سیزدهمین جمعه اعتراضی زاهدان؛ مردم خاش و راسک هم به خیابان آمدند

هزاران نفر از مردم زاهدان روز جمعه نهم دی‌ماه، در سیزدهمین جمعه اعتراضی بار دیگر پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی زاهدان به خیابان آمده و با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی»، خیابان‌های مرکز سیستان و بلوچستان را به صحنه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی تبدیل کردند. هم‌زمان در شهرهای خاش و راسک نیز مردم بر ضد جمهوری اسلامی تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده و در حمایت از مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و مولوی عبدالغار نقشبندی، اولین تاییدکننده خبر «تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ»، شعار سردادند.

مردم زاهدان در بخشی از تجمع‌های اعتراضی روز جمعه خود عکس علی خامنه‌ای را به آتش کشیده و لگدکوب کردند و با سردادن شعار «سپاه جنایت می‌کند، خامنه‌ای حمایت می‌کند»، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول همه جنایت‌های انجام‌شده علیه مردم خواندند.

جمعیت مردم در سیزدهمین جمعه اعتراضی در زاهدان بسیار گسترده و شعارهای ضدحکومتی در این تجمع‌ اعتراضی صریح‌تر از جمعه‌های اعتراضی پیشین بود.

مردم معترض زاهدان در شعارهای تجمع‌ اعتراضی جمعه ۹ دی‌ماه خود، در بخشی از شعارها به‌صراحت و به‌طور مستقیم علی خامنه‌ای را مسئول کشتار و «جنایت» نیروهای تحت امرش علیه مردم معرفی کردند. آن‌ها از جمله شعار «سپاه جنایت می‌کند، خامنه‌ای حمایت می‌کند» سردادند.

«ایرانی با غیرت، حمایت حمایت»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر بسیجی» ، «مرگ بر سپاهی» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» از شعارهای مردم معترض در تجمع‌های اعتراضی ۹ دی ماه زاهدان بود.

در بخشی از تجمع‌های اعتراضی روز جمعه نیز مردم زاهدان علاوه بر سردادن شعار «بسیجی، سپاهی داعش ما شمایی»، با شعار «استاندار داعشی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» به انتصاب محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه پاسداران، به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان از طرف دولت ابراهیم رئیسی، اعتراض کردند.

در تجمع‌های سیزدهمین جمعه اعتراضی زاهدان، مردم معترض همچنین پلاکاردهایی با مضمون شعارهای ضدحکومتی در دست داشتند.

روی برخی از این پلاکاردها با یادآوری جمعه خونین زاهدان که در آن نزدیک به ۱۰۰ نفر از مردم و کودکان با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شدند، نوشته شده بود: «در ایران ما از عدالت پرسیدن مثل سرب داغ است.»

شعار «سر خم قدغن، دیگه غم قدغن، ماتم قدغن» مضمون یکی دیگر از پلاکاردهای اعتراضی در تجمع‌ اعتراضی روز جمعه مردم زاهدان بود.

روی یکی از پلاکاردهای معترضان در زاهدان نوشته شده بود: «برای استانداردسازی آموزش، برای استانداردهای روز دنیا، برای اقتصادی پویا و برتر، برای صلح در خاورمیانه، جمهوری اسلامی باید ساقط شود.»

پلاکاردهایی در اعتراض به صدور حکم اعدام علیه معترضان و همچنین حمایت از معترضان بازداشتی از جمله دیگر مضامین این پلاکاردها بود. روی یکی از پلاکاردها به حمایت از ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، پرداخته و نوشته بودند: «ترانه علیدوستی آزاد باید گردد.»

تعدادی از معترضان در زاهدان نیز با پلاکاردها و شعارهای خود از شعیب میر بلوچ‌زهی حمایت کردند. مردم با نوشت شعار «حکم اعدام شعیب میر بلوچ‌زهی لغو باید گردد» به صدور حکم اعدام برای این نوجوان ۱۸ ساله اعتراض کردند.

شعیب میر بلوچ‌زهی ریگی نوجوان ۱۸ ساله اهل زاهدان است که در جریان اعتراض‌های ضدحکومتی پس از جمعه خونین زاهدان، روز ۱۳ مهرماه، بازداشت و تحت شکنجه مجبور به اعتراف اجباری شد.

بخشی از شعارهای مردم معترض زاهدان در سیزدهمین جمعه اعتراضی، بر حمایت از خیزش سراسری مردم ایران تمرکز داشت. شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت»، «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» از جمله شعارهای مردم زاهدان در حمایت از خیزش سراسری بود.

تجمع اعتراضی ضدحکومتی مردم شهرهای خاش و راسک

در شهر خاش نیز جمعیت گسترده‌ای از مردم معترض روز جمعه هم‌زمان با سیزدهمین جمعه اعتراضی سیستان و بلوچستان پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت به خیابان آمده و تجمع اعتراضی ضدحکومتی برپا کردند.

پس از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهرماه که با شلیک گلوله جنگی از طرف نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی نزدیک به صد نفر در زاهدان کشته شدند، در روز ۱۳ آبان ماه نیز نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در اقدامی مشابه به سوی مردم خاش آتش گشودند و دست‌کم ۱۶ نفر از مردم را با گلوله جنگی کشتند.

جمعه‌های اعتراضی از آن پس در خاش نیز تداوم داشته و مردم این شهر روز جمعه ۹ دی‌ماه، نیز با سردادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

شهر راسک در جنوب سیستان و بلوچستان نیز جمعه ۹ دی ماه صحنه تجمع اعتراضی ضدحکومتی مردم پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت بود.

مردم در شهر راسک علاوه بر سردادن شعارهای ضدحکومتی، شعارهایی در حمایت از مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، سردادند. در تجمع اعتراضی این شهر، مردم با سردادن شعارهایی از مولوی عبدالغفار نقشبندی نیز حمایت کردند. عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک، اولین شخصی بود که سوم مهر ماه به‌طور رسمی و با انتشار بیانیه‌ای، خبر «تجاوز ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار، به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ» را تایید کرد.

او در بیانیه خود نوشت: «چند روزی بود که خبری اسفناک، بلکه فاجعه‌ای دلخراش و فجیع در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن بود تا اینکه پس از تحقیق و بررسی و گفت‌وگو با خود خانواده و شنیدن سخنان دختر کودک، زوایای پنهان این جنایت نابخشودنی برای بنده محرز گردید.»

مردم زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان در ۸ مهر ماه، اولین تجمع اعتراضی گسترده خود پس از آغاز خیزش سراسری در ایران را در اعتراض به «تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ» و همچنین در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی آغاز کردند که بلافاصله در اولین دقایق با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، به «جمعه خونین زاهدان» با نزدیک به ۱۰۰ کشته تبدیل شد.

مولوی نقشبندی پس از فشارهای مختلف، دو هفته پیش به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد و پس از مراجعه به این دادگاه بازداشت شده است.

در تجمع اعتراضی جمعه ۹ دی راسک، همچنین مردم با سر دادن شعارهایی بر حمایت خود از مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در استان گلستان، تاکید کردند.

مولوی گرگیج یک سال پیش، در پی مواضع انتقادی و اعتراضی به‌ویژه در مورد تبعیض مذهبی در جمهوری اسلامی از طرف حکومت از برگزاری نماز جمعه منع شده بود.

مردم شهرستان گالیکش در استان گلستان نیز روز جمعه ۹ دی‌ماه، با تجمع مقابل منزل مولوی محمدحسین گرگیج، خواستار بازگشت او به امامت جمعه اهل سنت آزاد شهر شدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲