طنین شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» در چهارشنبه سوری

آتش اعتراض در چندین شهر شعله‌ور شد. در چند شهر نیروی سرکوب به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کرد. در تهران، سنندج، سقز شماری از معترضان را بازداشت کردند.

شامگاه سه‌شنبه ۲۳ اسفند، همزمان با چهارشنبه‌سوری خیابان‌های سراسر ایران صحنه رزم و رقص بود. در چند شهر نیروهای امنیتی با حاضران در خیابان درگیر شدند. در دیواندره گروهی از معترضان به ساختمان فرمانداری یورش بردند. در اکباتان تهران هم معترضان خواهان آزادی میلاد آرمون شدند، معترض بازداشت شده‌ای که با خطر صدور حکم اعدام روبه‌‌روست.

اعتراضات شامگاه سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ گسترده بود. در تهران شهروندان در چندین محله به خیابان آمدند و با افروختن آتش و شعار دادن علیه حکومت، چهارشنبه آخر سال را جشن گرفتند. در شهرک اکباتان که همزمان با خیزش ژن، ژیان، ئازادی یکی از کانون‌های اعتراضی در تهران بود، ده‌ها معترض خواستار آزادی میلاد آرمون، یکی از معترضان بازداشت‌شده که خطر اعدام او را تهدید می‌کند، شدند.

چند ویدئو از دیگر مناطق تهران هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در برخی مناطق شهروندان در خیابان رقصیدند. در یک ویدئو نیز گروهی از زنان در بلوار مرزداران روسری‌های خود را به آتش کشیدند. همچنین گروهی از شهروندان هم در نزدیکی محل سکونت حمیدرضا روحی، معترضی که در مهر ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی به قتل رسید، تجمع و سرودخوانی کردند. در یک ویدئو دیگر از تهران هم گروهی از معترضان «زن، زندگی، آزادی» و «‌آزادی آزادی» را فریاد زدند.
به گفته شاهدان عینی در میدان انقلاب تهران ماموران حکومتی به سمت شهروندانی که خیابان انقلاب در حرکت بودند، گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

در جنوب استان تهران هم در نازی‌آباد و جوادیه صحنه اعتراض بود. در یک ویدئو از جوادیه تهران صدای راوی پشت دوربین می‌گوید که یک شعبه بانک به دست معترضان تخریب شده است. در این ویدئو تصویر شیشه‌های شکسته یک شعبه بانک صادرات نمایان است.

در رشت گروهی از شهروندان در میدان شهرداری تجمع کردند و شعار دادند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه». رشت در اعتراضات شهریور تا آذر ‍۱۴۰۱ خشونت کم‌سابقه‌ای از سوی پلیس تحمل کرد و چندین تن از فعالان مدنی این شهر بازداشت و زندانی شدند و همچنین مغازه‌داران به دلیل شرکت در تحصن، با پلمپ مغازه مجازات شدند.

در زیر یک ویدئو از رشت را ببینید.

از اصفهان هم شعار «فقر، فساد، گرونی می‌ریم تا سرنگونی» به گوش رسید.

در شهرهای کرد اعتراضات گسترده‌تر بود. در کرمانشاه در یک اقدام نمادین عمامه‌ها را آتش زدند. همچنین گروهی از شهروندان یک آتش بزرگ برافروختند و با «ساز و سرنا» دست در دست یکدیگر رقصیدند.

در جوانرود که ۳۰ آبان از سوی نیروهای حکومتی به خون کشیده شد، دامنه اعتراضات بسیار گسترده‌ بود. منابع نزدیک به فعالان کُرد از یورش نیروهای حکومتی به سمت شهروندان خبر دادند. از سرپل‌ذهاب نیز چند تصویر و ویدئو منتشر شد که نشان می‌داد معترضان برخی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی را از جا کنده‌اند.

شهرهای کامیاران، سنندج، سقز، مریوان و دیواندره در استان کردستان هم صحنه رقص و رزم بود. در برخی محلات این شهرها شهروندان با موسیقی کردی دست در دست یکدیگر رقصیدند و همزمان با افروختن آتش چهارشنبه آخر سال را به یاد کشته‌شدگان اعتراض‌های قیام ژینا گرامی داشتند. در چند ویدئو از دیواندره مشخص است شهروندان معترض مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند و مواد آتش‌زا به سمت آن پرتاب کردند.

سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی که قتل او به دست پلیس گشت ارشاد جرقه خیزش اخیر در ایران شد هم گروه‌های از شهروندان در چند نقطه آتش برافروختند و علیه حکومت شعار دادند. ژن، ژیان، ئازادی، مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر جمهوری اسلامی از پرتکرارترین شعارها در خیابان‌های سقز بود. برخی منابع کرد گفته‌اند که نیروهای سرکوب به سمت شهروندانی که شعار می‌دادند گاز اشک‌آور پرتاب و چند تن را بازداشت کردند.

در بانه و سنندج هم گروه‌هایی از شهروندان در چند محله به خیابان آمدند. در شهرک بهاران سنندج به عنوان یکی از کانون‌های اعتراضی در فاصله شهریور تا آذر ۱۴۰۱، نیروهای ضد شورش به سمت جمعیتی که مرگ بر دیکتاور را فریاد می‌زدند، گاز اشک‌آور پرتاب کردند. در محله ننله سنندج هم معترضان آتش برافروختند و شعار ضدحکومتی سر دادند. در یک ویدئو دیگر از سنندج که به نظر می‌رسد محله سکونت هومن عبداللهی، شهروندی که در اعتراضات شهریور تا آذر به قتل رسید، باشد، او را قهرمان کردستان خواندند و علیه حکومت شعار دادند.

عمار گلی، روزنامه‌نگار همکار شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار چند تصویر از مصدومان محله گلشن در سنندج نوشت نیروهای سرکوب به معترضان گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند.

در استان ایلام هم شهرهای مورموری، آبدانان، ایلام و دره‌شهر شاهد حضور شهروندان معترض در خیابان بود. هچنین در استان آذربایجان‌غربی هم حداقل در دو شهر بوکان و مهاباد گروهی از معترضان به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند. مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر جمهوری اسلامی، اینجا کردستان است، گورستان فاشیستان است از جمله شعارهای پرتکرار در خیابان‌های شهرهای کرد بود.

در شهر تبریز هم گروهی از شهروندان در خیابان در کنار آتش لزگی رقصیدند.

در شبکه‌های اجتماعی چند ویدئو از حضور شهروندان در خیابان‌های زنجان، خرم‌آباد، ملایر، ایذه، شهرری و کرج نیز منتشر شده است. در کرج معترضان علیه حکومت شعار دادند و جمهوری اسلامی را حکومت بچه‌کش نامیدند. در

در ایذه حاضران در خیابان خواستار آزادی توماج صالحی شدند و سپاه و بسیج را داعشی نام نهادند.

در زنجان بنر قاسم سلیمانی را به آتش کشیدند. همچنین در زاهدان نیز که از هشتم مهر امسال به صورت پیوسته جمعه‌های اعتراضی را سازمان داده است، گروهی از شهروندان با برافروختن آتش با اعتراض در سراسر ایران همراه شدند.

چند ویدئو نیز از آتش‌افروزی در چند شهر دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در روز دوشنبه نیز اعتراضات پراکنده‌ای در چند شهر رخ داد اما گسترده نبود. به گفته فعالان شبکه‌های اجتماعی سرعت اینترنت در دو روز اخیر به شدت کاهش یافته و مختل شده است.

حکومت نیز به بهانه جلوگیری از حوادث خطرناک در چهارشنبه‌سوری نیروهای امنیتی پرشماری در خیابان‌ها مستقر کرده بود. رسانه‌های حکومتی از مصدومیت بیش از دو هزار نفر در جریان مراسم چهارشنبه آخر سال خبر دادند. علیرضا فخار، استاندار تهران هم شامگاه سه‌شنبه مدعی شد: «برخی از گروهک‌ها در تلاش بودند تا اقدامات خرابکارانه انجام دهند تا شادی مردم را خراب کنند، اما با اقدامات مناسب آنها شناسایی و دستگیر شدند.». او توضیح بیشتری در این باره نداد. فرمانده انتظامی تهران هم از بازداشت هشت نفر به دلیل آنچه که «اقدام به تخریب اموال عمومی» خبر داد.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا هم ادعا کرد ماموران پلیس دو بسته انفجاری را خنثی کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۶ مارس۲۰۲۳