فعالین بلوچ: برپایی مراکز ایستِ بازرسی در زاهدان، مسجد مکی در محاصره

دستگاه‌های قضایی و نظامی در حال ایجاد پست ایستِ بازرسی در ورودی‌ها و مناطق مختلف زاهدان برای ممانعت از برپایی تجمع اعتراضی پس از نماز جمعه در این شهر هستند.

وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که نیروهای نظامی با ایجاد پست‌های ایستِ بازرسی به‌ صورت «حلقه‌وار» مسجد و مصلای مکی در زاهدان را در «محاصره» قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش، در مسیرهای ورودی به شهر زاهدان نیز پست‌های ایست بازرسی برپا شده است و «نیروهایی نظامی با ایجاد موانع و جدول‌هایی تردد خودروها را در این مسیرها دشوار کرده‌اند.»

گزارش‌هایی هم از ایجاد این پست‌ها در بسیاری از خیابان‌های شهر و در مقابل خانه شهروندان و مناطق مسکونی به دست این وب‌سایت رسیده است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز اعلام کرده‌اند‌ که نیروهای حکومتی در ورودی زاهدان از سرنشینان خودرو کارت شناسایی می‌‌خواهند و در صورت نداشتن مدارک شناسایی آن‌ها را بازداشت می‌کنند.

در همین حال «رصد بلوچستان» نیز در تلگرام از وضعیت «فوق امنیتی» در دزاپ از دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان و استقرار مراکز ایست بازرسی در خیابان‌ها و مناطق مختلف این شهر خبر داده است.

بر پایه این گزارش، این اقدام با هدف ممانعت از پیوستن مردم دزاپ به تجمع‌‌های اعتراضی احتمالی در روز جمعه در مصلای مکی در زاهدان صورت گرفته است.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران و پس از کشتار ده‌ها معترض در زاهدان پس از نماز جمعه روز هشتم مهر، مردم شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به‌ویژه در زاهدان هر هفته پس از نماز جمعه، در تجمع‌های گسترده، اعتراض خود را به وقایع و شرایط جاری در کشور نشان داد‌ه‌اند.

در همین حال مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در ماه‌های گذشته در سخنرانی‌‌های خود مواضع تندی را علیه حکومت به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز معترضان و شرایط کنونی کشور اتخاذ کرده است.

محمد کرمی از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه پاسداران روز چهارم دی‌ به پیشنهاد وزیر کشور و موافقت دولت ابراهیم رئیسی به عنوان استاندار سیستان‌ و بلوچستان‌ انتخاب شد. در پی این انتصاب فشار بر مردم سیستان و بلوچستان در هفته‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته اس

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳