آمریکا پهپاد جاسوسی ایرانی را در سوریه سرنگون کرد

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای آمریکایی در سوریه یک پهپاد ساخت ایران را که مشغول جمع‌آوری اطلاعات بر فراز پایگاهی در شمال شرق سوریه بود هدف قرار دادند و سرنگون کردند.

به گزارش تایمز اسرائیل، در بیانیه سنتکام آمده است این پهپاد «مشغول عملیات شناسایی بر فراز  پایگاه پشتیبانی ماموریت کانکو» بود، یک پایگاه گشت‌زنی که نیروهای ضدتروریسم آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه برای جلوگیری از فعالیت مجدد داعش و مقابله با نفوذ ایران در منطقه، در آن مستقرند.

نیروهای آمریکایی گهگاه گروه‌های حامی ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهند، و این اولین بار نیست که این پایگاه هدف حمله قرار می‌گیرد. در ژانویه سال جاری، دو راکت به سمت این پایگاه شلیک شد اما هیچ خسارت و تلفاتی در پی نداشت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گروه‌های حامی ایران را عامل این حمله خواند، حمله‌ای که یک روز پس از سومین سالگرد مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، صورت گرفت که در حمله پهپادی آمریکا در عراق کشته شد.

برنامه پهپادی ایران کشورهای غربی را بیش از پیش نگران کرده‌ است، به‌خصوص اینکه پهپادهای انتحاری موردنیاز روسیه در جنگ اوکراین را تامین می‌کند.

روزنامه گاردین سه‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) به نقل از تحلیلگران سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا نوشت که ایران از تامین‌کننده محدود منطقه‌ای در خاورمیانه به «مهم‌ترین پشتیبان نظامی مسکو» تبدیل شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۳