مولوی عبدالحمید: اگر نمی‌توانید مشکلات مردم را حل کنید، کنار بروید

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز پنجم اسفند ماه که با حضور گسترده نیروهای امنیتی و بازداشت و محدودیت برای حاضرین در این نماز جمعه همراه بود، گفت که قضات باید بتوانند شخص اول مملکت را هم احضار کنند.

نماز جمعه این هفته زاهدان در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، از صبح روز جمعه، مسجد مکی را به‌طور کامل محاصره کردند و در سطح شهر به صورتی گسترده دست با بازداشت شهروندان زدند. هم‌زمان با تشدید فضای امنیتی، اینترنت در این شهر قطع شد و به همین دلیل، سخنرانی مولوی عبدالحمید برخلاف هفته‌های گذشته، به‌طور مستقیم پخش نشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به اینکه قضات باید مستقل باشند، گفت: «دستگاه قضایی باید تابع حق باشد و قاضی باید نه تابع اولی‌الامر بلکه تابع حق باشد.»

او همچنین با اشاره به اینکه دین معتقد است که مردم حاکم را انتخاب می‌کنند و خدا این کار را نمی‌کند، گفت: «همین دین به ما می‌گوید بازجو و قاضی نمی‌توانند افراد را به اعتراف اجباری مجبور کنند و افراد حق دفاع منصفانه از خود را خواهند داشت.»

او با اشاره به پدیده آقازادگی در جمهوری اسلامی گفت: «حاکم نباید از بیت‌المال ارتزاق کند. نه خودش و نه اطرافیان‌اش. همین چیزی که امروز ما با نام آقازاده می‌شنویم.»

با افزایش نرخ دلار به بالای ۵۳ هزار تومان مشکلات معیشتی مردم ایران بیش از پیش نمایان شده است.

مولوی عبدالحمید با اشاره به معضلات اقتصادی مردم گفت: «اوضاع مردم بد است و این فقط مربوط به اقتصاد نیست. ریشه در سیاست دارد. سیاست داخلی و خارجی. با بسیاری از کشورها تنش وجود دارد. بپذیرید که سیاست‌هایتان اشتباه هست. شما ملت ایران را سیر کنید و اینکه جاهای دیگر چه شده را ول کنید.»

عبدالحمید با خطاب قرار دادن مسئولان جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد که حاکمان باید حرف مردم و مخالفان را بشنوند و اگر نمی‌توانند مشکلات مردم را حل کنند کنار بروید و بگذارند افرادی که می‌تواند به صحنه بیایند و مشکلات را حل کنند.

او در ادامه با اشاره به اینکه کشور دچار بن‌بست جدی شده است، گفت: «همه دنیا اگر نتوانند مشکلات مردم را نتوانند حل کنند استعفا می‌دهند و کنار می‌روند. در کشورهای مختلف این اتفاق میافتد و مشکلات درست می‌شود. اما مسئولان ما کنار رفتن را بلد نیستند.»

او با تاکید بر اینکه منافع ملی بر تمام منافع ملت‌ها و کشورهای دیگر مقدم است گفت: «بر مردم فشار است و اقتصاد ریشه در سیاست‌های داخلی و خارجی دارد و اگر این‌ها درست شود وضعیت دلار هم درست می‌شود. دیگر میلیون از بین رفته است و به میلیارد رسیده است و این نتیجه روش مملکت‌داری است.»

او همچنین خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی اشاره کرد که مسئولان نباید بگذارند ملت ایران از گرسنگی بمیرند و دچار فساد شوند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ فوریه ۲۰۲۳