قیمت دلار در ایران از ۵۲ هزار تومان فراتر رفت

نرخ فروش هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران با ثبت یک اوج تاریخی دیگر به ۵۲ هزار و ۶۵۰ تومان (۵۲۶۵۰۰ ریال) رسید که در مقایسه با نرخ ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی (۲۶۳ هزار ریالی) ثبت شده در جریان داد و ستدهای فروردین گذشته از سقوط ۱۰۰ درصدی نرخ برابری ریال ایران مقابل دلار آمریکا طی ۱۱ ماه گذشته حکایت داشت.

در سومین روز از آغاز به کار «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» با هدف پایان دادن به صعود مستمر نرخ ارز در بازار آزاد، بهای عرضه دلار آمریکا در صرافی‌های رسمی تحت نظارت بانک مرکزی ایران همچنان ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومانی بود که در روز نخست فعالیت این مرکز کشف شده بود. (البته وب‌سایت این مرکز که قصد اعلام نرخ کشف شده برای ارزهای خارجی در ایران است، در خارج از این کشور قابل دسترس نیست و به همین دلیل یورونیوز ناگزیر است، نرخ اعلام شده از سوی رسانه‌های داخل ایران را مبنا قرار دهد.)

با این وجود، بازار آزاد تهران روز پنجشنبه نیز شاهد ادامه نزول مستمر نرخ برابری ریال ایران در مقابل ارزهای عمده جهان بود. به طوری که نرخ فروش دلار آمریکا در مقایسه با روز چهارشنبه بیش از هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت و رکورد بی‌سابقه ۵۲ هزار و ۷۲۰ تومان را نیز ثبت کرد. همزمان، هر یورو نیز تا ۵۵ هزار و ۸۵۰ تومان داد و ستد شد که نرخی تاریخی محسوب می‌شود. دلار و یورو پس از رسیدن به قله قیمتی معاملات روز پنجشنبه در دامنه‌ای ۶۰۰ تومانی نوسان قیمت داشتند.

وجود کاهش ۱.۲۰ دلاری نرخ هر اونس طلا (۱۸۲۴.۶۰ دلار) در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تهران موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز برای نخستین بار از مرز ۳۱ میلیون تومان عبور کند. همچنین، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روز پنجشنبه در اوج تاریخی جدید خود یعنی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

قیمت هر قطعه تمام سکه طلا موسوم به طرح امامی در آغاز سال جاری خورشیدی ۱۲ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بود که طی ۱۱ ماه، بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

ادامه رکوردشکنی نرخ‌ها در بازار ارز ایران در شرایطی است که بانک مرکزی ایران پس از راه‌اندازی «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» اعلام کرد که خرید و فروش در خارج از چارچوب عملیاتی این مرکز و به نرخ‌هایی به غیر از نرخ کشف شده در این مرکز قاچاق و ممنوع است. البته با توجه به اعلام «نیازهای واقعی» ۶۳ گانه شناسایی شده از سوی بانک مرکزی ایران که شامل اختصاص ارز ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورویی به مسافران سفرهای خارجی، افراد نیازمند به درمان در خارج از کشور و دانشجویان عازم تحصیل در دانشگاه‌های خارجی می‌شود، خرید ارز برای مقابله با آثار تورم بر قدرت خرید عمومی و انتقال سرمایه به خارج از کشور در چارچوب معاملات قاچاق قرار گرفته است.

این در شرایطی است که نرخ تورم سالانه در ایران به ۴۷.۷ درصد در پایان بهمن ماه رسیده که بالاترین سطح در ۲۷ سال گذشته محسوب می‌شود. در عین حال، حجم نقدینگی کشور در مقایسه با آغاز سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۱۰ برابر شده و کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱ نیز در مقایسه با لایحه بودجه سال جاری حدود ۵۸.۶ درصد افزایش یافته تا چشم‌انداز صعودی نرخ تورم همچنان رو به تقویت باشد.

همزمان، تشدید تنش‌ها با غرب در جریان ادامه اجرای برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و ارسال پهپادهای ساخت این کشور به روسیه، موجب شدت عمل بیشتر ایالات متحده در اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شده تا جریان انتقال دلار و درهم از بازار عراق و امارات به ایران کندتر از چند ماه گذشته شود.

بدین ترتیب، با وجود خط و نشان کشیدن‌های دولت و بانک مرکزی ایران برای خریداران ارز با هدف انتقال سرمایه به خارج و یا به منظور حفظ قدرت خرید پس‌اندازهای ریالیشان، معاملات در بازار آزاد همچنان ادامه دارد و روزانه رکوردهای تازه‌ای نیز در آن رقم می‌خورد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۴ فوریه ۲۰۲۳