اعتراضات ایران؛ صدور حکم اعدام برای سه نفر دیگر همزمان با احضار سفرای ایران توسط سه کشور

صد و پانزدهمین روز اعتراضات سراسری ایران با سومین سالروز حادثه سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن در تاریخ هجدهم دی ماه مصادف شده است.

در این روز در حالیکه هنوز واکنش‌های داخلی و خارجی به خبر اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی ادامه دارد، حکم اولیه اعدام برای یکی دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان صادر شد.

اعدام این دو نفر، روند قضایی رسیدگی به اتهامات آنها و سرعت در اجرای حکم، همچنان هدف انتقادات بسیاری در داخل و خارج از کشور است و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و روبرتا متسولا رئيس پارلمان اروپا از جمله افرادی هستند که از این اقدام جمهوری اسلامی ابراز انزجار کرده‌اند.

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز یکشنبه ۱۸ دی (۸ ژانویه) را می‌توانید در این صفحه پیگیری کنید.

اخبار مربوط به تجمعات ویژه سالروز سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین را نیز در این صفحه دنبال کنید: سومین سالروز سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی؛ تظاهرات جهانی علیه جمهوری اسلامی آغاز شد

دانمارک، بلژیک و هلند سفرای ایران را احضار می‌کنند

دانمارک، بلژیک و هلند با اشاره به آماده‌سازی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اعلام کردند که در واکنش به دو اعدام اخیر سفرای ایران را احضار خواهند کرد.
وزیر امور خارجه بلژیک روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «مانند سایر کشورهای اروپایی ما سفیر ایران را احضار می‌کنیم.»

او بدون اشاره به جزییات بیشتر افزود که «تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در حال بررسی است.»

وزیر خارجه دانمارک نیز گفت که روز دوشنبه سفیر ایران را به جلسه‌ای در وزارت امور خارجه احضار می‌کنند.
هلند نیز روز شنبه این اقدام را اعلام کرده بود.

برگزاری تجمعات اعتراضی در تهران و دیگر شهرهای ایران
ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که شامگاه یکشنبه بار دیگر تجمعاتی اعتراضی در چند منطقه تهران از جمله انقلاب، صادقیه، ستارخان، شریعتی، باغ فردوس همچنین شهرهای قزوین، اصفهان و سنندج برگزار شده است.

روز یکشنبه بازاریان سنندج نیز بار دیگر در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دست به اعتصاب زدند.

«نابخردانه و تفرقه‌افکانه»؛ توصیف نماینده چابهار از اظهارات روز گذشته محمدجواد لاریجانی

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، اظهارات روز گذشته محمدجواد لاریجانی را «نابخردانه و تفرقه‌افکانه» خواند و آن را «نشان از عمق ناآگاهی او» دانست.
دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گفته بود «مولوی عبدالحمید به طور کلی فاقد حیثیت علمی است و مدام به تمام تحریکات اجانب و فرقه‌های مختلف دامن می‌زند و مسجد مکی کاملاً مصداق مسجد ضرار است، یعنی مسجد نیست و آن‌جا دقیقاً محل توطئه است».

سعیدی با انتقاد از این سخنان این پرسش را مطرح کرده که آیا محمدجواد لاریجانی «خودپیامبرپنداری دارند و طرف مقابل را مصداق منافقین می‌دانند؟». نماینده چابهار هدف آقای لاریجانی از بیان این سخنان را ناشی از «ورشکستگی سیاسی وی» دانست.

سعیدی با انتقاد از سخنان لاریجانی در مورد مسجد مکی گفت که این مسجد «متعلق به مردم است و به هیچ فرد خاصی تعلق ندارد» پس چرا آقای لاریجانی آن را به عنوان «مسجد ضرار معرفی می‌کند»

نماینده چابهار رویکرد اخیر محمدجواد لاریجانی را احتمالا متاثر از «روابطش با سفارتخانه‌های خارجی» دانسته و ابراز امیدواری کرده است «او در دام استعمار پیر، کشور انگلیس» نیفتاده باشد. اشاره او به تعبیر رهبری ایران در مورد «سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی» اشاره دارد.

آقای عبدالحمید در نماز جمعه این هفته در خصوص اعتراضات اخیر گفته بود که «حاکم باید به ملتی که او را یا سیستم حکومتی او را انتخاب کرده، پاسخگو باشد.»

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «مواجهه هوشمندانه و واقع‌بینانه با بی‌حجابی»

عکس تزئینی از پوشش دو خانم در کنار دریاچه مصنوعی خلیج فارس تهران به تاریخ ششم ژوئیه ۲۰۱۹
شورای انقلاب فرهنگی در جدیدترین بیانیه خود به لزوم مواجه «هوشمندانه» با امر حجاب تاکید کرد. در این بیانیه «برهنگی زنان» به «مقدار مصرف معتادان» تشبیه شده است.

این بیانیه افزایش برهنگی و بی‌بندوباری در جوامع غربی را به «افزوده شدن بر مقدار مصرف معتادان در اعتیاد» تشبیه کرده که سبب می‌شود «آنها حساسیت خود را نسبت به مقدار کم از دست بدهند و با عادی شدن آن سطح از مصرف، خواهان مقدار بیشتر و بیشتری باشند.»

بر این اساس، حجاب یک «حکم اسلامی و شرعی» قلمداد شده و «از اموری نیست که مذاهب اسلامی بر سر آن اختلاف داشته باشند.». در ادامه آمده است که «زن ایرانی مسلمان و حتی زنان غیرمسلمان ایرانی که زندگی در جامعۀ ایران را تجربه کرده‌اند با فرهنگ دینی و تربیت اخلاقی خود از برهنگی و بی‌عفتی مرسوم در جوامع غربی نفرت دارند.»

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم مقاومت زنان در برابر تقاضای جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی را «همین حجب و حیای ذاتی» آن‌ها دانست.

این بیانیه در آخر ذکر می‌کند که با «بی‌حجابی» باید «کاملاً هوشمندانه و واقع‌بینانه» برخورد شود. سپس در ادامه می‌نویسد که «باید علاوه بر چادر که حجاب سنتی و فراگیر زنان مسلمان ایران است، انواع دیگر حجاب را، که نمونه‌هایی از آن در دیگر کشورهای اسلامی نیز مشاهده می‌شود در چارچوب حکم شرعی حجاب محترم و مجاز دانست.»

وزیر کشور ایران: چیزی به اسم لباس شخصی نداریم، لباس ماموریتی‌شان است

وزیر کشور ایران در مصاحبه‌ای نسبت به علت حضور برخی افراد در قالب «لباس شخصی» واکنش نشان داد و آن را بخشی از الزام پوشش ماموران اطلاعاتی خواند.

احمد وحیدی در این رابطه گفت که «ماموران اطلاعاتی در همه جا موظف هستند با لباس خاص خودشان باشند و اسمش لباس شخصی نیست؛ وظیفه‌شان این است.»

وی با طرح چنین استدلالی، اساسا وجود پدیده‌ای به نام لباس شخصی را رد کرد و حواشی حل آن را «بیشتر جوسازی» خواند.

وزیر کشور ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره «افراد پلیس‌نما» نیز گفت که وزارت کشور وظیفه نظارت بر نیروهای انتظامی را دارد و نیاز است تا بخش ماموران انتظامی و افراد موسوم به لباس شخصی سازماندهی شوند.

وی البته برخی شایعات در مورد این افراد را رد نکرد و گفت: «بخش زیادی‌ از این‌ها اگر نگوییم همه‌اش، اکثریتش جوسازی است، نیروهای ما بسیار روشن با لباس رسمی در چهارراه‌ها و جاهای دیگر حضور داشتند.»

پلیس‌نما اصطلاحی است که روزنامه همشهری در ایران برای اولین بار از آن در جهت توجیه تصاویر منتشره از «ماموران پلیس باتوم‌ به‌دست و خشمگین که در حال تخریب موتورسیکلت‌های پارک شده در خیابان» بودند به کار برد.

یادآور میشود که روز گذشته احمدرضا رادان به عنوان فرمانده کل انتظامی کشور انتخاب شد. رادان به برخوردهای تند نیروی انتظامی در جریان اعتراضات ۸۸ و همچنین گشت ارشاد شناخته می‌شود.

مقام هواپیمایی ایران طرح شکایات جدید در مورد سرنگونی هواپیمای اکراینی را خارج از حوزه موضوعیت تخصصی در ایکائو دانست

نیروهای امدادی در کنار بقایای هواپیمای اوکراینی به تاریخ هشتم ژانویه ۲۰۲۰
محمد محمدبخش، رییس سازمان هواپیمایی ایران گفته است که در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی هم اکنون ایران پرونده مفتوحی در نزد سازمان ایکايو ندارد و «موضوع خاصی در ایکائو مطرح نیست.»

این معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد آخرین موضوعات مطرح شده در ایکائو درباره سانحه هواپیمای اوکراین اظهار داشت: «فرایند رسیدگی به این پرونده در بحث بررسی سانحه از نظر ایکائو و جمهوری اسلامی ایران و حتی کشورهای ذی‌نفع و مشترک در این پرونده طی و نهایی شده است.

او همچنین مسولیت قانون بررسی علت سانحه ساقط شدن هواپیمایی اوکراینی را با ایران دانست اما همزمان این را نیز گفت که تهران «از تمام کشورهای ذی‌نفع که بعضی از این کشورها اعتراضاتی هم داشتند دعوت شد تا در فرایند بررسی سانحه حضور داشته باشند و نظر نهایی را ارایه دهند. ایکائو هم نظر نهایی را پذیرفته است.»

این مقام سازمان هواپیمایی ایران در نهایت طرح موضوعات اعتراضی دیگر را از سوی برخی از کشورها را خارج از حوزه موضوعیت تخصصی دانست.

خبرگزاری «میزان»، مرکز رسانه قوه‌قضاییه، از صدور احکام بدوی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» و صدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان این پرونده خبر داد.

دادگاه رسیدگی به این پرونده در ۴ جلسه برگزار شد و بر اساس کیفرخواست صادر شده،  سه متهم به نام‌های «صالح میرهاشمی بلطاقی»، «مجید کاظمی» و «سعید یعقوبی»، به اعدام محکوم شده‌اند.

به گفته منابع خبری بلوچ، یک جوان ۲۰ ساله که پیش‌تر در جریان اعتراضات زاهدان بازداشت شده بود، حکم خود را دریافت کرده است.

بر این اساس، برای آقای کامبیز خروت حکم اعدام صادر شده است. بنابر گزارش گروه رسانه‌ای حال وش، کامبیز خروت که در تاریخ ۹ مهرماه بازداشت شده بود، اوایل آبان با تودیع قرار وثیقه آزاد و مجددا در ۲۱ آبان احضار و مجددا بازداشت می‌شود تا اینکه به اتهامات «اغتشاق و آشوب، از طریق محاربه و افساد فی الارض» به اعدام محکوم می‌شود.

گفته می‌شود ابلاغیه حکم اولیه اعدام وی روز ۱۳ دی ماه در زندان زاهدان به وی اطلاع داده شده است.

از تاریخ صدور این ابلاغیه، ۲۰ روز فرصت جهت اعتراض تعیین شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۹ ژانویه ۲۰۲۳