آمریکا: شورای حکام نقض تعهدات پادمانی ایران را با جدیت مورد توجه قرار دهد

نماینده آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت٬ ایران باید اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود و پیگیری مداوم اقداماتی که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.

لورا هولگیت، سفیر آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در آغاز اظهارات خود از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد.

رافائل گروسی می‌گوید چگونگی اجرای توافق‌ها هنوز باید با تهران مورد بحث و مذاکره قرار گیرد و «نمی‌تواند موفقیت آن را تضمین کند»
سفیر آمریکا گفت: «همان‌طور که گزارش مدیرکل روشن می‌کند، ایران برنامه هسته‌ای خود را بسیار فراتر از محدودیت‌های تعیین شده در (توافق هسته‌ای موسوم به ) برجام، از جمله از طریق نصب سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و انباشت مداوم اورانیوم بسیار غنی‌شده٬ دنبال می‌کند. »

او اضافه کرد: « ادامه غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در ایران هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی برای اهدافی که ایران ادعا می‌کند٬ استفاده نمی‌کند. »

لورا هولگیت در ادامه به فعالیت‌های ایران در تاسیسات هسته‌ای فردو در نزدیکی قم اشاره کرد و گفت: «ایران می‌بایست اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود و همچنین پیگیری مداوم اقداماتی که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.»

سفیر آمریکا با اشاره به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در تابستان سال جاری تاکید کرد که ایران با طرح خواسته‌های غیر واقعی و غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.

لورا هولگیت در ادامه با اشاره به اظهارات رافائل گروسی تاکید کرده است که اقدامات ایران در کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی، «پیامدهای زیان‌باری بر توانایی آژانس در ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران داشته است.»

او گفت: «ایران باید به جای تضعیف چنین تضمین‌های اساسی، اقداماتی را انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را ایجاد کند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشست گشایش دوره فصلی شورای حکام این نهاد گفته بود: «آژانس در دو سال گذشته قادر به راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نبوده، و اهمیت حیاتی دارد که ایران به تعهدات برجامی‌ و توافقی که این هفته در تهران به‌دست آمد، عمل کند.»

غنی سازی بالای ۸۰ درصد

لورا هولگیت در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع «تغییرات اساسی در پیکربندی» برخی از سانتریفیوژهای ایران در سایت فردو اشاره کرد و گفت: «همانطور که مدیرکل آژانس گفت قصور ایران در اعلام این تغییرات با تعهدات این کشور ذیل توافقنامه پادمان مغایرت دارد. این نقض تعهدات پادمانی ایران باید از سوی شورای (حکام) با جدیت مورد توجه قرار گیرد.»

سفیر آمریکا با اشاره به کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده با غنای بالای ۸۰ درصد در تاسیسات فردو گفت: «ایران باید فورا درباره این موضوع شفاف‌سازی کند. اقدامات ایران، چه عمدی و چه سهوی، به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود.»

او همچین با اشاره به سفر مدیرکل آژانس به تهران تاکید کرد که آمریکا «مشتاقانه منتظر» است که رافائل گروسی بتواند در نهایت پیشرفتی را که ایران در جهت حل این مسائل متعهد شده است، گزارش دهد.

لورا هولگیت در ادامه گفت: «اگر ایران آن‌گونه که به مدیرکل آژانس گفته است دست به برخی اقدامات برای شفاف‌سازی بزند، یک نشانه دلگرم‌کننده است. البته باید ببینیم که آیا این مراحل در عمل اجرا می‌شوند یا خیر.»

مدیرکل آژانس پس از بازگشت از تهران گفته بود ایران برای همکاری در مورد سه مکانی که رد اورانیوم در آن‌ها به‌دست آمده است، اعلام آمادگی کرده و موافق است تجهیزات نظارتی اضافی مانند دوربین‌ها در سایت‌های هسته‌ای، دوباره نصب شوند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ مارس۲۰۲۳