ردیف‌ پرحاشیه ۱۹ نهاد مذهبی در لایحه بودجه: بیش از ۷۶ درصد رشد

دولت ابراهیم رئیسی بودجه نهاد‌های مذهبی و تبلیغی و شبه‌حاکمیتی را برای سال ۱۴۰۲، بیش از ۷۶.۴ درصد افزایش داده است.

روزنامه هم‌میهن در تازه‌ترین شماره خود، با انتشار ردیف بودجه برخی از این نهاد‌ها، نوشت بودجه شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با ۸۳ درصد رشد به ۱۵۷ هزار و ۵۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است. بودجه موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی هم با ۸۴.۴ درصد رشد، بیش از ۱۸۱ هزار و ۷۰۰ میلیون تومان شده و ستاد اقامه نماز نیز از دیگر نهاد‌های مذهبی است که بودجه آن با ۳۷.۶ درصد افزایش، به حدود ۳۷ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در سال ۱۴۰۲، برای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی معادل ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان و برای موسسه دایر‌ه‌المعارف فقه اسلامی نیز ۹ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان بودجه پیشنهاد شده است. همچنین برای مرکز الگوی اسلامی‌ــ‌ایرانی پیشرفت معادل ۲۴ هزار و ۵۰ میلیون تومان و برای نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر از دیگر نهاد‌های شبه‌حاکمیتی است که در سال آینده قرار است بودجه‌ای معادل ۷۶ هزار و ۶۴۸ میلیون تومان دریافت کند. جامعه‌المصطفی العالمیه هم که در کار جذب و آموزش دینی طلاب خارجی است، قرار است بودجه‌ای معادل ۸۹۵ هزار و ۶۹۰ میلیون تومان بگیرد.

شورای عالی حوزه‌های علمیه سه میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۲۶ میلیون تومان، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه شش میلیون و ۴۰۱ هزار و ۷۴۳ میلیون تومان و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هم ۳۴۹ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت.

آن‌طور که در این گزارش آمد، ردیف بودجه ۱۹ نهاد مذهبی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ رقمی معادل ۱۳ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۱۳۱ میلیون تومان تعیین شده است.

بودجه برخی از دانشگاه‌ها و نهاد‌های پژوهشی وابسته به حاکمیت از دیگر ردیف‌های جنجالی است که ارقام آن در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است. افزایش ۲۴.۳ درصدی بودجه دانشگاه امام صادق و رسیدن آن به رقم ۴۴ هزار و ۷۰۰ میلیون تومان و افزایش ۸۲.۵ درصدی بودجه دانشگاه اهل بیت و افزایش آن به ۴۹ هزار و ۷۴۸ میلیون تومان از جمله این افزایش‌ها است.

بودجه مجمع جهانی اهل بیت هم با ۳۳.۸ درصد رشد به ۱۱۸ هزار و  ۶۴۸ میلیون تومان و دانشگاه سوره با ۶۱.۶ درصد رشد به ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

مجموعه رشد بودجه ۱۲ دانشگاه و نهاد پژوهشی وابسته به حاکمیت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ رقمی معادل چهار میلیون و ۱۰۷ هزار و ۶۵۰ میلیون تومان اعلام شد.

این ارقام بودجه که هرسال در اغلب موارد، رشدی بالاتر از تورم پیش‌بینی‌شده دارند، در زمان ارائه بودجه به مجلس با واکنش و انتقاد گسترده افکار عمومی مواجه می‌شوند. منتقدان می‌گویند اختصاص هزاران میلیارد تومان به نهاد‌هایی که خروجی اقتصادی ندارند و هزینه‌‌بر محسوب می‌شوند، به‌خصوص در شرایط وخیم اقتصادی، قابل‌قبول نیست و بودجه این نهاد‌ها باید کاهش یابد یا قطع شود.

این در حالی است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بی‌اعتنا به انتقاد‌ها و اعتراض‌ها، سهم این نهاد‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و در مقابل، به بودجه سایر نهاد‌های مهم با هدف کاهش مشکلات اقتصادی توجه چندانی نکرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با انتشار نتیجه بررسی‌های خود درباره ردیف‌های این لایحه بودجه، نرخ متوسط فقر در ایران را ۳۰ درصد پیش‌بینی و اعلام کرد که با توجه به نرخ بالای فقر، سیاست‌های حمایتی باید ادامه داشته باشد. این مرکز یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را «بیش براوردی قابل توجه برخی اقلام منابع عمومی نظیر صادرات نفت، واگذاری شرکت‌های دولتی و مولدسازی دارايی‌های دولت و کم براوردی برخی از اقلام مصارف نظیر خريد تضمینی گندم و تکالیف به سازمان تامین اجتماعی» اعلام کرد.

این مرکز همچنین «درج ارقام قابل‌توجه خارج از سقف بودجه عمومی (نظیر منابع و مصارف سازمان هدفمندسازی به رقم ۶۵۰ هزار میلیارد تومان) و ارائه نشدن جدول منابع و مصارف هدفمندی يارانه‌ها و اخذ مجوزهای بدون سقف برای واگذاری نفت خام برای پرداخت تعهدات» را از دیگر نقاط ضعف این لایحه برشمرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳