واکنش‌های بین‌المللی به اعدام دو معترض دیگر در ایران: هرالد تروخ، کفیل سیاسی محمد حسینی، خواستار فراخواندن سفرای اروپایی از تهران شد

اعدام دو زندانی سیاسی دیگر در ایران با محکومیت بین‌المللی از سوی اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی روبه‌رو شد و هلند نیز اعلام کرد که برای دومین بار، سفیر ایران را احضار می‌کند. اتحادیه اروپا از ایران خواست که هر چه سریعتر اعدام معترضان را متوقف کند.

  • واکنش اتحادیه اروپا به اعدام مهدی کرمی و محمد حسینی
    اتحادیه اروپا ضمن ابراز «خوف و وحشت» از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ارتباط با اعتراضات جاری در ایران، این اقدام حکومت را گواهی دیگر بر «سرکوب وحشیانه» تظاهرات مدنی به دست مسئولان جمهوری اسلامی دانست.
    در بیانیه‌ای که بعد از ظهر شنبه ۱۷ دی‌ماه، ساعاتی پس از تایید رسمی اعدام این دو معترض جوان منتشر شد، اتحادیه اروپا بار دیگر مقام‌های ایرانی را به «توقف فوری» صدور و اجرای حکم اعدام علیه معترضان فراخوانده و این شیوه مجازات را «قویا محکوم کرده» است.
    اتحادیه اروپا همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا احکام اعدامی را که به‌تازگی علیه معترضان صادر شده‌است لغو کنند و شرایط مناسبی را برای همه بازداشت‌شدگان فراهم کنند.
    در این بیانیه تصریح شده است که مقام‌های حکومت ایران «باید اطمینان حاصل کنند کسانی که به هر شکلی تحت بازداشت یا در زندان هستند، به‌هیچ‌وجه هدف بدرفتاری قرار نمی‌گیرند».
    اتحادیه اروپا همچنین از حکومت جمهوری اسلامی خواسته است تا به تعهدات خود در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی پایبند بماند و تحت هر شرایطی به حقوق بنیادین مردم از جمله آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.
    در پایان این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا مخالفت قاطع و اصولی خود را با استفاده از مجازات اعدام در هر زمان و تحت هر شرایطی تکرار می‌کند. مجازات اعدام یک مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی است که به عنوان بازدارنده در برابر جرم عمل نمی‌کند و انکار کرامت انسانی و تمامیت فردی را نمایندگی می‌کند که پذیرفتنی نیست.»
  • وزیر خارجه بریتانیا: ایران باید فورا به خشونت علیه مردم خود پایان دهد
    همچنین جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت: «ایران باید فورا به خشونت علیه مردم خود پایان دهد.»
    وزیر خارجه بریتانیا گفت که کشورش به شدت با مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است.
    او در ادامه رفتار حکومت جمهوری اسلامی را «نامتناسب با اعتراض‌های مشروع ایرانیان» توصیف کرد.
  • جاوید رحمان: محاکمه مهدی کرمی و محمد حسینی نمایشی بود
    جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران نیز با انتشار توییتی نوشت که محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، بدون محاکمه‌ای عادلانه و در «دادگاه نمایشی» به اعدام محکوم شده بودند.
    آقای رحمان نوشته که محمد مهدی کرمی و محمد حسینی تحت شکنجه قرار گرفته بودند تا اعتراف کنند.
    گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین نوشت که از اعدام این دو معترض، «شوکه، وحشت‌زده و بسیار عصبانی» شده است.
    او نوشت:‌ «این اعدام‌ها باید با شدیدترین لحن ممکن محکوم شوند.»
  • اتحادیه اروپا: ایران سریعا به اعدام‌ها پایان دهد
    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به اعدام معترضان ایرانی پایان دهد.
    آقای بورل در بیانیه خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی که در ارتباط با اعتراضات جاری در ایران دستگیر و اعدام شدند، منزجر شده است.
    او در ادامه گفت: «این نشانه دیگری از سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط مقام‌های جمهوری اسلامی است.»
    در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا بار دیگر از مقام‌های ایران خواسته که فورا اعمال و اجرای احکام اعدام علیه معترضان را پایان دهد.
  • رئيس پارلمان اروپا: رژیم ایران باید به جهان پاسخگو باشد
    روبرتا متسولا، رئيس پارلمان اروپا در حساب توییتری خود به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی واکنش نشان داد.
    رئیس ایتالیایی پارلمان اروپا ضمن محکوم کردن این اقدام جمهوری اسلامی نوشت: «من امروز خواستار واکنش شدیدتر اروپایی و جهانی به رژیم ایران شدم.»
    خانم متسولا در ادامه درباره جمهوری اسلامی گفت: «رژیمی که شهروندانی را که خواهان احترام به زنان، زندگی و آزادی هستند، اعدام می کند. رژیمی که برای کشتن اوکراینی‌ها پهپاد فراهم می‌کند.»
    رئیس پارلمان اروپا در پایان تاکید کرد که رژیم ایران باید به جهان پاسخگو باشد.
  • هلند سفیر ایران را در اعتراض به اعدام‌ها احضار می‌کند
    دولت هلند برای دومین بار طی یک ماه گذشته سفیر ایران را فرا می‌خواند تا به اعدام محمد حسینی و محمد مهدی کرمی اعتراض کند. ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، این خبر را روز شنبه اعلام کرد و در توییتر نوشت: «از اعدام‌های وحشتناک اعتراض‌کنندگان در ایران آزرده‌خاطریم. من سفیر ایران را احضار خواهم کرد تا بر نگرانی‌های جدی‌مان تاکید کنیم و از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا می‌خواهم همین کار را انجام دهند.»
    هوکسترا گفت این اعدام‌ها نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا باید تحریم‌هایی سنگین‌تر از گذشته علیه جمهوری اسلامی اعمال کند. این اتحادیه که ریاست دوره‌ای آن در حال حاضر با سوئد است، در حال حاضر مشغول بررسی بسته‌ جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران است.
    هلند ماه گذشته نیز سفیر خود در لاهه را فراخوانده بود تا به اولین اعدام‌های جنبش جاری اعتراض کند. اولین اعدامی جنبش اخیر محسن شکاری بود که روز ۱۷ آذر به اتهام محاربه اعدام شد. مجیدرضا رهنورد، کشتی‌گیر، در روز ۲۱ آذر تنها ۲۳ روز پس از بازداشت خود با حکم دادگاه انقلاب مشهد اعدام شد. آن‌ها نیز مثل کرمی و حسینی به وکیل انتخابی دسترسی نداشتند. مخالفان جمهوری اسلامی خواستار فراخواندن سفرای اروپایی از ایران در اعتراض به جنایات این حکومت‌اند.
  • نماینده پارلمان اتریش خواستار فراخواندن سفرای اروپایی از تهران شد
    هرالد تروخ، نماینده پارلمان اتریش و کفیل سیاسی محمد حسینی، در واکنش به اعدام این معترض، خواهان اقدام عملی دولت کشورش در قبال جمهوری اسلامی از جمله «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و فراخواندن سفرای اتحادیه اروپا از تهران» شد.
    این نماینده پارلمان اتریش با انتشار تصویری از خود در حالی‌که عکس چاپ‌شده محمد حسینی در مقابلش قرار دارد، نوشت: «سید محمد حسینی کشته شده است. برای من به عنوان کفیل سیاسی سید (محمد حسینی)، خبر امروز صبح توامان بُهت و اندوهی عمیق به همراه داشته است.»
    آقای تروخ در یادداشت اینستاگرامی خود افزوده: «رژیم اسلامی در ایران اکنون، جان یک انسان دیگر را گرفته است. سید (محمد حسینی) را شکنجه کردند، به دار آویختند، به قتل رساندند. جان او به‌خاطر حمایت از جنبش انقلابی زنان برای دستیابی به آزادی، عدالت و حقوق بشر در ایران گرفته شد.»
    این نماینده سوسیال‌دموکرات با اشاره به در خطر بودن هزاران معترض بازداشتی دیگر تاکید کرده است: «فشار بر رژیم آخوندها در ایران باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. باید عواقب روشنی در انتظار آن‌ها باشد.»
    او در همین راستا از دولت فدرال اتریش خواسته است که سرانجام «اقدامی عملی» در پیش گیرد و در قبال مواردی که در ادامه برشمرده است، «موضع روشن» اتخاذ کند: «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، فراخواندن سفرای اتحادیه اروپا از تهران، بستن حساب‌های بانکی اعضای جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا، تعطیلی مراکز اسلامی که بازوهای گسترش‌یافته سپاه هستند و اخراج آخوندها از خاک اتحادیه اروپا.»
    آقای تروخ در پایان تاکید کرده است: «ما به مبارزه برای جان تک تک انسان‌ها در ایران ادامه می‌دهیم؛ برای آزادی، عدالت و انسانیت.»
    او پیشتر هم روز یکم دی‌ماه با حضور در جمع ایرانیانی که مقابل مقر سازمان ملل در وین اقدام به تحصن کرده بودند، خواستار «کنار گذاشتن اختلاف‌ها» برای پایان دادن به حکومت جمهوری اسلامی در ایران شده بود.
  • وزیر خارجه آلمان: ‌باید فشار بر ایران را تشدید کنیم
    آلنا بربوک، وزیر خارجه آلمان هم در توییتی نوشت: «محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، بیش از دو نام هستند. رژیم در ایران آن‌ها را به دارآویخت، زیر آن‌ها نمی‌خواستند تسلیم اقدامات وحشیانه و غیرانسانی شوند. دو سرنوشت وحشتناک دیگر که ما را ترغیب می‌کند تا به همراه اتحادیه اروپا فشارها بر تهران را تشدید کنیم.»
  • نوربرت روتگن: اتحادیه اروپا و آلمان باید گام‌هایی موثر بردارند
    نوربرت روتگن، از اعضای حزب دموکرات مسیحی و از نمایندگان پارلمان هم، همانند دیگر سیاستمداران اروپایی خواستار اقداماتی جدی برای متوقف کردن اعدام زندانیان سیاسی در ایران شد.
    او در توییتی نوشت که اتحادیه اروپا و آلمان باید «حفاظت از جان ۱۹ هزار زندانی دیگر، گام‌هایی موثر» بردارند.
    آقای روتگن همچنین از پارلمان آلمان خواست که برای «رژیم ایران روشن کند که از خط قرمز عبور کرده است».
    علاوه بر سیاستمداران، فعالان حقوق بشر نیز به تندی این اعدام‌ها را محکوم کردند و خواستار برخورد جدی با جمهوری اسلامی شدند.
  • نماینده آلمانی پارلمان اروپا: باید با جمهوری اسلامی مثل تروریست‌ها برخورد کنیم
    هانا نیومن، نماینده آلمانی پارلمان اروپا و نایب رئيس کمیته حقوق بشر این نهاد اروپایی در واکنش به اعدام دو نفر دیگر در ایران خواستار ارسال سیگنالی روشن به جمهوری اسلامی شد.
    خانم نیومن در حساب توییتری خود نوشت: «باید مانند تروریست‌ها با مقام‌های جمهوری اسلامی برخورد کنیم.»
  • رابرت مالی: دادگاه‌های دو جوان معترض ساختگی بودند
    رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی خواستار توقف اعدام ها در ایران شد.
    او نوشت که از اعدام دو معترض جوان دیگر در دادگاه هایی «ساختگی»، « منزجر» شده است.
    رابرت مالی همچنین گفته که جامعه جهانی به تلاش‌هایش برای آن که رهبران جمهوری اسلامی پاسخگوی اقدامات خود باشند، ادامه خواهند داد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۸ ژانویه ۲۰۲۳