گسترش مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز به ۱۵ شهر

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان، سه‌شنبه ۹ اسفند در جلسه علنی مجلس، گفت که تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ شهر با مسمومیت‌های دانش‌آموزی درگیر شده‌اند. او از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، خواست کمیسیون‌های بهداشت و درمان و امور داخلی کشور را مامور بررسی این موضوع کند.

رحیمی مظفری ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان را تلویحا به خارج از ایران نسبت داد. پیش از او، جلال رشیدی کوچی، دیگر نماینده مجلس، هم ادعا کرده بود که این مسمومیت‌ها از خارج کشور هدایت می‌شوند. احمد ‌امیرآبادی فراهانی، نماینده قم، نیز که پیش از این در سخنانی مدعی شده بود در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قمی «بزرگنمایی» شده است، در واکنشی جدید، از مسئولان امنیتی و انتظامی خواست این موضوع را پیگیری و با عاملان برخورد کنند.

مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز از اوایل آذرماه در قم شروع شد. اکنون با گذشت سه ماه از این موضوع، مسمومیت‌ها به دیگر شهر‌های ایران نیز سرایت کرده است و مسئولان به‌رغم اینکه امنیتی بودن این ماجرا را تایید کرده‌اند، از پاسخگویی شفاف به خانواده‌ها و برخورد با عاملان طفره ‌می‌روند.

در تازه‌ترین مورد، مهدی غیبی، رئیس اورژانس لرستان، از مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس بروجرد خبر داد و گفت که تعدادی دانش‌آموز روز دوشنبه روانه مراکز درمانی شده‌اند. طی روز‌های گذشته، اخبار متناوبی از مسمومیت دختران دانش‌آموز در بروجرد منتشر شد اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در واکنشی جدید به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، ادعا کرد که «مسئولان مربوطه در حوزه‌های مختلف اطلاعاتی، امنیتی، بهداشتی، درمانی و آموزشی هنوز نتوانسته‌اند به سرنخ‌های مشخصی برسند».

دادستان کل کشور که پیش‌تر احتمال «عمدی» بودن مسمومیت‌ها را مطرح کرده بود، حالا مدعی است که با «احتمال نمی‌توان نظر قطعی داد».

مسئولان جمهوری اسلامی ایران در اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت‌های دانش‌آموزان مانند دیگر موارد با هم هماهنگ نیستند و سخنان متناقض آنان تردید‌ها را درباره اینکه یک گروه اسلام‌گرای تندرو در این ماجرا دست دارد، تقویت می‌کند. برخلاف ادعاهای برخی نمایندگان مجلس که می‌گویند ماجرا در خارج از ایران هدایت می‌شود، یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت، روز یکشنبه ۷ اسفند در مشهد، دست داشتن عوامل داخلی در مسمومیت‌ها را تایید کرد و گفت: «پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند تمامی مدارس به‌ خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

معاون وزیر بهداشت این را هم گفت که مسمومیت‌ها ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بوده‌اند.

سخنان او بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت اما یک روز بعد، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، سخنان این مقام وزارت بهداشت را به نقل از خودش تکذیب کرد و نوشت که نقل‌قول منتشرشده از او دقیق نبوده است.

تاکنون از بازداشت فرد یا گروهی مرتبط با مسمومیت‌های دنباله‌دار دانش‌آموزان گزارشی منتشر نشده است و برخی فعالان می‌گویند این موضوع به اسیدپاشی‌های اصفهان شباهت دارد که پس از فتوای امام‌جمعه این شهر آغاز شد و عاملان آن هیچ‌وقت معرفی و مجازات نشدند.

محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، روز یکشنبه هفتم اسفند، به روزنامه شرق گفته بود که گروهی موسوم به «هزاره‌گرا» مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس‌اند.

او توضیح داد: «این گروه و تفکر معتقد است دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا مقطع سوم دبستان درس بخوانند. آن‌ها یک جریان مذهبی و ضدمدرنیته‌اند. یک جامعه‌شناس که نمی‌توانم نامش را فاش کنم، در قم پژوهشی انجام داد و به این نتیجه رسید که این مسمومیت‌ها اتفاقی نیست و هزاره‌گرا‌ها مسئول وقوع آن‌اند. این جامعه‌شناس معتقد است مرکز ثقل جریان هزاره‌گرا قم و اصفهان است.»

میبدی در ادامه تایید کرد که این جریان «شبیه طالبان‌اند». پیش از او نیز نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکترای علوم قرآن و حدیث، نیز در یادداشتی که در سایت قم‌نیوز منتشر شد، نوشته بود‌: «تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند.»

مسئولان جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته با ادعای اینکه تاکنون مرگ دانش‌آموزی گزارش نشده است، سعی می‌کردند این موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهند و حالا که گزارش‌هایی از مرگ یک دانش‌آموز به نام فاطمه رضایی منتشر شده، مدعی‌اند که مرگ این کودک به مسمومیت‌های دنباله‌دار ارتباطی نداشته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در یادداشتی، ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان را به فیلمنامه‌ای «کمیک‌ــتراژیک رسوا» تشبیه کرد و در پاسخ به ادعای دادستان کل کشور که مدعی شده است سرنخی وجود ندارد، نوشت: «آنان که با دستگاه پیچیده و چندلایه نهاد‌های انتظامی امنیتی آشنایی دارند، می‌دانند که چنین رخداد پرتکراری محال است بدون سرنخ باقی مانده باشد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی در ادامه به شباهت اسیدپاشی‌های اصفهان و قتل‌های زنجیره‌ای به این موضوع اشاره کرد و افزود که این اقدام در «لوای فتوای قلابی شیعی طراحی و اجرا شد تا مردم را از ادامه جنبش زن زندگی آزادی بترسانند و پیام بدهند که با حرکت‌هایی چون بی‌حجابی و عمامه‌پرانی هرگز مماشات نخواهند کرد».

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ فوریه ۲۰۲۳