آمریکا تعدادی از مقامات و نهادهای ایرانی را همزمان با روز جهانی زن تحریم کرد

ایالات متحده آمریکا همزمان با گرامی‌داشت روز جهانی زن و در حمایت از جنبش «زن زندگی آزادی» در ایران، شماری از افراد و نهادهای رژیم جمهوری اسلامی ناقض حقوق زنان در این کشور را هدف تحریم‌های خود قرار داد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا(OFAC)، چهارشنبه ۱۷ اسفند، مصادف با هشتم ماه مارس «روز جهانی زن»، یازده مقام و نهاد دیگر رژیم جمهوری اسلامی، از جمله دو مقام ارشد در سیستم زندان‌های ایران که مسئول نقض جدی حقوق بشر علیه زنان و دختران هستند را تحریم کرد.

به گزارش وب‌سایت وزارت خزانه‌داری، این تحریم‌ها علیه فرمانده ارشد ارتش ایران و یکی از فرماندهان عالی‌رتبه در سپاه پاسداران ایران و همچنین یک مقام ایرانی که در تلاش‌های رژیم برای قطع دسترسی به اینترنت نقش محوری داشته، اعمال شده است.

همزمان، برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای ضمن اعلام این تحریم‌ها گفت: «ما به اعمال تحریم علیه رژیمی که سوء‌استفاده و خشونت را علیه شهروندان خود – به ویژه زنان و دختران – ادامه می‌دهد، ادامه خواهیم داد.»

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، علی چهارمحالی، رئیس زندان البرز، داریوش بخشی، رئیس زندان ارومیه، رضا اصغریان، مدیرعامل شرکت «ناجی‌پارس»، بهرام عبداللهی‌نژاد، مدیرعامل شرکت «ناجی پارس امین»، غلامرضا رمضانیان ثانی، مدیرعامل شرکت «انطباق گستر سپهر»، مهدی امیری، مدیر فنی امور سایبری دادستانی کل ایران، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی، افراد تحریم شده در این بسته جدید تحریمی هستند.

همچنین سه شرکت «ناجی پارس»، «ناجی پارس امین» و «انطباق گستر سپهر» نیز به دلیل فراهم کردن امکان سرکوب خشونت‌آمیز معترضان و به خصوص زنان و دختران برای نیروهای انتظامی رژیم، مشمول این تحریم‌ها شدند.

بر اساس این بیانیه، «زندان‌های ایران به بدرفتاری و کشتن زندانیان شناخته شده هستند و زنان زندانی در معرض خشونت جنسی، شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار می‌گیرند.»

در همین ارتباط «رویترز»، سه‌شنبه ۱۶ اسفند گزارش داد که اتحادیه اروپا نیز برای اولین بار ناقضان حقوق زنان و عاملان خشونت‌های جنسی را در ۶ کشور از جمله ایران، افغانستان هدف تحریم‌های خود قرار داد.

اتحادیه اروپا، در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن، تحریم‌هایی را علیه نه نفر و سه نهاد ناقض حقوق زنان از جمله مقامات و نهادهای وابسته به ایران، دو وزیر حکومت طالبان و دو فرمانده روسی درگیر جنگ در اوکراین که مسئول خشونت جنسی و نقض حقوق زنان در جریان تهاجم روسیه به اوکراین هستند، اعمال کرد.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۹ مارس۲۰۲۳