گزارشی از خیزش ملت ایران

ایران جلیلی، مادرِ نسیم سلطان‌بیگی، از بازداشت دخترش هنگام خروج از کشور خبر داد.

مادرِ این فعال دانشجویی در توئیتر نوشت: «موبایل او زمانی که برای تحویل وسایل و دریافت کارت پرواز رفته بود، خاموش شد‌ و بعد از چند ساعت بی‌خبری، در تماسی کوتاه از بازداشت خود و توقیف وسایلش خبر داد. از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری نسیم بی‌اطلاعم.»

نسیم سلطان‌بیگی از فعالان دانشجویی است که از سال ۱۳۸۵ بارها بازداشت شده است. در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» در چهار ماه گذشته هزاران شهروند توسط مأموران حکومتی بازداشت شده‌اند که از آمار دقیق و وضعیت همه آنان گزارشی منتشر نشده است.

همایون غنی‌زاده: بس کنید نمایش خفت‌بار قلدری را
همایون غنی‌زاده، کارگردان تئاتر و سینما، در یادداشتی تندوتیز که دیروز در اینستاگرامش منتشر کرد، اعدام‌ معترضان را «نمایش‌های خفت‌بار قلدری و اقتدار» حکومت ایران خواند.

آقای غنی‌زاده نوشت: «باید بدانید کف خیابان‌ها و در هر خانه و در هر کوچه، یک محمد حسینی و محمدمهدی کرمی وجود دارد که دیگر حتی به قیمت اعدام‌شدن توان تحمل این مصائب را ندارند. پس تمام کنید این نمایش های خفت‌بار “قلدری و اقتدار و قوی‌بودن” را!»

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه آورده است: «تمام کنید این نمایش مضحک مملو از خون و خفگی را برای مردمی که طی این سال‌ها هیچ مصیبتی نبوده است که بر سرش نیاورده باشید! از جنگ و اعدام و تحریم و تورم و فوج‌ فوج جوان شهید و اعدامی و جانباز و آسیب‌دیده روی دستش گذاشتن تا شعله‌های آتش سینما رکس که گویی همان آتش به جان زندگی‌شان افتاده و هنوز خاموش نشده…»

همایون غنی‌زاده در بخش دیگری از نوشته‌اش از سازمان‌های جهانی هم انتقاد کرده که «هر جا پای حقوق بشر آن هم از نوع جهان‌سومی‌اش به میان می‌آید، سازوکارشان لوس و فشل می‌شود» و در پایان نوشته است: «ما درون وطن خود غریب مانده‌ایم… نجات‌دهنده در گور خفته است، اما ما بیدار شده‌ایم. ما مردم ایران خودمان از خاکستر هم که باشد، دوباره برخواهیم خاست. زمان به شما نشان خواهد داد.»

حسن محدثی، جامعه‌شناس سرشناس، در یک سخنرانی درباره تحولات ایران گفته است «اگر قصد مهاجرت یا خودکشی دارید، یکی دو سال صبر کنید. ایران شاهد تحولات بزرگی خواهد بود».

آقای محدثی در این سخنرانی همچنین اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» را نخستین جنبش در تاریخ ایران می‌خواند که مذهبی نیست و نقطه اتکای دینی و مذهبی هم ندارد.

فعالیت شارلی ابدو «در یک دفتر مخفی»
فرزانه روستایی، روزنامه‌نگار مقیم سوئد که کمپینی برای اهدای گل به نشریه شارلی ابدو راه انداخته بود، اعلام کرد روابط عمومی این نشریه پیغام داده است که «به‌دستور مقام‌های امنیتی پاریس، شارلی ابدو در حال حاضر در یک دفتر کاملاً مخفی کار می‌کند که هیچ‌کس اجازه ندارد در مورد آدرس آن صحبت کند و همه کارکنان اصلی آن با اسکورت پلیس جابه‌جا می‌شوند».

به‌نوشتهٔ خانم روستایی، مسئول روابط عمومی این هفته‌نامه طنز به او گفته «اگر می خواهید برای ما گل بفرستید، ما یک طورهایی به شما می‌گوییم کجا گل بخرید و پول آن را بدهید و بروید و ما هر وقت صلاح دیدیم، خودمان می‌رویم آن را می‌گیریم، اما شما هیچ‌کس از ما را در جایی ملاقات نمی‌کنید».

شارلی ابدو هفته گذشته کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی با موضوع نقش او در سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» منتشر کرد که خشم مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخت، با این حال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور هم‌زمان با هشتمین سالگرد حمله تروریستی به دفتر شارلی ابدو از این نشریه دفاع کردند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به احضار سفیر این کشور در تهران گفت ایران قبل از این‌که به فرانسه انتقاد کند، باید به اوضاع داخلی خود توجه کند: «باید به خاطر داشته باشیم که آزادی مطبوعات در فرانسه در تضاد با آن چیزی است که در ایران رخ می‌دهد و این آزادی تحت نظارت یک قاضی در چارچوب یک نظام قضایی مستقل است؛ چیزی که ایران مسلماً با آن آشنایی ندارد.»

شارلی ابدو، یک هفته پس از انتشار کاریکاتورهای خامنه‌ای، در شماره تازه خود که دیروز منتشر شد، کاریکاتورهای جدیدی از رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد.

۳۰ روزنامه‌نگار ایرانی همچنان در بازداشت به‌سرمی‌برند
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه گزارش داد که همچنان ۳۰ روزنامه‌نگار در ارتباط با اعتراضات اخیر در ایران در بازداشت به‌سرمی‌برند.

آمار این نهاد تا تاریخ سه‌شنبه ۲۰ دی ماه را شامل می‌شود در حالی که در همین روز حکم دادگاه احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار و طنزنویس صادر شد که در مجموع به ۱۸ سال حبس محکوم شده است، حکمی که ۱۰ سال آن لازم الاجراست.

گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران حاکی از آن است که از آغاز اعتراضات اخیر در ایران حدود ۷۰ روزنامه‌نگار در کشور بازداشت شده‌اند که تعدادی از آنها اکنون با قید وثیقه آزاد هستند.

این انجمن همچنین عنوان کرده که طی بیش از سه ماه اخیر تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران در کشور نیز احضار شده‌اند.

امیرحسین بریمانی، نیلوفر حامدی، میلاد علوی، الهه محمدی، روح‌الله نخعی، ویدا ربانی و حسین یزدی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که همچنان در بازداشت به‌سرمی‌برند.

عفو بین‌الملل چهارشنبه ۲۱ دی ماه در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست فوراً تمامی اعدام‌های مرتبط با اعتراضات سراسری اخیر را متوقف کنند.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر در بیانیه خود با محکوم کردن «اعدام‌های خودسرانه» محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی در ۱۷ دی ماه، هشدار داد که محمد قبادلو و دیگران نیز در خطر سرنوشت مشابهی قرار دارند.

دیوان عالی کشور روز ۱۲ دی ماه حکم اعدام صادره برای محمد قبادلو را در ارتباط با اعتراضات سراسری جاری تایید کرد و نگرانی از قریب الوقوع بودن اعدام او را افزایش داد.

عفو بین‌الملل می‌گوید، مقامات قضایی ایران در یک هفته گذشته از صدور پنج حکم اعدام دیگر در ارتباط با اعتراضات توسط دادگاه‌های انقلاب خبر داده‌اند.

رئیس جمهوری ایتالیا در مراسم دریافت اعتبارنامه سفیر جدید جمهوری اسلامی سرکوب اعتراضات در ایران را به شدت محکوم کرد.

سرجیو ماتارلا در دیدار با محمدرضا صبوری اقدامات حکومت ایران در سرکوب معترضان و صدور احکام اعدام علیه آنان را «وحشیانه» توصیف کرد.

روزنامه ایتالیایی لا ریپابلیکا گزارش داده که آقای ماتارلا علاوه بر آن که به عنوان رئیس کشور ایتالیا اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی را محکوم کرده، بلکه گفته که به طور شخصی نیز از این سرکوب‌ها و اعدام‌ها به شدت خشمگین است.

برآوردهای سازمان حقوق بشر ایران حاکی از آن است که دست‌کم ۱۰۹ معترض در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند. تاکنون چهار نفر از معترضان نیز در پی دادگاه‌هایی شتابزده و بدون آن که از دسترسی به وکیل انتخابی برخوردار باشند، اعدام شده‌اند که این اعدام‌ها خشم عمومی را در داخل و خارج از ایران موجب شده است.

شهردار نوفل لوشاتو در نزدیکی پاریس روز چهارشنبه ۲۱ دی اعلام کرد تابلویی که عکس روح‌الله خمینی روی آن نصب شده است، از انظار عمومی «پنهان» خواهد شد.

این تابلوی چوبی به ارتفاع یک متر، در یک زمین خصوصی نصب شده، اما از خیابان قابل مشاهده است.

این تابلو در محلی نصب شده که بنیانگذار جمهوری اسلامی چند ماه پیش از وقوع انقلاب بهمن ۵۷ در آن‌جا اقامت داشت. روی این تابلو متنی به زبان فارسی و فرانسه نوشته شده است.

افزایش چشمگیر بودجه نهادهای امنیتی، نظامی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۲
دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه نهادهای امنیتی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی را به‌شدت افزایش داده است.

بر اساس متن لایحه بودجه که روز چهارشنبه ۲۱ دی منتشر شد، بودجه سپاه پاسداران ۲۸ درصد رشد داشته و به نزدیک ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بودجه سازمان صداوسیما هم با رشدی ۴۲ درصدی به هفت هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بودجه ارتش نیز با رشدی ۳۶ درصدی به ۴۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و بودجه نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی هم رشدی ۴۴ درصدی را تجربه کرده و به ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ابراهیم رئیسی لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ را به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، می‌دهد
بیشتر در این باره:

کتایون ریاحی پس از جلسه محاکمه با «آمبولانس» از دادگاه خارج شد
ثریا ریاحی‌راد، نویسنده و شاعر، می‌گوید دادگاه کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون، روز چهارشنبه ۲۱ دی در سکوت کامل خبری برگزار شد و او «تحت شدیدترین تهدیدها و فشارها با آمبولانس از دادگاه خارج شد».

خانم ریاحی‌راد در یک پست اینستاگرامی نوشت: «امروز روز دادگاه خانم ریاحی بود. با این‌که از قبل به خانه سینما اطلاع داده بودند، هیچ‌کس از ایشان دفاع نکرد و در سکوت کامل خبری به سر برد».

او افزوده است: «ایشان (کتایون ریاحی) تحت شدیدترین تهدیدها و فشارها با آمبولانس از دادگاه خارج شدند. سکوت‌مان در برابر این‌ همه ظلم و در بی‌خبری کامل که به خاطر تهدیدهاست، کافیست».

تصویری که کتایون ریاحی در آغاز اعتراضات سراسری ایران از خود بدون حجاب اجباری منتشر کرد
بیشتر در این باره:
کتایون ریاحی پس از جلسه محاکمه با «آمبولانس» از دادگاه خارج شد

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳