نخست وزیر جدید ایتالیا، قصد دارد که راه را برای دیپلماسی با تهران، به‌ویژه بر سر برنامه هسته‌ای آن باز بگذارد.

ایران از روز ۲۶ شهریور در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

سازمان حقوق‌بشر ایران، مستقر در اسلو، اعلام کرده که دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

مقامات ایران قدرت‌های خارجی از جمله ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی را مسئول این اعتراضات می‌دانند، اتهامی که غرب آن را رد کرده است و فرافکنی می‌داند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده در این مدت تحریم‌های حقوق بشری متعددی علیه مقامات و نهادهای مسئول در سرکوب معترضان در ایران اعمال کرده‌اند که شامل مقامات قضایی و نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲