اعتراضات ایران؛ از واکنش تهران به انتشار کاریکاتورهای جنجالی خامنه‌ای تا تکذیب خبر قطع کامل اینترنت

روز صد و یازدهم اعتراضات ایران درحالی آغاز می‌شود که شب گذشته مناطق متعددی از تهران همچون نارمک، بلوار فرحزادی، میدان پونک و سعادت آباد بار دیگر صحنه شعارهای شبانه ضد حکومتی معترضان بود.

دیوان عالی کشور روز گذشته حکم اعدام حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا که در پرونده کشته‌شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان محکوم شده بودند، نقض و حکم اعدام محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی را در رابطه با همین پرونده با «وارد و موجه» ندانستن فرجام‌خواهی تایید کرد. 

همزمان، اردلان شکرابی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد با انتشار توئیتی صدور حکم اعدام برای محمد مهدی کرمی و محمد حسینی را محکوم و از آن ها حمایت کرد.

خبرگزاری تسنیم شب گذشته از کشته شدن یک سپاهی به نام قاسم فتح‌اللهی نام دارد در مقابل منزلش به ضرب چهار گلوله خبر داد. 

یورگن لوکادیا، مهاجم سابق پرسپولیس دلیل خروجش از ایران را فاش کرد

یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی سابق پرسپولیس که پس از اعتراضات ایران را ترک کرده بود در پستی نوشت: «قضاوت کنید. برای من پیام‌های نفرت‌انگیز ارسال کنید. من را میمون صدا کنید. زمانی که آنجا بودم بهترین‌ها را انجام دادم. این مسخره است که رسانه‌ها سعی دارند از من چهره منفی بسازند که بدون هیچ دلیلی ایران را ترک کرده‌ام. آنها مردم را دار می‌زنند.»

لوکادیا در ادامه این پست اینستاگرامی گفت که باید فوتبال بازی می‌کردند در حالی که دیگر فوتبالیست‌ها اعدام می‌شدند. 
در حال حاضر امیررضا نصر آزادانی، فوتبالیست اصفهانی به اتهام محاربه در پرونده کشته شدن یک سرهنگ نیروی انتظامی و دو بسیجی به اعدام محکوم شده است.

لوکادیا که در مدت حضورش در ایران عنوان آقای گلی نیم‌فصل را به دست آورده بود، اواخر آذرماه بدون هماهنگی با باشگاه از حضور در تمرین تیم خودداری و بعد هم ایران را ترک کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده این بازیکن در توجیه اقدام خود به باشگاه اعلام کرده بود که به علت مشکلات خانوادگی باید به سرعت نزد خانواده‌اش برود.

حاجی‌زاده: ما از تجربه سوریه در اغتشاشات اخیر استفاده کردیم

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ویژه برنامه ملک سلیمان خاطره‌ای از آغاز درگیری‌های در کشور سوریه تعریف کرده و بعد ادامه داده است که «ما از تجربه سوریه در اغتشاشات اخیر استفاده کردیم».

حاجی زاده در صحبت‌هایش اشاره کرده که مسایل سوریه با «تظاهرات داخلی» آغاز شد و بعد به «درگیری مسلحانه» کشیده شده و «شباهتش با اغتشاشات اخیر ایران» هم همین بوده است. او ادامه داد: «دیدیم از ابتدا با حمله به پایگاه بسیج و پرتاب کوکتل شروع شد برای اینکه نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج را خشمگین کنند تا آنها درگیر شوند.»

او بعد هم گفت که «از این تجربه در اغتشاشات اخیر» استفاده شده و علت کشته شدن نیروهای نظامی جمهوری اسلامی این بوده که «آنها زدند و ما جواب ندادیم چون اگر جواب می‌دادند در این بین عده‌ای هم بیگناه کشته می‌شدند که تبدیل به یک فاجعه ملی می‌شد».

بازداشت وکیلی دیگر در محل دادگاه

روز گذشته ماموران لباس شخصی الهام زراعت‌پیشه، وکیل دادگستری و از اعضای کانون وکلای استان فارس را در دادگاه شهرستان مرودشت بازداشت کردند. کمپین حقوق بشر ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «بازداشت يك وکیل دیگر در محل دادگاه به دست ماموران لباس شخصی، نشان می‌دهد که اگر تا پیش از این تهدید و فشار بر وکلا در خفا اعمال می‌شد، حالا جمهوری اسلامی هیچ ابایی از علنی کردن این تهدید‌ها و فشارها ندارد. این یعنی جنگ آشکار علیه حاکمیت قانون و حقوق شهروندان.»

نماینده مجلس: درصورت جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن اولویت برخورد قانونی با مسئولانی است که به دنبال تیک آبی هستند

چندی است صحبت‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه قوه قضائیه موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذیربط، با فروشندگان فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌های غیرمجاز برخورد قانونی و متخلفین را مجازات کند. معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس در واکنش به این خبر گفت: «اگر قرار است این اتفاق بیافتد مسئولان دولتی که به دنبال گرفتن تیک آبی هستند حتما باید در اولویت برخورد قانونی قرار بگیرند. وقتی که بسیاری از مسئولان عالی اجرایی از پلتفرم‌های فضای مجازی که فیلتر هستند، استفاده می‌کنند، چگونه می‌توانند این دوگانگی را بعدا توجیه کنند؟»

احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه ایران در پی انتشار شماره جدید مجله شارلی‌ابدو

سفیر فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. وزارت امور خارجه ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به دنبال اقدام موهن یک نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی»، نیکلاس رش، سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی به وزارت امور خارجه احضار شد. موضوعی که وزارت امور خارجه ایران به آن اشاره دارد، کاریکاتورهای منتشر شده در مجله شارلی ابدو در روز گذشته است. این هفته‌نامه فکاهی شماره ویژه خود را که به کاریکاتورهای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اختصاص داده بود.

ناصر کنعانی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ایران در جریان این احضار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران «توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را نمی‌پذیرد». او همچنین گفته است که «فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه نماید.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه صحبت‌هایش به کاریکاتور‌های قبلی منتشر شده در این نشریه اشاره کرده است. و بعد هم «مسئولیت این اقدام» را متوجه دولت فرانسه دانسته است. کنعانی همچنین ادامه داد که «جمهوری اسلامی ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌داند» و «در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی» است

حمایت‌های گسترده چهره‌های هنری و ورزشی از علی دایی؛ «تمام قد کنار این مرد بزرگ ایستاده‌ایم»

پس از توهین امیرحسین حاجی نصیری به علی دایی در شبکه افق صدا و سیما موجی از واکنش‌ها در حمایت از کاپیتان سابق تیم ملی ایران ایجاد شد. 
این فرد در این برنامه گفت که از نظرش کسی که افتخاراتش در زمینه ورزشی حاصل قد بلند است و هرکس سانتری می‌کرد به سر او می‌خورد و وارد دروازه می‌شد قهرمان ملی نیست.

وی اضافه کرده بود که «کاش قوه قضاییه این‌ها را ممنوع‌الخروج نکند تا آن‌ها بتوانند از کشور خارج شوند و فضای کشور با نبود این افراد کمی تطهیر شود.»
کریم انصاری فرد کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به این موضوع در اینستاگرام نوشت: «اسطوره، شرف، سرت سلامت شهریار.»
وریا غفوری، کاپیتان سابق استقلال و بازیکن فعلی تیم فولاد خوزستان که اخیرا بازداشت شده بود در اینستاگرام گفت: «مرد نیک روزگار. یاوه‌گویان بدانند تمام قد کنار این مرد بزرگ ایستاده‌ایم.»

حمید درخشان، مربی فوتبال و بازیکن سابق تیم ملی نیز خطاب به علی دایی گفت که «خدا شما را برای این مملکت حفظ کند.»
احسان روزبهانی، بوکسور تیم ملی بوکس ایران در اینستاگرام نوشت: «اسمتو یدک نمیکشه، تو هر کشوری رفتم، ایران رو به اسم تو می‌شناختن.»
حامد بهداد، بازیگر سینما نیز در یک استوری اینستاگرامی نوشت: ««علی دایی محبوب و قهرمان ماست، ایرانی است و ایرانی دوستش دارد. ناشناس برنامه افق دهانش را با آفتوبه آب کشیده، از جانب ما مردم حرف مفت نزند و خود را به ما مردم ایران نسبت ندهد.»

یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس نیز گفت: «متاسفانه در صداوسیما برنامه‌های پخش می‌شود که توهین به اسطوره‌های ماست. در این برنامه اخیر هم به علی دایی که جان خود را برای کشور و تیم می‌داد اینجور توهین می‌شود.»

ابی خواننده سرشناس نیز نوشت: «این‌گونه توهین کردن به اسطوره و اعتبار ورزشی و مردمی یک ملت، نشان از حقارت و ناچاری شما درماندگان دارد و بس.»
فرزانه توسلی، دروازه‌بان تیم ملی فوتسال زنان ایران نوشت: «علی دایی از امیدهای ایران ماست که در کنار مردم ایستاده است به احترامش تمام قد کنارش می ایستم.»

مهدی طارمی بازیکن تیم ملی فوتبال نیز نوشت: «اعتبار و افتخار ایران، انشاالله همیشه سالم و سلامت باشی علی آقا.»

رابرت مالی: رهبران ایران باید به حرف جوانان خود گوش دهند نه اینکه آن‌ها را بکشند

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که مهدی محمدی فرد و محمد بروغنی ۱۸ و ۱۹ ساله، دو جوان ایرانی هستند که در دادگاه‌های فرمایشی به اعدام محکوم شده‌اند.
وی تصریح کرد که «دنیا تماشا می‌کند. رهبران ایران باید به حرف جوانان خود گوش دهند نه اینکه آن‌ها را بکشند.»

لیلی گلستان عکس‌هایی از خود بدون حجاب اجباری را منتشر کرد

لیلی گلستان، نویسنده و مترجم با انتشار دو عکس بدون حجاب اجباری از خود در اینستاگرامش نوشت: «من در مجتمع آ اس پ زندگی می‌كنم و امروز رفته بودم كمی برای خونه خريد كنم و كسي اين عكس‌ها را از من گرفت و برايم فرستاد. اين هم من بدون حجاب اجباری.»
پیش از این شماری از هنرمندان عکس‌های بدون حجاب اجباری خود را منتشر کرده بودند. 

ترانه علیدوستی آزاد شد

به گزارش شرق، ترانه علیدوستی، بازیگر سینما به قید وثیقه از زندان آزاد شد. وی ۲۶ آذر به دلیل اعلام همبستگی با معترضان ایرانی بازداشت شده بود. بازداشت وی واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به همراه داشت.

امروز چندباری خبرهای ضد و نقیضی درباره آزادی خانم علیدوستی منتشر شده بود. 

وزارت ارتباطات: خبر قطع اینترنت در روز برگزاری کنکور کذب است

به گزارش شرق، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای درباره ادعای قطع اینترنت در روز برگزاری کنکور گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس موضوع نشر خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب می‌کند و تاکنون دراین‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است.»

همچنین وزیر علوم در حاشیه هیات دولت درجمع خبرنگاران گفت: «در حوزه‌هایی که کنکور برگزار می‌شود، اینترنت برای محل‌های برگزاری آزمون سراسری قطع خواهد شد تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت بپردازند.»

صبح امروز، مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در برنامه صبح بخیر ایران گفته بود: «در ساعات برگزاری مرحله اول کنکور در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی، اینترنت در کل کشور قطع خواهد شد. قطع نقطه‌ای اینترنت در زمان برگزاری کنکور طی سال گذشته نتوانسته جلو ارتباط داوطلبان را با بیرون بگیرد و به همین دلیل قرار است امسال اینترنت کل کشور در زمان برگزاری آزمون قطع شود.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۵ ژانویه ۲۰۲۳