آلمان اطلاعات حمله «اسلام‌گرایانه» دو مرد ایرانی را از آمریکا دریافت کرد

پس از انتشار خبر بازداشت دو مرد ایرانی در آلمان به ظن تدارک یک حمله «اسلام‌گرایانه» با مواد شیمیایی، مقام‌های آلمانی اعلام کردند که بازداشت این دو نفر پس از دریافت اطلاعاتی از سوی مقام‌های امنیتی آمریکا صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مقام‌های ارشد امنیتی ایالت نوردراین-وستفالن روز یکشنبه اعلام کردند که مقام‌های آلمانی «اطلاعات جدی دریافت کردند که پلیس را مجبور به مداخله در همان شب کرد».

دادستان‌های دوسلدورف گفتند که این اطلاعات از سوی مقام‌های آمریکایی بود، اما از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کردند

بر اساس گزارش‌ها، این دو مرد که دو برادر ۳۲ و ۲۵ ساله هستند در شهر کوچک کاستروپ-روکسل در شمال غربی دورتموند بازداشت شدند.

پیشتر پلیس و دادستان آلمان روز یکشنبه ۱۸ دی اعلام کردند یک شهروند ایرانی را به ظن تدارک برای طراحی حمله شیمیایی با «انگیزه‌های اسلام‌گرایانه» شناسایی و بازداشت کردند.

پلیس مونستر و دفتر دادستانی دوسلدورف در یک بیانیه مطبوعاتی گفتند که افسران اعزام‌شده محل سکونت این مرد ۳۲ ساله را برای یافتن «مواد سمی» تفتیش کرده و از این خانه مواد سیانور و رایسین به دست آوردند.

در این رابطه، منابع امنیتی به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که گمان نمی‌رود این فرد از طرف دولت ایران اقدام کرده باشد و تصور می‌شود که وی از حامیان یک گروه تروریستی اسلامگرای سنی‌مذهب است.

مقامات آلمان افزودند که برادر این مرد نیز در این ارتباط بازداشت شد. اما نفر اول را «مظنون اصلی» نامیدند.

مقام‌های آلمانی اسامی این افراد را «م.ج.» و «ج.ج.» اعلام کرده‌ و دادستان‌ها از دادگاه خواسته‌اند تا این دو را برای تحقیقات بیشتر در زندان نگاه دارد.

در صورت مجرم شناخته شدن این متهمان، آنان ممکن است به سه تا پانزده سال زندان محکوم شوند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ ژانویه ۲۰۲۳