۱۰ وزیر امور خارجه زن در کنفرانس مونیخ از زنان ایران و افغانستان حمایت کردند

۱۰ زن در قامت وزرای امور خارجه کشورهای خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در بیانیه‌ای از زنان ایران و افغانستان حمایت کردند. آن‌ها تاکید کردند زمانی همه امنیت خواهند داشت که زنان امنیت داشته باشند.
در این بیانیه با اشاره به اقدامات محدود کننده طالبان برای زنان آمده است: «ما به شدت تلاش طالبان برای حذف زنان از تمام زندگی عمومی را محکوم می‌کنیم.»

آن‌ها گفتند که زنان در افغانستان از قدم زدن در پارک‌ها منع شده‌اند، دیگر در صفحه‌های تلویزیون دیده نمی‌شوند، از حق حضور در مدارس و دانشگاه‌های محروم شده‌اند و اکنون نیز از کار در زمینه‌های بشردوستانه منع شده‌اند.»
این زنان وزیر گفتند که طالبان با حذف نیمی از جمعیت افغانستان از جامعه مرتکب شدیدترین نقض حقوق بشر می‌شوند و آینده کل کشور را به خطر می‌اندازند.

آن‌ها درباره ایران نیز گفتند: «ما در کنار زنان و مردان دلیر ایران که هر روز برای حقوق و آزادی خود مبارزه می‌کنند، می‌ایستیم. مبارزه آن‌ها نشان می‌دهد که تنها در جایی که زنان در امنیت هستند همه در امان خواهند ماند. نه تنها در ایران و افغانستان بلکه در سراسر جهان.»
این بیانیه از سوی وزرای خارجه اسلوونی، آلمان، کانادا، ایسلند، لیختن اشتاین، بلژیک، آندورا، آلبانی، مغولستان و لیبی امضا شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۹ فوریه ۲۰۲۳