آمریکا: همکاری‌های دفاعی روسیه و ایران عمیق‌تر می‌شود

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود گفت: فکر می‌کنیم همکاری دفاعی روسیه و ایران عمیق‌تر شده است. مسکو می‌تواند هواپیماهای جنگنده در اختیار ایران قرار دهد.

کربی اظهار داشت که اطلاعات بیشتری مبنی بر اینکه ایران در حال افزایش حمایت خود از روسیه در چارچوب جنگ اوکراین است، در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی با اشاره به اینکه در ماه نوامبر، ایران تسلیحات توپخانه‌ای و گلوله‌های تانک را برای استفاده در اوکراین به روسیه فرستاد، افزود: روسیه قصد دارد در ازای دریافت تجهیزات نظامی بیشتر، با ایران همکاری کند.

کربی ادامه داد: روسیه مدتی است که موشک، تجهیزات الکترونیکی و پدافند هوایی به ایران ارائه می‌کند. روسیه همکاری دفاعی بی سابقه‌ای را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی مانند بالگردهای تهاجمی و رادار از روسیه است، تصریح کرد: ایران میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه می‌خواهد.

کربی گفت که نگرانی‌های وی در مورد روابط دفاعی رو به رشد بین ایران و روسیه قطعا در حال تحقق است. این همکاری‌ها برای خاورمیانه مفید نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه کره شمالی برای گروه واگنر در اوکراین تسلیحات می‌فرستد، به موقعیت چین در جنگ نیز اشاره کرد و افزود: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه چین ممکن است در حال بررسی ارائه کمک تسلیحاتی به روسیه باشد، اما هنوز اقدامی از سوی آنها دیده نشده است.

از سوی دیگر کربی اعلام کرد که در حال بررسی طرح صلح پیشنهادی چین برای جنگ روسیه و اوکراین هستند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های امروز علیه روسیه ممکن است توانایی پوتین را برای تجهیز ارتش خود محدود کند، گفت که این تحریم‌ها بر بخش فناوری و دفاع متمرکز است.

کربی در مورد تامین جنگنده F-16 نیز اظهار داشت که آنها در حال حاضر روی کمک به اوکراین با قابلیت‌هایی که در هفته‌ها و ماه‌های آینده به آن نیاز خواهند داشت متمرکز هستند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۵ فوریه ۲۰۲۳