شیرین فامیلی روزنامه‌نگار ایرانی درگذشت

ایران امروز-شیرین فامیلی، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آلمان صبح جمعه ۱۱ مرداد و پس از چند سال مبارزه با سرطان پستان، در شهر برلین زندگی را بدورد گفت. او در خارج از کشور با «اروپای آزاد» و سپس با «رادیو فردا» همکاری می‌کرد.

شیرین فامیلی روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آلمان پس از سال‌ها جدال با سرطان پستان، روز جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ در بیمارستان مارتین لوتر برلین چشم از جهان فرو بست.

شیرین فامیلی در اوائل دهه ۶۰، پس از اوجگیری محدودیتها و فشارهای حکومتی علیه فعالان سیاسی در ایران، از کشور خارج شد. چند سالی در کابل به‌سر برد. سپس به آلمان آمد و ساکن برلین شد.

او از همکاران نسل اول «رادیو زمانه» و از همکاران ثابت رادیو «اروپای آزاد» و «رادیو فردا» بود. در سال ۲۰۱۰ برای همکاری با «یورو نیوز» به شهر لیون رفت اما شروع کارش با تشخیص سرطان مصادف شد و ناچار شد برای درمان دوباره به برلین برگردد. پس از با به برلین به همکاری خود با رادیو فردا ادامه داد.

شیرین فامیلی درباره روز آگاه شدن از بیماری‌اش نوشته است: «آنقدر آن روز برایم سخت و تلخ بود که یاد آن به‌صورت ابرگونه‌ای در ذهنم به جای مانده است. اما یک چیز را خوب می‌دانم که از همان لحظه می‌دانستم زندگی‌ام از خیلی جهات تغییرخواهد کرد… خودم را همچون پرنده‌ای می‌دیدم که بال‌هایش را بریده‌اند. درست هم بود، چون الان هم پس از سه سال وقتی به آینده فکر می‌کنم و آرزوهایی که می‌توانستند عملی شوند، همین احساس را دارم.»

آخرین پست شیرین فامیلی در فیسبوک تاریخ ۲۱ ژوئیه را دارد و آخرین مصاحبه‌اش در «رادیو فردا» ششم اردیبهشت ۱۳۹۷ منتشر شده است؛ مصاحبه‌ای در نقد حرف‌های محمدجواد ظریف که در شورای روابط خارجی آمریکا، سرکوب بهایی‌ها در ایران را انکار کرده بود.

شیرین فامیلی فرزندی به نام بهرنگ دارد که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند. او در سه هفته آخر عمرش به خاطر تشدید بیماری، در بیمارستان مارتین لوتر برلین بستری بود.