آمار جانباختگان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۴۳۰۰ نفر رسید

عملیات امدادرسانی برای نجات قربانیان زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه و اسکان آوارگان همچنان ادامه دارد.

مقامات از کشته‌شدن دستکم ۴ هزار و ۳۰۰ نفر خبر داده‌اند، در حالی که هنوز هزاران نفر زیر آوار هستند و سازمان بهداشت جهانی گفته است احتمال دارد تعداد تلفات تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.

بنا بر اعلام مسئولان دو کشور، پس لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان ادامه داشته و بسیاری از ساکنان در پی تخریب خانه‌های خود در سرمای هوا آواره شده‌اند.

مقامات ایران می‌گویند اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه به زلزله‌زدگان سوریه را شب گذشته به این کشور ارسال کرده‌اند.

مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه، گفته است این کمک‌ها شامل ۴۵ تن شامل پتو، چادر، دارو و مواد غذایی وارد فرودگاه حلب شده و قرار است به زودی دو هواپیمای دیگر حامل کمک‌های امدادی نیز به حلب و لاذقیه اعزام شوند.

تصاویر منتشره از بندر اسکندرون در جنوب شرقی ترکیه نشان می‌دهد آتش‌سوزی گسترده‌ای که از روز گذشته در این ناحیه آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

آتش‌سوزی در کانتینرهای حاوی محموله‌های مختلف در بندر رخ داده است. هنوز علت اصلی این حادثه مشخص نیست.

پیشتر اداره دریانوردی ترکیه اعلام کرده بود که بندر اسکندرون در استان هاتای این کشور به دلیل تخریب در اثر زلزله به طور موقت از مدار فعالیت خارج شده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری که بامداد دوشنبه جنوب ترکیه را لرزاند، قوی‌ترین زمین‌لرزه ثبت‌شده در این کشور از سال ۱۹۳۹ بدین سو بوده است.

این سازمان اضافه کرده که به دنبال تصویب بودجه اضطراری برای کمک‌رسانی به مردم این ناحیه است.

رئیس سازمان حوادث طبیعی ترکیه گفته است مطابق آخرین آمارها در پی زمین‌لرزه روز دوشنبه، دستکم ۲ هزار و ۹۲۱ نفر کشته و بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در سوریه نیز تا کنون حداقل هزار و ۴۵۱ نفر جان خود را در اثر این زلزله از دست داده‌اند و ۳ هزار و ۵۳۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. خبرگزاری دولتی این کشور، سانا، گزارش کرده است که از این تعداد ۷۱۱ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و عمدتا در مناطق حلب، حماه، لاذقیه و طرطوس بوده‌اند. این در شرایطی است که درمنطقه تحت کنترل مخالفان هزاران نفر در نبود امکانات امدادرسانی همچنان زیر آوار گرفتار هستند.

مقامات سازمان بهداشت جهانی هشدار داده‌اند که با توجه به عمق فاجعه، مجموع تلفات ممکن است تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.

مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرده است که از زمان وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری در صبح دوشنبه به وقت محلی در جنوب ترکیه، حداقل ۱۰۰ پس‌لرزه به بزرگی ۴ ریشتر یا بیشتر رخ داده است.

این پس‌لرزه‌ها در امتداد منطقه‌ای به وسعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر اتفاق افتاده‌اند و کار امدادرسانی و نجات افراد از زیر آوار را در مقاطعی با وقفه روبرو کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۷ فوریه ۲۰۲۳