آژانس گزارش‌ها درباره کشف اورانیوم حدود ۸۴ درصدی در ایران را تایید کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۹ اسفند برای نخستین تایید کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت بسیار بالا را در ایران کشف کرده‌اند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در گزارشی محرمانه به اعضای این نهاد که رسانه‌ها به نسخه‌ای از آن دست یافته‌اند، نوشت که ذرات اورانیوم یافت‌شده در ایران تا سطح ۸۳.۷ درصد غنی‌سازی شده‌اند و این درجه فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

این گزارش می‌گوید که ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی ماه ژانویه در جریان بازرسی از سایت فردو کشف شده است.

اولین بار خبرگزاری بلومبرگ روز ۳۰ بهمن گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد را در تاسیسات هسته‌ای ایران کشف کرده‌اند، اما آژانس تاکنون از تایید آن خودداری کرده بود.

از سویی ایران گزارش‌ها دراین‌باره را «توطئه» خارجی خوانده و گفته است که وجود یا کشف ذرات اورانیوم با این درجه از غلظت می‌تواند نتیجه جانبی و مقطعی روند غنی‌سازی با غلظت ۶۰ درصدی باشد که جمهوری اسلامی قبلا آن را به آژانس اطلاع داده است.

رافائل گروسی نیز در گزارش محرمانه خود به این ادعای مقامات ایرانی اشاره کرده و نوشته است: «ایران به ما اطلاع داده که نوسان‌های غیرعمدی در درصد غنی‌سازی ممکن است در روند انتقالی تنظیم کار دستگاه‌های غنی سازی برای تولید اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در ماه نوامبر ۲۰۲۲ و یا هنگام جایگزین کردن سیلندر تزریق اورانیوم روی داده باشد.»

آقای گروسی سپس خاطرنشان کرده که مذاکرات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای روشن کردن این موضوع ادامه دارد.

روز سه‌شنبه همچنین وزرای خارجه آلمان و اسرائیل نسبت به گزارش‌ها درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کردند و تاکید داشتند که این درجه از غنی‌سازی اورانیوم هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، نیز هشدار داده است که ایران در غنی‌سازی اورانیوم خیلی پیش رفته و «اگر رهبران جمهوری اسلامی بخواهند از این مرحله عبور کنند، تنها چند هفته‌ با غنی‌سازی ۹۰ درصدی فاصله دارند» که این امر «باعث افزایش نگرانی‌هاست».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ مارس۲۰۲۳