رونمایی از برنامه‌های تازه در حوزه آموزش و پرورش؛ برگزاری کلاس‌های «تربیت» جنسی، سیاسی و اعتقادی برای معلمان

یک مقام وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام برای برگزاری کلاس‌های توجیهی برای معلمان تحت عنوان «توانمندسازی» در زمینه‌های «تربیت» سیاسی، جنسی، اعتقادی خبر داد.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به خبرگزاری «ایلنا» گفت که این برنامه در راستای پاسخگویی به «شبهات و سوالات دانش آموزان» طراحی شده است.

در جریان اعتراضات سراسری در ایران که از شهریور ماه سال جاری و در پی کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، دانش آموزان در مدارس شهرهای مختلف ایران نیز نقش برجسته‌ای داشتند. حضور برجسته دانش آموزان و دانشجویان در حرکت‌های اعتراضی سال جاری بار دیگر رویکردهای آموزشی در نظام جمهوری اسلامی را به چالش کشید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های توجیهی این وزارتخانه برای معلمان پیش بینی کرد که «از حدود ۸۵۰ هزار معلم و مدیر، حدود ۱۰۰ هزار نفر در کشور در این دوره ثبت نام کنند.»

تریبت جنسی یکی از موضوعات این برنامه توجیهی است که یک کلاس ۲ ساعته به آن اختصاص داده شده است. تربیت جنسی یکی از موضوعات مورد تاکید در سند ۲۰۳۰ یونسکو است که چند سال قبل به موضوعی چالش‌برانگیز بین نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی تبدیل شد و در نهایت با مخالفت علنی علی خامنه‌ای اجرای آن ممنوع شد.

با این وجود باقرزاده با تاکید بر اینکه «سند ۲۰۳۰ یونسکو با آموزه‌های فرهنگی و دینی کشور ما همخوانی ندارد» از برنامه معاونت پرورشی برای «آموزش و تربیت جنسی دانش آموزان به صورتی که با اعتقادات ما مغایرتی نداشته باشد» خبر داد.

این مقام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه «در خصوص تربیت جنسی، ما نیازمند همکاری ویژه بین اولیا و مربیان مدرسه» هستیم خبر داد که «برای این موضوع در حوزه دختران در پایه سوم ابتدایی و پسران در پایه هشتم و نهم برنامه ریزی ویژه‌ای کرده ایم.»

باقرزاده گفت که در مورد تربیت جنسی مدنظر حکومت «در کتب درسی گنجانده شده» اما «به صورت تخصصی باید توسط معلمان امین‌مان» انجام شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ فوریه ۲۰۲۳