ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان طی چهار ماه اختلال در اینترنت ایران

پایگاه «داده‌های باز ایران» در یک گزارش تحلیلی تخمین زده است که قطعی و اختلال اینترنت در چهار ماه گذشته ده‌ها هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران زیان وارد کرده است.

این رقم معادل هزینه معیشت ماهانه بیش از پنج میلیون خانواده کارگری است.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، مهر امسال اعلام کرد که یک ماه اخلال در شبکه اینترنت کشور، ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات زیان زده است.

او همچنین گفت که خسارت غیرمستقیم این اختلالات ۴۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بررسی‌های پایگاه «داده‌‌های باز ایران» نشان می‌دهد که در سناریویی «خوش‌بینانه» و با فرض این که اختلال در اینترنت اثری ۲۵ درصدی بر اقتصاد دیجیتال باقی گذاشته باشد، زیان ماهانه به حدود ۹.۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد که برای چهار ماهه مهر تا دی ماه امسال این زیان ۳۹.۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

بنا بر این تحقیق در دو فرضیه دیگر چنان‌چه این اثر ۵۰ و ۷۵ درصد در نظر گرفته شود، زیان وارده در چهار ماه به ترتیب بیش از ۷۸ هزار میلیارد و بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد خواهد بود.

آسیب اقتصادی اخلال در اینترنت و فیلتر شدن واتس‌اپ یا اینستاگرام، فعالیت بسیاری از افرادی را که از این طریق امرار معاش می‌کنند متوقف می‌کند.

گزارش مرکز پژوهشی بتا در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که «درآمد ۹ میلیون نفر به اینستاگرام وابسته است.»

این مرکز گزارش داده که در سال ۱۳۹۹ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب و کار در اینستاگرام فعالیت داشته‌اند.

رسانه تکنولوژی ایران «تکراسا» حجم مبادلات مالی در سال ۱۴۰۰ در اینستاگرام را ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده و گفته است که روزانه ۳۱۰ تا ۴۷۰ هزار سفارش خرید و فروش در اینستاگرام انجام می‌شود و این بستر زمینه اشتغال‌زایی مستقیم یک میلیون نفر را فراهم کرده است.

پایگاه «داده‌های باز ایران» با توجه به نرخ تورم رسمی ماه آذر، ارزش مبادلات مالی در اینستاگرام فارسی را ۲۶.۷ تا ۴۷.۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

به دنبال این دور آغاز اعتراضات سراسری در ایران که از اواخر شهریور گذشته پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی آغاز شد، اینترنت در اکثر شهرهای ایران قطع شد و اینستاگرام و پیام رسان واتس‌اپ هم فیلتر شدند.

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نیز مهرماه در گزارشی از زیان بیست و چهار میلیارد دلاری وارد شده به کسب و کارها در ایران خبر داد.

ضرر قابل توجه اقتصادی و آسیب به کسب‌وکارها در اثر اختلال در اینترنت در حالی است که پایگاه داده‌های باز ایران با بررسی اعتبارات اختصاص‌یافته به ۲۵ نهاد مذهبی-تبلیغی در سند بودجه سال ۱۴۰۲ از افزایش ۷۰ درصدی بودجه این نهادها خبر داده است.

پایگاه «داده‌های باز ایران» می‌گوید شمار دستگاه‌های مذهبی که هرساله از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، بیش از این است. این نهادها عملکرد مشخصی ندارند و کارنامه آنها شاخص‌های کمی قابل‌سنجش ندارد. آنها عموما به‌واسطه یا باواسطه زیر نظر به زیرمجموعه‌های مرتبط با علی خامنه‌ای فعالیت می‌کنند.

«اقتصاد۲۴» نیز گزارش داده است که بودجه مرکز خدمات حوزه علمیه از دوهزار و ۷۸۰ میلیارد تومان به شش‌هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان رسیده، یعنی بیش از ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین بودجه مرکز رسیدگی به امور مساجد ۹۸ درصد افزایش یافته و به رقم ۹۸ میلیارد تومان رسیده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۹ فوریه ۲۰۲۳