فعال محیط زیست: آبگیری سد چمشیر تخلف است

محمد درویش، کنشگر محیط زیست در واکنش به انتشار آبگیری سد چمشیر گفت: «معمولا مراسم آبگیری سدها با بوق و کرنای فراوان برگزار می‌شود و عالی‌ترین مقامات را دعوت می‌کنند، به خصوص اینکه این سد پنجمین سد بزرگ ایران است ولی می‌بینیم که کاملا مخفیانه آبگیری را شروع کردند، مخزن سد چمشیر را پر کرده و حالا تصاویرش را منتشر کردند.»

به گفته وی این کار تخلف است و اینکه چه کسانی از این کار نفع می‌برند را باید از وزارت نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همه کسانی که صراحتا نامه نوشتند و موضع‌گیری کردند که این سد نباید آبگیری شود، پرسید. این سوال را باید آقای مخبر که دستور داد این سد آبگیری نشود ولی آبگیری شد، جواب دهد.

از اردیبهشت ماه سال ۹۲ که وزیر نیروی وقت از آغاز ساخت بدنه بتنی سد چمشیر در گچساران خبر داد، بسیاری از مخالفان با دادن هشدارهایی گفتند که سد چمشیر روی سازند نمکی گچساران قرار گرفته که با بهره‌برداری از آن فاجعه گتوند۲ این بار در کهگیلویه و بویراحمد تکرار می‌شود.

هرچند سازمان محیط زیست ایران گفته بود، به دلیل مشکلات زیست‌محیطی سد چمشیر آبگیری نخواهد شد؛ اما«آرش مصلح» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به این تناقض گویی‌ها پایان داد و در گفتگو با تسنیم، آبگیری آزمایشی سد چمشیر را تایید کرده، و افزوده است، با سفر آقای رئیسی به این استان بهره‌برداری رسمی این سد آغاز خواهد شد.

پیش از این، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد هم هرگونه آبگیری از سد چمشیر را رد کرده بود، اما تصاویر منتشر شده از پشت سد نشان می‌دهد که این سد هر چند به صورت موقت آبگیری شده است.

مقامات دولتی از ساخت این سد دفاع می‌کنند و می‌گویند در صورت بهره‌برداری پنجمین سد بزرگ ایران خواهد شد. اما مخالفان می‌گویند پس از سد گتوند، چمشیر یکی از جنجالی‌ترین پروژه سدسازی در ایران است که با مخالفت کارشناسان محیط زیست و میراث فرهنگی مواجه شده است.

سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران ساخته شده است و قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چمشیر (یا چم‌شیر) نزدیک به مرز استان بوشهر احداث شد.

پیش از این، نیک‌آهنگ کوثر فعال حوزه آب، محیط زیست و زمین شناسی به صدای آمریکا گفته بود: ساخت و بهره‌برداری از سد چمشیر آثار منفی زیست‌محیطی دارد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۳ فوریه ۲۰۲۳