وزیر خارجه اسرائیل: تنها راه تغییر رفتار جمهوری اسلامی، فشار گسترده و همه‌جانبه است

وزیر امور خارجه اسرائیل و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در مورد تلاش ها برای مقابله با برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند. به گفته وزارت امور خارجه اسرائیل، الی کوهن در این دیدار گفت: «تنها راه تغییر رفتار جمهوری اسلامی، اعمال فشار گسترده، فوری و همه جانبه بر تهران است.»

وزیر امور خارجه اسرائیل همچنین از جیک سالیوان خواست تا اروپایی‌ها را در تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی همراهی کند.

جیک سالیوان در ادامه سفر به اسرائیل با یوآو گالانت، وزیر دفاع نیز دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درباره تهدید منطقه‌ای و جهانی ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اهمیت آماده‌سازی پاسخ به این تهدید در کنار جامعه بین‌المللی تبادل نظر کردند.

یوآو گالانت در این دیدار، قدردانی خود را از تعهد دولت آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل ابراز کرد. دو طرف همچنین راه‌های گسترش روابط ویژه بین آژانس‌های امنیتی دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جیک سالیوان پیش‌تر با نخست وزیر جدید اسرائیل نیز به گفتگو نشسته بود.

این بالاترین سطح دیدار بین مقامهای دو کشور از زمان روی کار آمدن دست راستی‌ترین دولت در اسرائیل در ماه گذشته بود.

به گفته دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و گام‌های لازم برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی، محور اصلی دیدار نتانیاهو و سالیوان بود.

جیک سالیوان، همچنین روز چهارشنبه با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، دیدار کرد و با او درباره مسائل مختلف منطقه‌ای از جمله تهدید جمهوری اسلامی به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳