«حمله به تاسیسات اصفهان کار اسرائیل بود»

روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند اسرائیل با یک حمله پهپادی مخفی یک مجتمع دفاعی در ایران را هدف قرار داد.

این روزنامه با انتشار این خبر در روز یکشنبه نوشت که افراد آگاه با این عملیات نیز وقوع آن حمله را تائيد کرده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی تائيد کرد که شنبه شب یک مجتمع وابسته به آن در اصفهان هدف حمله پهپادی قرار گرفت. این وزارتخانه اما گفت که این حمله خنثی شد.

به گزارش صدای آمریکا، باراک راوید، خبرنگار اسرائيلی، اما با انتشار توئیتی گفته است که منابع آگاه به او گفتند که حمله به تأسیسات وزارت دفاع «موفقیت آمیز» بود و این تاسیسات که با برنامه موشکی ایران مرتبط است از ۴ نقطه مختلف «به طور دقیق» مورد هدف قرار گرفت و «هدف عملیات محقق شد.»

در همین حال خبرگزاری رویترز نوشته است که یک سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل با حمله اخیر در ایران ارتباطی دارد یا خیر، از اظهار نظر خودداری کرد.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در ۹ بهمن ماه گفت «تهاجم ناموفق» تلفات جانی نداشت و «آسیب جزئی به سقف کارگاه» وارد کرد و در «تجهیزات و ماموریت» آن خللی پیش نیامده است.

این وزارت‌خانه در بیانیه خود ماموریت مجموعه نظامی اصفهان را اعلام نکرد. خبرنگار اسرائيلی فعالیت‌های این مجموعه را در حوزه موشکی گزارش کرد.

در حالی که باراک راوید نوشته است که ساختمان مجموعه وزارت دفاع در اصفهان از ۴ نقطه آسیب دید بیانیه وزارت دفاع به استفاده از ۳ پهپاد اشاره دارد.

بیانیه وزارت دفاع می‌گوید در حمله ساعت یازده و نیم شنبه شب در اصفهان که با استفاده از ریزپرنده‌ها صورت گرفت «یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع، و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.»

این اولین بار نیست که یک مرکز حساس در داخل ایران هدف حمله پهپادی قرار می‌گیرد. پیشتر نیز مرکزی مرتبط با برنامه هسته‌ای در کرج هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

حلمه به تاسیسات نظامی اصفهان در شرایطی است که جمهوری اسلامی به روسیه که به اوکراین حمله کرده پهپادهای نظامی داده است و برخی گزارش‌ها هم از برنامه صدور موشک از ایران به روسیه حکایت دارد، امری که مقامات اوکراینی را خشمگین کرد.

نیویورک تایمز: حمله پهپادی به صنایع نظامی در اصفهان از داخل ایران انجام شد

روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد، پهپادهایی که صنایع نظامی در اصفهان را هدف قرار دادند به احتمال بسیار از درون خاک ایران به پرواز در آمده بودند.

بنا به این گزارش، پهپادهای «کوادکوپتر» که در عملیات اصفهان به کار گرفته شدند، برد کوتاهی دارند و به نظر می‌آید برای انجام عملیات مذکور، از داخل خاک ایران به پرواز در آمدند.

به گزارش العربیه، نیویورک تایمز، طرف حمله‌کننده و پشتیبان این تهاجم پهپادی را مشخص نکرد اما تاکید کرد که شهر اصفهان از مرزهای ایران بسیار دور است، به همین دلیل برنامه‌ریزی برای این حمله از درون خاک ایران منطقی به نظر می‌رسد.

همزمان، روزنامه «جروزالم پست» به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و خارجی تاکید کرد، با وجود ادعاهای ایران حمله پهپادی در اصفهان موفقیت آمیز بوده است.

این روزنامه نوشت که اکثر سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منابع ایرانی حمله پهپادی به اصفهان را مشابه حملات موفقیت آمیز موساد به تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران در ژوئیه ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱، حمله به یکی از تاسیسات هسته‌ای کرج در ژوئن ۲۰۲۱ دانستند و انهدام ۱۲۰ پهپاد ایرانی یا بیشتر در فوریه ۲۰۲۲ دانستند.

«جروزالم پست» همچنین در گزارش خود نوشته است که شب گذشته ۴ انفجار پیاپی در مجتمع وزارت دفاع ایران به وقوع پیوست و خسارات ناشی از این انفجارها بسیار بیشتر از آنچه ایران آن را «واردن شدن آسیب جزیی به سقف کارگاه» خواند، بوده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳