قیمت‌ها از آن‌ چه مردم می‌گویند تا روایت دولتی؛ بیداد گرانی

قیمت کالا و خدمات در ایران این روزها دو روایت دارد یک روایت دولتی و یک روایت مردمی؛ روایت دولتی می‌گوید تورم زیر ۵۰ درصد است و روایت مردمی از افزایش تا چندبرابری قیمت مایحتاج روزانه خبر می‌دهد و بیداد گرانی را به تصویر می‌کشد.

روایت دولتی در حالی است که «خبرگزاری فارس» می‌گوید: «قیمت‌ها نسبت به اوایل عید گران‌تر شده‌اند.» به نوشته این خبرگزاری «سیب در بازار سطح شهر به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده در حالی که قبل از عید، سیب ۲۵ هزار تومان و پرتقال کمتر از ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد.»

در مقابل این گزارش فارس از بازار سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری قیمت هر کیلوگرم سیب را ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است.

این سازمان همچنین قیمت مرغ را ۶۲ هزار تومان اعلام کرده است اما آن چه مردم از بازار مرغ در فضای مجازی روایت می‌کنند قیمتی بالای ۷۱ هزار تومان است.

بر اساس گزارش‌های مردمی، در حال حاضر هر کیلو قند ۳۵هزار تومان ، ‏شکر ۲۵هزار تومان ، ‏لوبیا چیتی ۸۵ هزار تومان ، ‏عدس ۶۷ هزار تومان ، نخود ۷۲ هزار تومان ، ‏پسته احمدآقایی دستچین ۸۷۵ هزار تومان ، تخمه کدو ۲۲۰ هزار تومان ، ‏مغز گردو ۴۵۰ هزار تومان ، روغن ۶۴ هزار تومان ، رب گوجه ۳۹ هزار تومان ، لپه ۵۴ هزار تومان و ‏چای سیلان شکسته ۳۹۵ هزار تومان است.

هرچه که هست، قیمت‌ها با آن چه دولتی‌ها می‌گویند، فاصله بسیار دارد و در این بین مقامات بر مهار تورم هم تاکید می‌کنند تا منویات رهبر جمهوری اسلامی را نیز در نظر داشته باشند.

در همین رابطه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: «بانک مرکزی برنامه جدی برای کاهش تورم در پیش دارد و قرار است تورم را تا کانال ۲۰ تا ۳۰ درصدی پایین بیاورد.»

این ادعا در حالی است که وبسایت فردای اقتصاد نوشت: «دولت سیزدهم دولت را در وضعیتی تحویل گرفت که تورم بانک مرکزی ۵۵ درصد بود (تورم نقطه به نقطه مرداد ۱۴۰۰) اکنون پس از یک سال و نیم تورم به ۶۴ درصد رسیده است»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ مارس۲۰۲۳