بیانیه پشتیبانی کانون نویسندگان ایران از اعتراضات کارگران و کارگران زندانی

 

درباره ی محاکمه ی کارگران معترض و مدافعان آنها,  روز ١٢ مرداد سال جاری قرار است اسماعیل بخشی نماینده ی کارگران نیشکر هفت تپه، سپیده قلیان فعال کارگری، علی نجاتی عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و امیرحسین محمدی فرد، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی اعضای نشریه ی اینترنتی گام در شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شوند.
در سال گذشته چند هزار کارگر شرکت نیشکر هفت تپه برای حفظ شغل و گرفتن دستمزدهای پرداخت نشده شان دست به اعتراض زدند و کسانی را به نمایندگی انتخاب کردند؛ کسانی اخبار و گزارش های آن اعتراض ها را بازتاب دادند. حال آن نمایندگان و مدافعان و بازتاب دهندگان پس از ماه ها بازداشت و تحمل رنج فراوان قرار است چند روز دیگر به دادگاه برده شوند.
از آنها دو تن نماینده ی کارگران معترض اند و پنج تن دیگر نویسنده و فعال رسانه ای. پیداست که تشکیل دادگاه برای آنها و جرم انگاری اعتراض و بازتاب اخبار و نوشتن پیرامون مسائل آن به معنای محاکمه ی آزادی بیان است. متهمان دادگاه ١٢ مرداد حتی با معیارهای حداقلیِ حقوق شهروندی، نه تنها جرمی مرتکب نشده اند که به حق شهروندی و انسانی خود عمل کرده اند. هر جامعه ای بدون وجود و حضور اینگونه انسان ها به قهقرا میرود. آنها، بر خلاف انشای سیستم دادرسی و محاکم، ضامن “امنیت” اجتماعی مردم هستند.
در شرایطی که حاکمان توانایی حل مشکلات ویرانگر جامعه را ندارند تشکیل این دادگاه ها در راستای معترض زدایی از راه ایجاد هراس و زندان و شلاق و اعدام است. هم از این روست که شمار دادگاه ها روند افزایشی دارد و به حکم های سنگین ختم میشود.
کانون نویسندگان ایران با تاکید برحق آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا، برگزاری چنین دادگاه هایی را محکوم میکند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، علی نجاتی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی، عسل محمدی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

کانون نویسندگان ایران – ١٠ مرداد ١٣٩٨