ادامه ثبت قیمت‌های بی‌سابقه ارز؛ نرخ افزایش بهای سکه طلا در۱۴۰۱ به ۱۲۲ درصد رسید

نرخ فروش دلار آمریکا در جریان داد و ستدهای بازار آزاد تهران طی پنج روز کاری هفته گذشته نزدیک به دو هزار و ۶۵۰ تومان افزایش یافت و در پایان مبادلات روز پنجشنبه به نرخ بی‌سابقه ۴۷ هزار و ۶۸۰ تومان رسید؛ نرخی در فروردین گذشته ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود. 

پس از آن که صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی ایران نرخ عرضه دلار را با ۴۱ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه به ۴۵ هزار و ۶۸ تومان رساندند، بهای فروش آن در بازار آزاد نیز به روند صعودی خود ادامه داد؛ به طوری که با فاصله گرفتن از نرخ ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومانیِ ثبت شده در پایان مبادلات عصر چهارشنبه، ظهر پنجشنبه رکورد تاریخی ۴۷ هزار و ۷۵۰ تومان را ثبت کرد و سپس سیرنزولی به خود گرفت ولی همچنان ۴۸۰ تومان بالاتر از نرخ پایانی مبادلات دیروز، متوقف شد.

هر یورو هم روز پنجشنبه برای ساعتی در نرخ‌های بالای ۵۱ هزار تومان خرید و فروش شد ولی در پایان معاملات این روز، نرخ ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومانی ثبت شد که بیش از ۴۸۰ تومان بالاتر از بهای نهایی داد و ستدهای روز چهارشنبه بود. 

همزمان با ادامه رکوردشکنی دلار و یورو، بهای هر پوند انگلیس هم برای نخستین بار از ۵۷ هزار و ۱۰۰ تومان فراتر رفت.

بررسی میانگین ماهانه نرخ دلار طی خرید و فروش‌های بازار آزاد ارز تهران نشان می‌دهد که این نرخ طی ۲۷ روز نخست بهمن ماه به سطح بی‌سابقه ۴۵ هزار تومان بسیار نزدیک شده است؛ نرخی که در دی ماه گذشته برای نخستین بار از ۴۰ هزار تومان فراتر رفته بود. 

ادامه صعود نرخ ارز در بازار ایران موجب شد تا با وجود کاهش ۶.۹۰ دلاری نرخ جهانی هر اونس طلا (۱۸۲۹.۴۰ دلار)، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش به رکورد تازه ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد و نرخ معامله هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به بالای دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. 

قیمت هر قطعه تمام سکه طلا موسوم به طرح امامی در آغاز سال جاری خورشیدی ۱۲ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بود که طی نزدیک به ۱۱ ماه، بیش از ۱۲۲ درصد افزایش یافته است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۷ فوریه ۲۰۲۳