بلومبرگ: ایران در ماه آینده نفت خود را ۱۵ درصد زیر قیمت به پالایشگاه‌های چینی خواهد فروخت

بر اساس گزارشی که بلومبرگ روز پنج‌شنبه ششم آوریل / ۱۷ فروردین منتشر کرده است، جمهوری اسلامی بنا دارد در ماه آینده، هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل دهد.

از آن‌جایی که قیمت نفت برنت ۸۰ درصد محاسبه شده است، ایران نفت خود را ۱۵ درصد زیر قیمت می‌فروشد. این در حالی است که روسیه برای نفت شاخص اورال خود بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد. این امر منجر شده که پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی چین در ماه‌های اخیر بیشتر به خرید نفت تولیدشده در ایران روی بیاورند.

داده‌های شرکت اطلاعات کالا (کپلر) نشان می‌دهد ایران در ماه فوریه رکورد روزانه صادرات نفت به چین از سال ۲۰۱۷ به این سو را زده و ۱,۲ میلیون بشکه نفت تحویل پالایشگاه‌های چینی داده است. همچنین، داده‌های شرکت مشاوره انرژی (ورتکسا) نیز نشان می‌دهد در ماه مارس ۲۰۲۳ صادرات نفت ایران به چین به ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید که ۲۰ درصد بیشتر از همین موعد زمانی در سال ۲۰۲۲ است.

بلومبرگ می‌افزاید پالایشگاه‌های کوچک چینی با ظرفیت پالایش روزانه ۳,۷ میلیون بشکه، عمدتاً مایل به خرید نفت ارزان کشورهای تحریمی مانند ایران و ونزوئلا هستند و این دو کشور برای حفظ بازار خود با روسیه در حال رقابت هستند. اگر ایران بتواند در ماه آینده، روزانه یک میلیون بشکه نفت تحویل چین دهد، بدون محاسبه هزینه‌های دور‌زدن تحریم‌ها، تنها از محل تخفیف، بیش از ۳۷۰ میلیون دلار دچار زیان خواهد شد.

در حال حاضر، بخش اعظم نفت ایران توسط پالایشگاه‌های کوچک چینی مستقر در استان شاندونگ و از طریق واسطه‌ها و تحت عنوان نفت مالزی خریداری می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۷ آپریل ۲۰۲۳