انجمن تجارت الکترونیک: «اینترنت طبقاتی» غیراخلاقی و غیرتخصصی است

انجمن تجارت الکترونیک هرگونه دسته‌بندی و اولویت‌بندی برای دسترسی به اینترنت مخالفت کرد و آن را موضوعی غیراخلاقی و غیرتخصصی دانست و گفت: «این طرح مشکلی بر مشکلات پیشین اضافه می‌کند.»

هفته گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد که پس از اساتید دانشگاه، اعضای اتحادیه فناوران رایانه تهران و برنامه‌نویسان، گروه‌های دیگری هستند که از اینترنت بدون فیلتر برخوردار خواهند شد تا این موضوع دوباره به صدر اخبار حوزه آی‌تی برگردد.

چند ماه پیش وزیر ارتباطات با حضور در یک برنامه تلویزیونی از امکان رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها برای اقشار خاص خبر داد و در مورد اینترنت ویژه کودکان صحبت کرد و برای اولین بار موضوع اینترنت طبقاتی را پیش کشید.

اوایل آذرماه نیز کارگروه اقتصاد دیجیتال، آیین‌نامه‌ای را با عنوان حمایت از فریلنسرها به تصویب رساند که در آن رد پای اینترنت طبقاتی مشاهده می‌شد. بر این اساس طرح اینترنت طبقاتی قرار است با دسترسی فریلنسرها به اینترنت بدون فیلتر، گسترده‌تر شود.

روزنامه اعتماد نیز در واکنش به این‌ طرح و فیلترینگ گسترده آینده اینترنت در ایران را ترکیبی از دیوار آهنین و اینترنت طبقاتی دانست و نوشت که بخشی از کاربران اینترنت از این وضعیت وحشت کرده‌اند و می‌گویند که شبکه‌ای مثل شبکه داخلی چین در انتظار مردم ایران است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳ ژانویه ۲۰۲۳