۱۵ تجمع اعتراضی و مرگ ۶ نفر در حوادث کار

در سه روز ابتدای بهمن‌ماه ۱۴۰۱ دست‌کم پانزده تجمع اعتراضی از سوی کارگران و بازنشستگان وزارت نیرو، مخابرات و آموزش و پرورش برگزار شده است. در همین مدت حوادث کاری باعث جان باختن دست‌کم شش نفر و مصدومیت تعدادی از کارگران شده است.

شهرداری یاسوج
کارگران شهرداری یاسوج هم روز دوم بهمن‌ماه در اعتراض به عدم پرداخت ماه‌ها حقوق و حق بیمه مقابل ساختمان شورای این شهر تجمع کردند. کارگران پاکبان معترض می‌گویند: «از شهریورماه امسال تاکنون حقوق نگرفته‌ایم. بیمه هم برای ما واریز نشده است.»

شهرداری‌های خوزستان
جمعی از کارگران شرکتی شاغل در مجموعه شهرداری‌های خوزستان هم با تجمع در مقابل ساختمان استانداری واقع در اهواز، به عدم تحقق وضعیت استخدامی خود از سوی مسئولان اعتراض کردند.

بازنشستگان خوزستانی
کارگران بازنشسته شهرستان‌های شوش، هفت تپه، کرخه و حربرای، روز دوم بهمن‌ماه در اعتراض به سطح پایین حقوق و عدم پاسخگویی به مطالبات دیگر خود، تجمعی را مقابل سازمان تامین اجتماعی شهرستان شوش برگزار کردند.

به گفته تجمع کنندگان «افزایش ناچیز دریافتی‌ها که ناشی از اعمال نادرست قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی تامین اجتماعی است، منطبق با میزان تورم و هزینه‌های زندگی ما نیست. بنابراین سازمان باقیمانده ۲۵درصد همسان‌سازی حقوق آنها را با تامین منابع مالی بپردازد. حق این است که بر اساس تورم حقوق‌مان افزایش پیدا کند. ما خواسته اضافه‌ای نداریم.»

اجرای ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال۱۴۰۰، اجرای متناسب‌سازی سال ۱۴۰۱، پرداخت عیدی کارگری، اجرای ماده ۸۹ تامین اجتماعی و درمان رایگان، اجرای انتخابات کانون بازنشستگان شهرستان و عدم واگذاری بانک رفاه در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی، از جمله مطالبات این گروه از بازنشستگان اعلام شده است.

تجمع کارگران پتروشیمی چوار
کارگران شرکتی پتروشیمی چوار هم در اعتراض به «سطح پایین حقوق»ُ، «عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل» و…روز دوم بهمن‌ماه یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. نمایندگان این کارگران می‌گویند: «علی‌رغم بیش از یکسال و نیم انتظار، هنوز طرح طبقه‌بندی برای ما اجرایی نشده است.»

به گفته‌ آنها، پیش از این مسئولان پتروشیمی وعده داده بودند برای گروهی از کارگران که از ابتدای ساخت این پتروشیمی در آن مشغول به کار بوده‌اند، «طبقه‌بندی مشاغل» اجرا خواهد ‌شد. اما بعد گفته‌اند تعدادتان زیاد است و امکان‌پذیر نیست.

کارگران معترض یکی از خواسته‌های خود را تبدیل وضعیت و جذب در پتروشیمی اعلام کرده و می‌گویند: «سیصد نفر از ما از ابتدای ساخت این پالایشگاه با مجموعه همکاری داشته‌ایم. قرار بود سال قبل تبدیل وضعیت شویم که این اتفاق نیافتاد. اکنون با سیستم پانزده- پانزده با حداقل حقوق و مزایا کار می‌کنیم. علی‌رغم سابقه کار و تخصص، همچنان «کارگر ساده» هستیم. هشتاد نفر از ما نیروی مکانیک واحد الفین هستیم‌ که با شرایط سخت کار می‌کنیم؛ اما همگی در لیست بیمه کارگر ساده هستیم.»

بازنشستگان مخابرات
تجمعات اعتراضی بازنشستگان فرهنگی و ادارات برق و مخابرات هم از روز دوشنبه سوم بهمن ۱۴۰۱ دوباره از سر گرفته شد. تاخیر در پرداخت مطالبات و عدم رسیدگی به مشکلات آنها در سالهای اخیر دلیل برگزاری این تجمعات اعلام شده است.

این گروه از بازنشستگان در اعتراض به «کاهش قدرت خرید»، «عدم اجرای آیین‌نامه سال ۱۳۸۹» و «افزایش۳۰درصدی سهم بیمه تکمیلی» و «عدم پرداخت سهم خواروبار و مطالبات دیگر از دی‌ماه سال ۱۴۰۰» اقدام به برگزاری تجمع کردند.

کارکنان ادارات برق کشور
گروه‌هایی از کارکنان ادارات برق کشور هم در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات و مطالباتشان مقابل ساختمان وزارت نیرو دست به تجمع زدند. اعتراض این کارکنان به عدم پرداخت دستمزد کافی و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، سختی کار، جمعه‌کاری، حق جذب و دیگر مشکلات اعلام شده است.

اعتراض معلمان بازنشسته
گروهی از بازنشستگان فرهنگی روز سوم بهمن‌ماه بر اساس فراخوان اعلام شده قبلی و در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌ها و مشکلات خود، مقابل ساختمان این وزارتخانه دست به تجمع زدند.

حرکت کند وزارت آموزش‌وپرورش در اجرای رتبه بندی و ارزیابی معلمان در تعیین رتبه‌ها، باعث ناامیدی و عصبانیت معلمان شده است. آنها می‌گویند: «تاخیر در اجرای رتبه بندی و پرداخت مبلغ مرتبط با آن، موجب افت و کاهش ارزش ریالی آن می‌شود‌.»

عدم پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان از دیگر مواردی بود که فعالان حقوق معلمان درباره آن می‌گویند: «باید همانند بازنشستگان سایر دستگاه‌ها و انتظار بیش از یکساله فرهنگیان برای دریافت پاداش – آن هم در چند مرحله ‌که عملا ارزش ریالی آن از بین می‌رود – چاره‌ای اندیشیده شود. «اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلین و بازنشستگان یکی از مهمترین مطالبات ماست»

حوادث کاری
تصادف مینی‌بوس حامل کارگران یک شرکت مستقر در شهرک صنعتی خیرآباد اراک منجر به کشته شدن دست‌کم یک کارگر شد. خبرگزاری فارس نوشت: «مینی‌بوس حامل کارگران طی برخورد با یک دستگاه نیسان دچار واژگونی شد. متاسفانه یک نفر در دم جان باخت و تعدادی نیز مجروح شدند. شمار مجروحان نیز هنوز مشخص نیست.»

در سه روز گذشته، دو کارگر پاکبان در شهر‌های مشهد و پاوه جان خود را از دست دادند. یکی از کارگران پاکبان شهرداری مشهد حین کار شبانه در زیرگذر خیابان مصلی بر اثر برخورد یک خودروی سواری جان باخت.

در حادثه دیگری که روز زمان دوم دی‌ماه رخ داد، کارگر دیگری در شهرداری پاوه حین انجام کار به علت سقوط از ماشین حمل زباله جان باخت.

یک کارگر ساختمانی هم هنگام کار در ارتفاع یک ساختمانِ در حال ساخت در شهرک فردیس کرج روز جمعه ۳۰ دی‌ماه، سقوط کرد و جان باخت.

در همان روز مرگ یک کارگر چاه‌کن ۲۷ساله بر اثر ریزش دیواره چاه در چهار باغ کرج در رسانه‌ها منتشر شد. یک کولبر ۱۶ساله هم به دلیل سرمای ناشی از برف و کولاک در ارتفاعات مرزی شهر بانه جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی سالانه دست‌کم ۲۸ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. آمار حوادث ناشی از کار که در سازمان تامین اجتماعی منتشر می‌شود، می‌گوید: «سالانه حدود ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در کشور رخ می‌دهد و حدود ۱۰۰۰ حادثه منجر به فوت کارکنان می‌شود.» این آمار در حالی اعلام می‌شود که گزارش نهادهای دولتی تنها حوادث کار رخ داده در کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار و تأمین اجتماعی را در برمی‌گیرد.

برابر آمار سازمان بین‌المللی کار رتبه ایران از میان ۱۸۹ کشور جهان در موضوع «ایمنی کار» در حال حاضر در جایگاه ۱۰۲ قرار دارد. جمهوری‌اسلامی به اشکال مختلف به سالم سازی و گسترش ایمنی محیط کار بی‌توجهی کرده است.

کارگران یکی از آسیب پذیرنرین اقشار جامعه ایران هستند. بر اساس ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳