سازمان حقوق بشر ایران: نیروهای سرکوبگر عمدا چشمان معترضان را هدف قرار دادند

یافته‌های سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد نیروهای سرکوبگر حکومت ایران، در جریان سرکوب اعتراض‌های سراسری، به‌‌عمد و به‌طور هدفمند، در شهرهای مختلف به صورت و چشم‌های معترضان، به‌ويژه زنان، شلیک کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه سوم فوریه (۱۴ بهمن‌ماه) در گزارشی درباره چگونگی برخورد نیروهای سرکوبگر حکومت با معترضان نوشت: پژوهشگران سازمان حقوق بشر ایران، در ماه‌های گذشته، اطلاعات مربوط به شماری از شهروندانی که در جریان اعتراضات سراسری، بینایی یک یا هر دو چشم آن‌ها هدف سلاح‌‌های ساچمه‌زنی یا پینت‌بال ماموران امنیتی قرار گرفته است را راستی‌آزمایی و جمع‌آوری کرده‌اند.

به‌نوشته سازمان حقوق بشر ایران، چشم‌پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران، فارابی، رسول‌‌اکرم و لبافی‌نژاد، در مجموع دست‌کم ۵۰۰ بیمار با آسیب چشمی را در جریان اعتراض‌ها پذیرش کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، پزشکان در استان کردستان نیز از دست‌کم ۸۰ مورد پذیرش مجروحان چشم، در طول اعتراض‌ها خبر داده‌اند.

پیشتر نیز روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی نوشته بود یافته‌های روزنامه‌‌‌نگاران تحقیقی این نشریه نشان می‌دهد نیروهای سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی، در برخورد با معترضان زن، به‌طور عمدی صورت، چشم‌ و اندام‌ جنسی آن‌ها را هدف گرفته‌اند.

گزارش تحقیقی گاردین نیز بر اساس جمع‌آوری اطلاعات و راستی‌آزمایی و مصاحبه با ۱۰ تن از پزشکان و پرستاران در نقاط مختلف کشور تهیه شده بود.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفته است عمده قربانیان مرد، از پشت هدف قرار گرفته‌اند و پاها، کمر و باسن آن‌ها مجروح شده است. در حالی که نمونه‌هایی وجود دارد که نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک عمدا به صورت، پستان‌ یا اندام جنسی زنان معترض شلیک کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نام، مشخصات و تصاویری شماری از زنان و مردانی که در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر حکومت ایران، بینایی خود را از دست داده‌اند را منتشر کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۴ فوریه ۲۰۲۳