روز جهانی تالابها؛ تالاب انزلی در معرض خطر نابودی کامل

همزمان با دوم فوریه، روز جهانی تالاب کارشناسان اعلام کردند اوضاع تالاب انزلی وخیم است، تالاب گاوخونی هم به‌طور کامل خشک شده است.

به همین مناسبت خبرگزاری دولتی ایسنا در گزارشی از تالاب انزلی نوشت که این زیستگاه حیاتی شمال کشور با کاهش شدید عمق، حمله گیاه مهاجم سنبل آبی، ورود انواع فاضلاب صنعتی، خانگی و بیمارستانی و افزایش سطح انباشت رسوبات روبرو شده و در معرض خطر نابودی قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از نیلوفر عابدین زاده، سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی نوشت: «۶۰۰ روستا در حوزه تالاب انزلی قرار گرفته‌اند که فاضلابشان مستقیما به تالاب منتقل می شود.»

به گفته عابدین‌زاده، در چند سال اخیر ورود گونه بیگانه «سنبل آبی» بلای جان تالاب انزلی شده به طوری که نقطه‌ای از تالاب انزلی وجود ندارد که بتوان گفت درگیر آلودگی سنبل آبی نیست.

همزمان با روز جهانی تالاب‌ها، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز گفت: «بازدیدها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تالاب بین‌المللی گاوخونی، به عنوان مهمترین زیستگاه طبیعی مرکز ایران، به‌طور کامل خشک شده است.

وی اضافه کرد: «این تالاب با ۴۷ هزار هکتار وسعت بعد از خشک شدن به یکی از کانون‌های جدی تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی تبدیل می‌شود و پنج استان قم، تهران، چهارمحال‌ و بختیاری، مرکزی و یزد را تحت تأثیر بحران گرد و غبار قرار خواهد داد.

ایران به نوعی پایه گذار روز جهانی تالاب است، با امضای «کنوانسیون رامسر» در ۲ فوریه ۱۹۷۱ در شهر رامسر و به پیشنهاد دولت وقت ایران، قدیمی‌ترین معاهده بین‌المللی، با موضوع حفاظت از طبیعت و تنوع‌زیستی تالابی و با محوریت ایران به امضا رسید.

ایران در مجموع ۲۵ تالاب ارزشمند دارد که در سالهای بعد از انقلاب ۵۷ بیشتر آنها یا به طور کامل از بین رفته‌اند یا در معرض نابودی قرار دارند.

تالاب‌ها در تولید اکسیژن، ذخیره آب، تصفیه آب، ترسیب و ذخیره کربن، تولید مواد مغذی و تثبیت خاک نقش کلیدی دارند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳ فوریه ۲۰۲۳