چشم‌پوشی دولت بایدن از افزایش فروش نفت ایران

در حالی ‌که توجه و تمرکز کشورهای غربی بر تحریم‌ها علیه روسیه معطوف است، یک کشور نفت‌خیز دیگر با وجود تحریم‌های شدید غرب، صادرات نفت خود را بدون سروصدا افزایش داده است.

بلومبرگ در گزارشی با تیتر «کاخ سفید، چشم خود را بر افزایش فروش نفت ایران می‌بندد»، به رکورد افزایش صادرات نفت ایران در سه سال گذشته پرداخت و نوشت که تولید نفت ایران، با وجود شکست مذاکرات احیای برجام، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مهم‌ترین مشتری نفت ایران نیز چین است که با وجود تلاش‌ها برای گشایش اقتصادی، همچنان با مشکلاتی مواجه است و ترجیح می‌دهد نفت موردنیازش را با قیمت ارزان‌تری نسبت به نرخ بازار جهانی خریداری کند. از سوی دیگر، تهران هم پس از ماه‌ها اعتراض خیابانی، به پول نقد نیاز دارد؛ بنابراین تولید نفت خام را در ماه دسامبر افزایش داد و آن را با کمترین قیمت ثبت شده در سال ۲۰۲۲، به چین صادر کرد.

هرچند که وزارت خزانه‌داری ایالات‌ متحده آمریکا تحریم برخی نهادهای دخیل در خریدوفروش نفت ایران در بازار سیاه را ادامه می‌دهد، اما از زمان روی کار آمدن جو بایدن، کارزار فشار اقتصادی حداکثری علیه ایران که در دولت قبل دنبال می‌شد، به اجرا درنیامد.

در حالی ‌که تهران به‌سرعت راه‌های جدیدی برای فروش نفت خام خود پیدا می‌کند، واشینگتن یا در جلوگیری از افزایش فروش نفت ایران ناتوان است، یا در بدترین حالت، به ممانعت از جریان رو به افزایش فروش نفت تهران تمایلی ندارد. نویسنده بلومبرگ چنین تحلیل می‌کند که کاخ سفید، چشم خود را بر فروش نفت ایران بسته، شاید به این دلیل که بیشتر نگران تورم است.

این گزارش می‌افزاید که ایران نه‌تنها تولید نفت خود را افزایش داده، بلکه صادراتش هم بیشتر شده است، زیرا که توانست بخش زیادی از نفت خام را که در گذشته در خشکی و انبارهای شناور به‌اجبار ذخیره می‌کرد، بفروشد.

میزان فروش نفت ایران در ماه دسامبر، ۱.۴ میلیون بشکه در روز بود که بالاترین میزان در سه و نیم سال اخیر است. چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است، هرچند که ادعا می‌کند که نفت موردنیازش را از مالزی می‌خرد نه ایران.

خبرگزاری رویترز نیز به‌تازگی در گزارشی به‌نقل از شرکت مشاور انرژی، اس‌وی‌بی، نوشت که صادرات نفت خام ایران در دسامبر ۲.۲۲، به‌طور متوسط دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که حدود ۴۲ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه گذشته همین سال را نشان می‌دهد.

ازنظر تولید نیز ایران در سال گذشته میلادی از تولید ۲.۷ میلیون بشکه در روز فراتر رفت که این در مقایسه با ۱.۹ میلیون بشکه در ماه ژوئیه ۲۰۲۰، نزدیک به ۸۰۰ میلیون بشکه اضافی را نشان می‌دهد. این افزایش تولید با قیمت‌های فعلی، حتی با احتساب تخفیف‌های ایران، برابر با ۵۵ میلیون دلار در روز یا حدود ۱.۶ میلیارد دلار در ماه است.

با این ‌حال، تولید کنونی نفت ایران نسبت به سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی که توافق برجام امضا و تحریم‌ها لغو شده بود، همچنان بسیار کمتر است، زیرا در آن تاریخ میزان تولید نفت در ایران دست‌کم ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود. دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا بار دیگر فروش نفت ایران را هدف قرار داد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه، به خبرگزاری امنیتی تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گفت که طبق گزارش ارائه شده وزارت نفت، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز با نرخ ۸۵ دلار پیش‌بینی شده است، اما برخی نمایندگان مجلس مانند حسینعلی حاجی دلیگانی گفته‌اند که فروش این میزان نفت در روز با قیمت پیش‌بینی شده، محقق نخواهد شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳