احضار سفیر رژیم ایران در جمهوری آذربایجان به دنبال پرواز جگنده ایرانی در مرز دو کشور

جمهوری آذربایجان در پی پرواز یک جنگنده ایرانی در مرز میان دو کشور در مسیر بیله‌سوار-‌زنگلان، سفیر جمهوری اسلامی را به وزارت خارجه احضار و این اقدام ایران را «به شدت» محکوم کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه ۲۰ اسفند با انتشار گزارشی اعلام کرد در رابطه با پرواز «تحریک‌آمیز و غیردوستانه» جنگنده ایرانی یادداشت اعتراض این کشور به عباس موسوی سفیر ایران در باکو تحویل داده شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که صبح روز شنبه یک فروند جنگنده ایرانی از بیله‌سوار تا منطقه آزاد شده زنگلان پرواز رفت و برگشت انجام داده است.

اطلاعیه یادشده می‌افزاید: «این جنگنده در فاصله ۳ تا ۵ کیلومتری مرز ایران و آذربایجان مسیر پرواز را طی کرده و در برخی مواقع حتی درست روی خط مرزی پرواز کرده است. چنین اقدامی برخلاف موازین بین‌المللی، تحریک‌آمیز و غیردوستانه است.»

این اطلاعیه تصریح کرده که پرواز یک جنگنده در خط مرزی، امنیت پروازهای هواپیماهای مسافربری را نیز تهدید می‌کند.

وزارت دفاع آذربایجان با یادآوری مانور نظامی گسترده ایران در مرزهای جمهوری آذربایجان، خصوصا مناطق آزاده شده قره‌باغ کوهستانی در سال گذشته میلادی، اقدامات جمهوری اسلامی را «تحریک‌آمیز» خواند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مهرماه سال جاری خورشیدی رزمایش گسترده‌ای در مرزهای با جمهوری آذربایجان برگزار کرد و حتی نصب پل شناور به روی ارس برای انتقال تجهیزات و نیرو نیز بخشی از این رزمایش بود که به عنوان تهدید سپاه برای ورود به خاک جمهوری آذربایجان تلقی شد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان می‌گوید از ایران خواسته شده در رابطه با پرواز تحریک‌آمیز جنگنده‌اش در مرز دو کشور توضیح دهد و این اقدام در آینده تکرار نشود.

تنش‌ها در روابط دو کشور بعد از تهاجم مسلحانه به سفارت باکو در تهران در بهمن‌ماه امسال که منجر به کشته شدن یک محافظ سفارت شد، رو به افزایش نهاده و همان زمان دولت آذربایجان سفارتش در ایران را تعطیل کرد.

جمهوری آذربایجان می‌گوید این حمله، «تروریستی و سازمان‌دهی شده» بوده و ایران باید سفارش‌دهندگان این حمله را افشا و دادگاهی کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ مارس۲۰۲۳