اعتراضات ایران؛ دستور دادستانی برای برخورد شدید با کشف حجاب

صد و هفدمین روز اعتراضات سراسری ایران با صدور احکام جدید حبس طولانی مدت برای برخی از معترضان دستگیر شده در ماه‌های اخیر همراه بود.

قوه قضائيه ایران که در روزهای اخیر روند صدور حکم اعدام را شدت بخشیده در حکمی تازه برای فرد جوان دیگری که او را «لیدر اعتراضات نوشهر» نامیده حکم اعدام صادر کرده است.

در مقابل اعتراضات بین‌المللی نسبت به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی ادامه دارد و تقریبا بیشتر کشورهای اروپایی در اعتراض به این اقدام جمهوری اسلامی سفیر ایران را برای چندمین بار احضار کردند.

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز سه‌شنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه) را می‌توانید در این صفحه پیگیری کنید.

فرانسه: ایده تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط اتحادیه اروپا را منتفی نمی‌دانیم


وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه اعلام کرد این ایده که اتحادیه اروپا «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد مننتفی نمی‌داند. روابط پاریس و تهران در ماه‌های اخیر با توقف تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای که فرانسه یکی از طرف‌های آن است، بدتر شده است.

تهران هفت شهروند فرانسوی را بازداشت کرده و فرانسه هم از سرکوب خشونت بار معترضان در ایران انتقاد می‌کند.

همزمان و در حالی که اتحادیه اروپا در مورد چهارمین دور تحریم‌ها به دلیل سرکوب و تامین و انتقال تسلیحات ایران به روسیه بحث می‌کند، برخی از کشورها از این اتحادیه خواسته‌اند که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کند.

انتظار می‌رود بریتانیا در هفته‌های آینده این تصمیم را عملی کند. فرانسه تاکنون تمایلی به این کار نداشته، اما پس از اعدام‌ معترضان در ایران و هماهنگی نزدیک‌تر بین تهران و مسکو و انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه در جنگ علیه اوکراین، پاریس این گزینه را منتفی نمی‌داند.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در یک نشست خبری روزانه در پاسخ به این سوال که آیا پاریس از تعیین سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی حمایت می‌کند یا خیر، جواب داد:‌ «با توجه به تداوم سرکوب‌ها، فرانسه با شرکای اروپایی خود بدون هیچ‌گونه استثنایی روی اقدامات تحریمی جدید علیه ایران کار می‌کند.»

آنالنا بربوک، وزیر امورخارجه آلمان هم روز دوشنبه گفت که دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی کافی نخواهد بود. او در توییتر خود نوشت: «درج کردن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر سیاسی مهم و منطقی است.» او اضافه کرد که موانع قانونی قبل از انجام آن باید برطرف شود.

قرار دادن سپاه به عنوان یک گروه تروریستی به این معنی است که عضویت در این گروه، حضور در جلسات آن و حمل آرم آن در ملاعام جرم محسوب می‌شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد: اعدام معترضان ایرانی به منزله قتل حکومتی است

راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه گفت: «دادرسی کیفری و مجازات اعدام توسط جمهوری اسلامی به عنوان سلاحی برای مجازات معترضان و ایجاد رعب و وحشت در جامعه استفاده می‌شود تا مخالفت‌ها را از بین ببرد این اقدامات در تضاد با قوانین حقوق بشر بین‌المللی است. در یک‌ماه گذشته چهار نفر از معترضان ایرانی اعدام شده‌اند. این اعدام‌ها در پی محاکمه‌هایی سریع که حتی حداقل‌‌های محاکمه و روند دادرسی عادلانه مطابق با قوانین حقوق بشر بین‌المللی را برآورده نمی‌کنند، انجام شده‌اند. با توجه به این‌که قوانین حقوق بشر بین‌المللی برای ایران الزام آور هستند،  این اعدام‌ها به منزله محروم سازی خودسرانه شهروندان از حق زندگی است. فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد استفاده ابزاری از دادرسی کیفری برای مجازات افرادی که به دنبال حقوق اولیه خود هستند، مثل معترضان یا سازمان‌دهندگان اعتراضات را به منزله قتل حکومتی دانست.»

وی افزود: «محسن شکاری نخستین معترضی بود که در ۸ دسامبر ۲۰۲۲ اعدام شد. چهار روز بعد، مجید رضا رهنورد تنها ۲۳  روز پس از بازداشتش در ۱۹ نوامبر اعدام شد. محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ۷ ژانویه امسال اعدام شدند. همه اعدام‌ها مخفیانه و بدون اطلاع خانواده‌ها انجام شد که این مساله به خودی خود نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. بر اساس اطلاعات دریافتی ما، محمد بروغنی ۱۹ ساله و محمد قبادلو ۲۲ ساله در خطر اعدام قریب‌الوقوع هستند. کمیساریای عالی حقوق بشر بار دیگر از حکومت ایران می‌خواهد که به جان و خواست مردمش احترام گذاشته، مجازات اعدام را فورا تعلیق و اجرای همه احکام اعدام را متوقف کند.»

بلژیک در اعتراض به حکم حبس و شلاق برای شهروندش سفیر ایران را احضار کرد 


در واکنش به حکم حبس طولانی مدت برای اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیکی توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه این کشور سفیر ایران در بروکسل را احضار کرد. 

حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک در واکنش به این حکم در بیانیه‌ای گفت: «ایران هیچ اطلاعات رسمی در خصوص اتهام‌های اولیویه واندکاستیل یا دادگاهش در اختیار ما قرار نداده است.» 

در ادامه وزیر خارجه بلژیک اضافه کرده که با توجه اطلاعاتی که در خصوص حکم این فرد منتشر شده، سفیر جمهوری اسلامی در بروکسل احضار شده است. 

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: «بلژیک ادامه بازداشت خودسرانه را محکوم می‌کند و هر کاری در توان داشته باشد برای پایان دادن به این اقدام و بهبود وضعیت این بازداشتی انجام می‌دهد.» 

مهدی بیک، دبیر سیاسی روزنامه اعتماد آزاد شد 

روزنامه اعتماد خبر داده که مهدی بیک اوغلی، دبیر سیاسی این روزنامه که چند روز پیش بازداشت شده بود، عصر امروز آزاد شده است. 

همسر این روزنامه‌نگار با اعلام این مطلب در حساب توییتری خود ضمن تشکر از کسانی که پیگیر وضعیت آقای بیک اوغلی بوده‌اند نوشته که همسرش به قید وثیقه آزاد شده است. 

واکنش فرمانده سپاه به کاریکاتورهای شارلی ابدی: از سرنوشت سلمان رشدی درس بگیرید

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید مسلمانان دیر یا زود از کسانی که به اعتقادات آنها توهین کنند، انتقام می‌گیرند. 

این مقام عالیرتبه نظامی ایران با اشاره به کاریکاتورهایی که مجله شارلی ابدو درباره علی خامنه‌ای منتشر کرده، گفت: «خطاکاران را به عاقبت سلمان رشدی ارجاع می‌دهم. ممکن است شما انتقام گیرندگان را بازداشت کنید، اما مردگان دیگر زنده نمی‌شوند.» 

او تلویحا این مجله و کسانی را کاریکاتورهایی علیه علی خامنه‌ای طراحی کرده‌اند را به قتل تهدید کرده است. پیشتر داعش و پس از انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام، در اقدامی مشابه مجله شارلی ابدو را تهدید و در نهایت با حمله به دفتر این رسانه، چندین نفر را به قتل رساند. 

بیانیه امامان جمعه سیستان و بلوچستان: «اظهارات جواد لاریجانی متعفن است»

مدیران جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه و امامان جمعه چندین شهر استان سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای محمد جواد لاریجانی را فردی «یاوه‌گو و هتاک» نامیده و تاکید کردند که «اظهارات توهین‌آمیز» او درباره مسجد مکی را به شدت محکوم می‌کنند. 

محمدجواد لاریجانی معاون پیشین قوه قضائيه روز جمعه در اظهاراتی ضمن انتقاد شدید از مولوی عبدالحمید، مسجد مکی را «مرکز فتنه» خوانده بود. 

در بیانیه‌ای که از سوی شخصیت‌های مذهبی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان منتشر شده با اشاره به اظهارات جواد لاریجانی، صحبت‌های او را «حرف‌هایی متعفن» نامیدند. در ادامه این بیانیه آمده است: «محمدجواد لاریجانی به مسجد که به عنوان مقدس‌ترین و باشکوه‌ترین مرکز دینی مسلمانان سراسر جهان شناخته می‌شود، توهین کرده است.» 

مولوی عبدالحمید

تبعه بلژیکی بازداشت شده در ایران به بیش از ۲۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائيه می‌گوید  اولیویه واندکاستیل، تبعه بلژیکی بازداشت شده در ایران در هر چهار مورد اتهامی مجرم شناخته و به ۲۸ سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. 

بر اساس اعلام قوه قضائیه، این شهروند بلژیکی در اتهامات قاچاق ارز، جاسوسی علیه جمهوری اسلامی، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی و همچنین پولشویی مجرم شناخته شده است. 

حدود سه هفته پیش سخنگوی خانواده وندکاستیل به خبرگزاری فرانسه گفته بود که دولت بلژیک به آنها اطلاع داده، آقای کاستیل به ۲۸ سال زندان محکوم شده است.

خانواده این امدادگر بلژیکی می‌گویند که او از ماه فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) در سلولی انفرادی در ایران نگه‌داری می‌شود

مجله تایم: دو برادر رئيس صدا و سیمای ایران در آمریکا پناهنده شده‌اند 

مجله معتبر تایم آمریکا گزارش داده دو برادر پیمان جبلی، رئيس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ایالات متحده اعلام پناهندگی کرده‌اند. 

این مجله در گفتگو با میثم جبلی ضمن اعلام این مطلب گزارش کرده که یک برادر دیگر او هم چنین تصمیمی گرفته است. 

آقای جبلی گفته محمدامین جبلی ۲۹ ساله برادرزاده این دو یکی از سرنشینان هواپیمای اوکراینی بود که با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سقوط کرد. 

آقای جبلی در این مصاحبه گفته که کشته شدن برادرزاده‌اش باعث شده او چنین تصمیمی بگیرد و در اواخر سال ۲۰۲۰ از ایران خارج شده‌اند. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعدام معترضان در ایران را محکوم کرد

رئيس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، جمهوری اسلامی را به استفاده ابزاری از قتل حکومتی محکوم کرده است. 

فولکر تورک، در بیانیه‌ای در این خصوص با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از اعدام به مثابه یک سلاح استفاده می‌کند، می‌نویسد: «دولت ایران از رویه جزایی و اعدام برای مجازات کسانی که در تظاهرات شرکت می‌کنند استفاده ابزاری می‌کند تا در دل مردم ترس ایجاد و نارضایتی‌ها را خاموش کند.»

آقای تورک همچنین اضافه کرده که بر اساس اطلاعاتی که به دفتر حقوق بشر سازمان ملل رسیده محمد قبادلو و محمد بروغنی به احتمال قریب‌الوقوع اعدام می‌شوند و از جمهوری اسلامی خواسته «به جان و صدای ملت احترام بگذارد» و هر چه سریعتر صدور احکام اعدام را متوقف کند.

نرگس محمدی: تا حکومت استبدادی زن‌ستیز ظالم هست، ماییم و زندان

حساب اینستاگرامی نرگس محمدی یادداشتی به قلم او از زندان اوین منتشر کرده و در آن از حکومت جمهوری اسلامی برای ظلم و ستمی که علیه مردم و زنان روا می‌دارد انتقاد کرده است. 

خانم محمدی در این یادداشت به خاطره‌ای از بازداشت و حبس مهوش ثابت، شاعر و عضو جامعه بهاییان اشاره کرده و می‌نویسد: «مهوش با سرفه‌های پی‌درپی، رنگ‌پریده و با لباس تابستانی که موقع بازداشت (۹ مرداد) تنش بوده، ایستاده بود. باورم نمی‌شد مهوشِ ۷۰‌ساله که سال ۹۶ پس از تحمل ۱۰ سال زندان آزاد شده بود، دوباره با ۱۰ سال محکومیت بازگشته است.»

خانم محمدی در ادامه این یادداشت به دیگر زنان زندانی که احکام سنگینی گرفته‌اند اشاره کرده و در پایان می‌نویسد: «تا حکومت استبدادی زن‌ستیز ظالم هست، ماییم و زندان. ما همینیم. بر سر عهد و پیمانیم، گرچه دوباره دور هم در زندانیم.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳