ایران بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود بازداشت گسترده و پرشمار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از آغاز اعتراضات سراسری در ایران را نشانی از اقدام جمهوری اسلامی در «سرکوب بزرگ» خواند و «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۲ در صدر کشورهایی قرار گرفت که بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران شناخته می‌شوند و هم‌اکنون شمار بی‌سابقه‌ای از زنان روزنامه‌نگار در این کشور بازداشت و زندانی شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفت که یکی از نشانه‌‌های اقدام جمهوری اسلامی به «سرکوب بزرگ»، بازداشت گسترده خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بلافاصله بعد از آغاز اعتراضات سراسری در پی کشته شدن مهسا امینی، است.

گزارشگران بدون مرز افزود که جمهوری اسلامی ایران با ۴۷ روزنامه‌نگار و خبرنگار بازداشت شده و زندانی، تنها یک ماه پس از شروع اعتراضات گسترده، به سومین زندان بزرگ روزنامه نگاران در جهان تبدیل شد.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در گزارش خود آورده است که در میان اولین خبرنگاران بازداشت شده پس از آغاز اعتراضات سراسری «دو زن روزنامه‌نگار، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، بودند که به جلب توجه افکار همومی به کشته شدن مهسا امینی، زن جوان کرد ایرانی، کمک کردند.

کریستف دولوار دبیر اول گزارشگران بدون مرز گفت:«رژیم‌های دیکتاتوری و مستبد، زندان‌هایشان را سریع‌تر از همیشه با زندانی کردن روزنامه‌نگاران پر می‌کنند و رکورد جدید در تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شد، نیاز فوری برای ایستادگی در مقابل چنین دولت‌هایی را تایید می‌کند.

این مقام سازمان گزارشگران بدون مرز از افزایش همبستگی با همه کسانی که در جهان به آرمان آزادی روزنامه‌نگاری، استقلال و کثرت‌گرایی باور دارند، به عنوان یکی از اقداماتی باید کرد که باید برای ایستادگی مقابل رژیم‌های دیکتاتوری ناقض حقوق روزنامه‌نگاران انجام شود.

گزارشگران بدون مرز درباره خشونت و آزار علیه روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۲ میلادی، تاکید کرد که در حال حاضر ۵۳۳ روزنامه نگار در سرتاسر جهان در بازداشت هستند و تعداد روزنامه نگاران کشته شده در این سال به ۵۷ نفر رسیده، ۶۵ خبرنگار به گروگان گرفته شده‌اند و ۴۹ نفر نیز مفقود هستند.

ایران «در صدر کشورها»

«کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» نیز در گزارش سالانه خود اعلام کرد که ایران در صدر کشورهایی قرار دارد که زندان بزرگ روزنامه‌نگاران هستند و پس از ایران کشورهای چین، میانمار، ترکیه و بلاروس قرار دارند.

این کمیته افزود که در میان هزاران نفری که بعد از آغاز اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شده‌اند نام ده‌ها روزنامه‌نگار و خبرنگار به چشم می‌خورد.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران افزود که خواسته‌های مردم ایران در اعتراضات سراسری اکنون به «اعتصاب و سرنگونی جمهوری اسلامی» رسیده است.

در این گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران افزود: مقامات جمهوری اسلامی شمار بی‌سابقه‌ای از زنان روزنامه‌نگار را زندانی کرده‌اند و ۲۲ تن از ۴۹ روزنامه‌نگاری که در رابطه با اعتراضات دستگیر شده‌اند، زنان خبرنگار و روزنامه‌نگار هستند که بیانگر نقش برجسته‌ زنان در پوشش اعتراضات سراسری ایران است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲