امیرعبداللهیان می‌گوید ایران و آمریکا فاصله زیادی با توافق بر سر احیای برجام ندارند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با اشاره به «پیامی» از مقامات آمریکا که وزیر خارجه عراق حامل آن بوده است، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که «اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه برخورد کند، فاصله زیادی با توافق نداریم».

این در حالی است که از هنگام آغاز اعتراضات علیه جمهوری اسلامی در اواخر شهریور و به‌دنبال سرکوب خشونت‌بار مردم معترض، مقام‌های ارشد آمریکا به طور پیاپی تأکید کرده‌اند که «مذاکرات احیای برجام» از اولویت و دستور کار دولت جو بایدن کنار گذاشته شده است.

آقای امیرعبداللهیان اما پس از سفر اخیر خود به بغداد، در مصاحبه‌ای با شبکه العالم، شبکه عرب‌زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی، عنوان کرد که وزیر خارجه عراق پس از بازگشت از سفر واشینگتن «حامل پیامی از آمریکا» بوده است.


وزیر خارجه ایران گفت: «آقای فواد حسین که از سفر واشینگتن برگشت حامل این پیام بود که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد. ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.»

آقای امیرعبداللهیان افزود: «این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان ذیل برجام عمل کنیم.»

این مقام دولت ایران اشاره‌ای به محتوای «پیام» آمریکایی‌ها نکرد اما گفت: «تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند، ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.»

امیرعبداللهیان اضافه کرد که «سه کشور اروپایی، آلمان، بریتانیا، فرانسه، هم باید در این مسیر نقش سازنده خودشان را دنبال کنند و دچار خطا در تحلیل و محاسبات نشوند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین در بخشی از این مصاحبه درباره روابط ایران و عربستان سعودی تاکید کرد که «بازگشت روابط ریاض با تهران به حالت طبیعی هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه» است.

او با بیان اینکه در پنج دور مذاکرات پیشین با ریاض پیشرف‌های خوبی داشته است، گفت: «در حال تنظیم مرحله جدیدی از گفت‌وگوها با عربستان با نقش‌آفرینی عراق هستیم.»

اظهارات آقای امیرعبداللهیان درباره دریافت «پیام آمریکا از طریق وزیر خارجه عراق» در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه سوم اسفند گفت که پیام دولت بایدن به جمهوری اسلامی این است که «شهروندان ما را آزاد کنید، تأمین پهپاد برای روسیه را متوقف کنید و از کشتن مردم خود دست بردارید.»

هفته گذشته نیز رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی سفر سلطان طارق بن‌هیثم، حاکم عمان به ایران، شدند و هدف از این دیدار را «ازسرگیری مذاکرات احیای برجام» عنوان کردند.

آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های باقی‌مانده در برجام، با هدف بازگشت آمریکا به این توافق، در میانه تابستان امسال در وین برگزار شد و بی‌حاصل پایان یافت. پس از آغاز اعتراضات نیز مقام‌های الایات متحده بارها عنوان کرده‌اند که مذاکرات دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه سوم اسفند ماه خود نیز بار دیگر همین مواضع را تکرار کرد و گفت که مذاکرات برجام «خارج از اولویت دستور کار» واشینگتن است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ فوریه ۲۰۲۳