گروه نظامی واگنر: برای کنترل شرق اوکراین دو سال زمان نیاز است

هم‌زمان با اعلام آمادگی روسیه برای مذاکرات «بدون پیش‌شرط» با اوکراین، گروه ‌نظامی روسی واگنر که به «ارتش پنهان روسیه» مشهور است، اعلام کرده است تحت کنترل درآوردن دو منطقه شرقی اوکراین دو سال زمان نیاز خواهد داشت.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه ‌نظامی واگنر، از افراد بسیار نزدیک به کرملین و مردی که به او لقب «آشپز پوتین» را داده‌اند، اعلام کرد برای اشغال دو منطقه لوهانسک و دونتسک اوکراین که روسیه سال گذشته اعلام کرد به خاک خود ملحق کرده، دو سال زمان نیاز است.

دولت روسیه مدعی است که این گروه گروه نظامی وابسته به ارتش روسیه نیست و یک گروه خصوصی است، موضوعی که کشورهای غربی آن را رد کرده و گروه واگنر را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

روسیه تا تابستان امسال این دو منطقه را به همراه دو منطقه دیگر تقریبا اشغال کرده و طی یک رفراندومی که اوکراین و کشورهای غربی آن را «ساختگی» خواندند، ضمیمه خاک خود کرد؛ اقدامی که بخش اعظمی از اعضای سازمان ملل آن را محکوم کردند. اما از پاییز امسال ارتش اوکراین با ضدحملات گسترده، بخش وسیعی از این مناطق اشغالی را آزاد کرد.

دولت‌های غربی قرار است صدها دستگاه تانک و نفربر زرهی برای اوکراین ارسال کنند ولی رسیدن این سلاح‌ها به خط مقدم جبهه ممکن است ماه‌ها طول بکشد
خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۲ بهمن‌ماه از قول آقای پریگوژین گزارش داد برای اشغال لوهانسک و دونتسک تا دو سال زمان نیاز دارد و اگر نیروهای روسی تا رود دنیپرو بخواهند پیش‌روی کنند، سه سال زمان نیاز خواهد بود.

این رود از شمال تا جنوب اوکراین ادامه دارد و بخش شرقی آن تقریبا یک سوم اوکراین را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد آقای پریگوژین که با لحنی «مبتذل» با یک بلاگر روسی صحبت کرده و ویدیوی آن روز جمعه منتشر شده، بر اشغال شهر باخموت توسط ارتش روسیه تاکید کرد؛ شهری که بنابر گزارش‌ها، طی یک سال گذشته صحنه وحشیانه‌ترین تهاجمات علیه ساکنان و زیرساخت‌های غیرنظامی بوده است.

رئیس گروه واگنر با این حال گفت اشغال کامل این شهر «بسیار مشکل» است و نیروهای اوکراینی به خوبی آموزش دیده‌اند.

ایالات متحده تخمین می‌زند که واگنر در حال حاضر حدود ۵۰ هزار کادر نظامی در اوکراین مستقر کرده که ۴۰ هزار نفر آنها از محکومان زندانی روسیه هستند.

آمریکا این گروه را به ارتکاب جنایات گسترده و نقض حقوق بشر متهم کرده و ماه گذشته آن را به عنوان یک سازمان جنایی فراملی معرفی کرد.

پریگوژین مدعی شده است واگنر استخدام زندانیان را متوقف کرده و گزارش‌ها درباره استفاده از زندانیان به عنوان «گوشت دم توپ» را رد کرد. او مدعی شد تلفات در میان زندانیان جذب شده در گروه واگنر تقریباً مشابه دیگر نظامیان روسی است.

‌هم‌زمان با انتشار این گزارش، سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی محلی «زوزدا» اعلام کرد روسیه آماده مذاکرات «بدون پیش‌شرط و بر اساس واقعیت‌های موجود» با اوکراین است.

او توضیح نداد آیا منظورش از «واقعیت‌های موجود»، مناطق اشغال شده اوکراین است یا نه، اما پیشتر روسیه بارها مناطق اشغالی و الحاق شده خاک اوکراین به روسیه را «واقعیت موجود» خوانده بود.

روسیه حدود یک سال پیش در ماه‌های ابتدایی تهاجم به اوکراین دولت کی‌یف را «فاشیست و غیرمشروع» خوانده و اعلام کرده بود حاضر به مذاکره با این دولت نیست، اما در پی مقاومت شدید ارتش اوکراین، عقب راندن نظامیان روسیه، بازپس‌گیری مناطق گسترده‌ای از کشور، تلفات شدید نیروهای روسی و همچنین تحریم‌های گسترده غرب، نهایتا با پیش‌شرطهایی آماده مذاکره با دولت اوکراین شد.

آقای ورشینین همچنین مدعی شده است که تصمیمات در اوکراین توسط اتحادیه اروپا و آمریکا گرفته می‌شود؛ موضوعی که هم دولت کی‌یف و هم کشورهای غربی تاکنون بارها رد کرده‌اند.

کشورهای غربی بعد از تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای علیه کرملین وضع کرده و انتظار می‌رود بودجه دولتی روسیه در سال جاری با کسری ۷۸ میلیارد دلاری مواجه شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ فوریه ۲۰۲۳