رابرت مالی با سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل دیدار کرده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اطلاعات ایران اینترنشنال مبنی‌بر دیدار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و سعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، را رد نکرد. او تایید کرد که پیام‌هایی در حال ارسال به جمهوری اسلامی است هرچند که احیای برجام «در دستور کار نیست.»

بر اساس اطلاعات ایران اینترنشنال، مالی دست‌کم سه بار طی دو ماه گذشته با ایروانی در نیویورک دیدار داشته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیش‌تر در روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش ایران‌اینترنشنال درباره دیدار مالی و ایروانی، گفته بود هرگاه منافع آمریکا ایجاب کند، برای ارسال پیام‌های خاص و قاطعانه به ایران، راه‌هایی برای ارتباط داریم.»

پرایس از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد، اما خاطرنشان کرد آمریکا در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود، این پیام‌ها را به ایران می‌دهد.

پرایس گفت محتوای پیام‌هایی که آمریکا به جمهوری اسلامی داده، درباره این بوده که معترضان در ایران را نکشد، به روسیه برای کشتار اوکراینی‌ها سلاح ندهد و شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کند.

ایران‌اینترنشنال روز چهارشنبه نیز برای حصول اطمینان از اینکه وزارت خارجه آمریکا دیدار رابرت مالی و ایروانی طی ماه‌های اخیر را انکار نکرده، دوباره این سئوال را از وزارت خارجه آمریکا پرسید.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت: «همانطور که گفتیم، هر وقت که منافع آمریکا ایجاب کند، برای دادن پیام به ایران راه‌هایی داریم.»

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد، اما خاطرنشان کرد که ایالات متحده این پیام‌ها را در هماهنگی با متحدان و شرکای خود ارائه می‌دهد و از اینکه بخواهد به صورت مداوم پیام‌های قاطع بفرستد، ابایی ندارد.

با این حال، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با رد گزارش دیدار ایروانی با رابرت مالی گفت: مقامات ایران هیچ «مذاکراتی» با مقام‌های آمریکا نداشته‌اند.

از سوی دیگر، ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش سمیرا قرایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، درباره طرح اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: «آمریکا در این زمینه تمایل ندارد چیزی را تجویز کند، چرا که هر کشور یا گروهی از کشورها مقام‌ها یا شواهد و معیار خود را در این زمینه دارند.»

پرایس با اشاره به اینکه در عرصه بین‌المللی هیچ صادرکننده تروریسمی شرورتر از جمهوری اسلامی وجود ندارد، بر همکاری با اروپا برای مقابله با تهدیدات سپاه تاکید کرد.

او افزود: «سپاه پاسداران به وضوح تمایل نفرت‌انگیز خود را برای گرفتن جان انسان‌های بی‌گناه نشان داده است.»

در همین حال، ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، به ایران‌اینترنشنال گفت: کنگره آمریکا باید در ارتباط با گزارش‌ها درباره دیدار رابرت مالی با سفیر ایران در سازمان ملل به طور کامل تحقیق و تفحص کرده و هرکس که در این اقدام نقش داشته باید موظف شود که شهادت بدهد

گلدبرگ، تاکید کرد: در این مقطع، همه آمریکایی‌ها باید این «خیانت مخفیانه به مردم ایران» را محکوم کنند.

برگرفته از سایت ایران اینترنشنال، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳