تجمع اعتراضی در تربت‌جام در پی قطع پنج روزه گاز

در حالی که پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی است دمای هوا در تربت جام تا شامگاه دوشنبه به منفی ۹ درجه برسد، مردم این شهرستان در پی قطع پنج روزه گاز در محوطه فرمانداری و همچنین سازمان هلال احمر دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزاراش رادیو فردا، به‌رغم اعتراض مسالمت‌آمیز مردمی در اوج سرمای زمستان در این شهرستان، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی و خودروهای زرهی برای مقابله با معترضان است.

در شرایطی که خبرگزاری حکومتی برنا مدعی «نگاه ویژه» دولت ابراهیم رئیسی به تربت جام با توزیع وسایل گرمایشی در میان ساکنان این شهرستان شده است، اظهارات معترضان و همچنین تلاش آن‌ها برای ورود به هلال احمر این شهرستان نشان می‌دهد که توزیع وسایل گرمایشی در این شهرستان با «نابه‌سامانی گسترده» روبرو است.

یک ویدئو‌ی منتشر شده از اعتراضات روز دوشنبه در تربت جام نشان می‌دهد که مردم قصد دارند با ورود به ساختمان هلال‌احمر، امکانات گرمایشی دریافت کنند اما کارکنان و ماموران این سازمان مانع ورود مردم شده‌اند.

همچنین ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که به‌رغم صف‌آرایی نیروهای امنیتی، تجمع اعتراضی مردم تا شامگاه دوشنبه ادامه یافت و معترضان خطاب به مسئولان و مقامات تربت جام شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که گاز اکثر مناطق حاشیه‌نشین و روستاها در تربت جام قطع شده و معترضان می‌گویند ظاهرا قطع گاز هم «طبقاتی» است.

تربت جام با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد و از شرق با افغانستان هم‌مرز است.

به گفته شاهدان عینی، قیمت اجاق‌گاز مسافرتی (پیک‌نیکی) به ۱۰۰ هزار تومان، بخاری برقی به ۶۰۰ هزار تومان و کپسول گاز ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.

در ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های محلی ایران، مردم تربت جام می‌گویند که گاز حتی برای پر کردن کپسول‌های گاز هم پیدا نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «تجارت‌نیوز» در پنج روز اخیر برق‌رسانی هم وضعیت چندان بهتری نسبت به شرایط گازی در این شهرستان نداشته و اهالی تربت جام از قطع مکرر برق خبر داده‌اند.

با این حال، بحران کمبود گاز صرفا به تربت جام محدود نشده و در حال حاضر شهرهای مختلف شمال و شرق ایران از جمله مناطق گسترده‌ای از خراسان با معضل قطع مداوم گاز روبه‌رو هستند.

در شرایطی که گاز خانگی در بخش‌هایی از کشور قطع شده و بسیاری از شهرها نیز به دلیل کمبود گاز در تعطیلی به‌سر می‌برند، روزنامه حکومتی همشهری در روزهای اخیر ضمن ستایش از عملکرد دولت رئیسی در تامین انرژی مدعی شد که بحران قطع گاز و برق در کشور به شرایط پایدار رسیده است.

به‌رغم ادعای کنترل بحران کمبود گاز، جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه اذعان کرد که تعطیلی تهران و ده‌ها شهر ایران و استمرار بخشی از این تعطیلی‌ها تا امروز اقدامی موثر برای جلوگیری از قطع گسترده‌تر گاز بوده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳