بازگشت ترامپ به فلوریدا بعد از جلسه تفهیم اتهام؛ دادگاه بعدی ۱۳ آذر برگزار می‌شود

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین پس از حضور در جلسه تفهیم اتهام خود در دادگاه منهتن نیویورک، به ایالت فلوریدا بازگشت. جلسه بعدی دادگاه آقای ترامپ روز ۱۳ آذر (چهارم دسامبر) برگزار می‌شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا در جلسه تفهیم اتهام خود در دادگاه، نسبت به ۳۴ فقره اتهام جعل مدارک تجاری که علیه او مطرح شده است، اعلام بی‌گناهی کرد.

دونالد ترامپ در جلسه تفهیم اتهام دستان خود را روی هم گذاشته و نشسته بود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پاسخ به این سؤال که در دفاع از خود چه حرفی دارد، گفت که «بی‌گناه» است.

دونالد ترامپ پس از پایان جلسه دادگاه با هواپیمای اختصاصی خود از نیویورک به سمت فلوریدا پرواز کرد. او ساعت هفت بعداز ظهر به وقت محلی وارد پالم بیچ در ایالت فلوریدا شد و سپس راهی «مار آ لاگو»، اقامتگاه شخصی خود ،در این ایالت شد.

تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد شماری از هواداران دونالد ترامپ با دست در دشتن پرچم آمریکا و پلاکاردهایی در بخش‌هایی از مسیر کاروان او به «ما رآ لاگو» در خیابان‌ها ایستاده بودند.

دونالد ترامپ ساعت هشت و نیم عصر به وقت محلی در «مار آ لاگو» نخستین واکنش علنی خود را در خصوص برگزاری این دادگاه و اتهاماتش گفت:«هرگز فکر نمی‌کردم این اتفاق در آمریکا بیفتد.»

دونالد ترامپ در ادامه اعضای حزب دموکرات را متهم کرد که از آغاز مبارزات انتخاباتیش در سال ۲۰۱۶، دست به جاسوسی از ستاد انتخاباتی او زدند. رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین مدعی شد که دموکرات های علیه او پرونده سازی می‌کنند.

دست‌کم ۵۰۰ نفر از طرفداران دونالد ترامپ برای سخنرانی او به این محل دعوت شده‌اند و شماری از آنها از ساعتی پیش از شروع سخنرانی٬ در این محل حاضر شدند.

رئیس دادگاه روز سه‌شنبه با تاکید بر آزادی بیان در کشور به دونالد ترامپ و دادستان نیویورک هشدار داده است که اظهاراتی را مطرح نکنند که باعث بروز خشونت شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا در نخسیتن واکنش پس از برگزاری جلسه تفهیم اتهام، در شبکه اجتماعی گفت که از محتوای پرونده «شگفت‌زده» شده است، چرا که شواهدی علیه او وجود ندارد.

خوان مانوئل مرشان، قاضی پرونده، روز دوشنبه حضور دوربین فیلمبرداری رسانه‌ها در جلسه دادرسی را ممنوع کرد، ولی پنج عکاس این فرصت را یافتند تا از حضور دونالد ترامپ در دادگاه عکس بگیرند.

برگزاری دادگاه دونالد ترامپ یک رویداد تاریخی در آمریکا است. تاکنون هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا، چه آنها که همچنان در مسند قدرت بوده‌ و چه آنها که کاخ سفید را ترک کرده‌اند، با اتهامات جنایی مواجه نشده‌اند.

هیئت منصفه‌ دادگاه منهتن که شمار اعضای آن به دلیل حساسیت پرونده زیادتر از معمول بود، روز پنجشنبه ۱۰ فروردین رای داد که دونالد ترامپ را می‌توان محاکمه کرد، زیرا ظن آن می‌رود ۱۳۰ هزار دلاری را که به مایکل کوهن، وکیلش، پرداخته بود، رشوه «حق‌السکوت» به یک زن آمریکایی بازیگر فیلم‌های پورن باشد.

دونالد ترامپ در سوابق دفاتر تجاری خود در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۱۳۰ هزار دلار را به عنوان «حق‌الزحمه» وکیل ثبت کرده بود.

رئیس جمهور سابق آمریکا به جعل سوابق تجاری متهم شده است.

دادستان های نیویورک مدعی هستند که دونالد اظهارات نادرستی در مورد سوابق تجاری خود در نیویورک داشته و قوانین انتخابات را نقض کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۵ آپریل ۲۰۲۳