مازندران تا ۱۵ سال دیگر به بیابان تبدیل می‌شود

رئیس مدیریت بحران ایران هشدار داد در صورتی که توجه ویژه‌ای به محیط زیست مازندران نشود این استان به سمت بیابانی شدن خواهد رفت.

محمد حسن نامی رئیس مدیریت بحران ایران گفت: «با توجه به وقوع خشکسالی‌ها در ۱۵ سال آینده استان مازندران به یکی از استان‌های بیابانی تبدیل می‌شود و باید چاره‌ای عمیق در این خصوص اندیشید تا مردم نیز باغ‌های خود را خردتر نکنند و برای اقتصاد منطقه باید چاره اندیشی دیگری داشت.»

محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران، روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آبی این استان، با بیان این‌که میزان بارش‌ها در سال قبل در مازندران به بیش از ۷۰۰ میلی‌متر رسیده است، گفت: «این بارش‌ها نشان می‌دهد که مشکل کم‌آبی نداریم بلکه مشکل سوءمدیریت داریم.»

استاندار مازندران الگوی مصرف آب در مازندران را بی‌رویه و بحرانی توصیف کرد و گفت: «مصرف آب در بخش خانگی نیز نگران‌کننده است و باید آژیر خطر شورای حفاظت منابع آب به صدا درآید زیرا وضعیت مایه نگرانی است.»

در دی ماه سال گذشته نیز خبرگزاری ایرنا با اعلام هشدار خشکسالی در مازندران اعلام کرد آمارهای نگران‌کننده منابع آبی مازندران در سال گذشته و به ویژه کم‌بارشی‌ها در پاییز ۱۴۰۱ سبب شد که کارگروه مقابله با خشکسالی در شرکت آب‌منطقه‌ای زودتر از سال‌های پیش از آن آغاز به کار کند تا برنامه‌ریزی برای کاهش تنش آبی و خسارت‌های ناشی از کم‌آبی در این استان انجام شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران نیز با تاکید بر شرایط خاص بخش کشاورزی مازندران گفت: «وضعیت بارندگی، ذخایر سدها، آورد رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهد و در سومین سال خشکسالی قرار داریم. به همین دلیل تصمیم بر این شد که کارگروه مقابله با خشکسالی امسال زودتر از سال‌های گذشته آغاز به کار کند.»

معاون فنی و آبخیزداری حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نیز پیش از این در مورد کم آبی و خشکسالی‌های سالیان اخیر در استان مازندران اعلام کرد که این اتفاق منجر به ظهور پدیده بیابان در مازندران شده است. او کاهش بارندگی‌ها را سبب گسترش و شدت پدیده بیابانی شدن مازندران اعلام کرد.

فرهاد خلردی، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران، دو سال پیش راه حل این مشکل را اعلام کرده بود.

او در گفتگو با ایسنا یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات خشکسالی و مدیریت روان آب رودخانه‌ها را ایجاد سازه‌های تنظیم کننده بویژه ساخت سد دانست و گفت: «ساخت سدهراز بر روی این روخانه به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین حوزه آبریز در منطقه مرکزی استان بسیار مهم است.»

ایجاد سدها در مسیل رودخانه‌ها یکی از مشکلات اصلی کم آبی در مازندران است. سد گلورد منطقه هزار جریب بهشهر که از اهداف ساخت آن جبران کمبود آب در سال‌های خشک بود و همچنین مانع ایجاد سیلاب در منطقه می‌شد، پس از سال‌ها به روی رودخانه نکارود ساخته شد. اما این اتفاق نه تنها مشکل کم آبی منطقه را حل نکرد بلکه باعث خشک شدن رودخانه‌ها و آب بندان‌های منتهی به رودخانه‌ها شد. سدهای انحرافی به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل خشکسالی مازندران به شمار می‌رود.

هادی کیادلیری، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات، تابستان ۱۴۰۰ از خشک شدن رودخانه چالوس خبر داد و هشدار داد: «سدهای انحرافی انتقال آب که به منظور تأمین آب مورد نیاز کشاورزی در شرق مازندران ایجاد شده‌اند، باعث مرگ یکی از خروشان‌ترین رودخانه‌های کشور شده‌اند. در شمال کشور به اندازه کافی جنگل‌ها تخریب شده‌اند، و از بین بردن منابع آبی آن دیگر شوخی بردار نیست.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۷ مارس۲۰۲۳