آغاز نشست امنیتی مونیخ از امروز؛ حضور چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی به جای مقامات دولتی ایران

نشست امنیتی مونیخ از روز جمعه ۲۸ بهمن آغاز می‌شود و بعد از چند سال حضور مقامات جمهوری اسلامی، امسال برگزار کنندگان این نشست، به جای مقام‌های دولت ایران، از چهره های مخالف جمهوری اسلامی دعوت کرده‌اند.

تاکنون حضور شاهزاده رضا پهلوی،‌ مسیح علینژاد و نازنین بنیادی در این نشست قطعی شده است.

این سه نفر در حالی در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور میابند که دو هفته پیش در قالب یک گروه هشت نفره، پیشتر در دانشگاه جورج تاون در شهر واشنگتن نشست خبری برگزار کرده بودند.

پیش از این کریستوف هویسگن، رئیس جدید کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داده بود که از مقامات جمهوری اسلامی و روسیه در این کنفرانس دعوت نخواهد شد. او گفته بود: «ایران همواره یک چالش بود چون موجودیت اسرائیل را نفی می‌کرد و با قدم‌برداشتن در مسیر سلاح‌ هسته‌ای حقوق بین‌الملل را نقض می‌کرد. در زمان مذاکرات اتمی، تصمیم سلفِ من این بود که آن‌ها را دعوت کند، اما بعد از نقض حقوق بین‌الملل و حمله وحشیانه سپاه پاسداران و پلیس به مردم خود، ما از ایران دعوت نکردیم.»

یک روز قبل از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ، در ایران روز پنجشنبه موج جدیدی از اعتراضات به مناسبت چهلمین روز اعدام محمدمهدی کرمی و محمد (کیان) حسینی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

ساعاتی بعد از موج جدید اعتراضات در شهرهای مختلف ایران، شاهزاده رضا پهلوی در اینستاگرام خود نوشت: هم‌میهنان در ایران در چهلم کیان و محمدمهدی کرمی نشان دادند که انقلاب ملی ایران زنده است و راه همه جان‌باختگان راه آزادی تا روز پیروزی ادامه دارد.

نازنین بنیادی هم در یک توئیت به انگلیسی نوشت: قابل توجه کسانی که می‌گفتند انقلاب مردم ایران تمام شده: معترضان بازهم به خیابان‌ها آمدند. مردم تا این رژیم خونخوار را تغییر ندهند، از پای نخواهند نشست.

مسیح علینژاد نیز در واکنش به این موج اعتراضات نوشت:‌ ماموران حکومت فکر نمی‌کردند امشب ایران یکپارچه اعتراض شود. غافلگیر شدند. این بار فرق میکند. حکومت خامنه‌ای کی می‌تواند میان این همه بی‌باکی شما دوام بیاورد. جمهوری اسلامی این بار سقوط می‌کند.

کنفرانس مونیخ:‌ حضور کامالا هریس و موضوع محوری اوکراین

کنفرانس امنیتی مونیخ بیش از شصت سال سابقه دارد. در این کنفرانس کع فضایی غیر رسمی برای حضور مقامات رسمی از سراسر جهان است، دیدارهای مهمی را میزبانی می‌کند. در نشست امسال هم قرار است نشست وزرای خارجه گروه هفت شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا در آن برگزار شود.

از ایالات متحده مثل سال گذشته، کامالا هریس معاون رئیس جمهوری و همچنین نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین وزیر خارجه ایالات متحده حضور خواهند داشت.

موضوع محوری نشست مونیخ، اوکراین خواهد بود. تنها چند روز دیگر، تجاوز روسیه به اوکراین یکسال می‌شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۷ فوریه ۲۰۲۳