انتشار فایل صوتی از کیومرث پوراحمد: حاکمیت آرزوی مرگ ما را دارد

انتشار یک فایل صوتی از کیومرث پوراحمد، سینماگر سرشناس ایرانی که چهارشنبه گذشته در ۷۴ سالگی درگذشت بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

این فایل صوتی که «عبدی‌مدیا» آن را منتشر کرده ظاهراً مربوط به جلسه‌ای عمومی است که با حضور کیومرث پوراحمد در ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در رشت برگزار شده است.

پوراحمد در بخشی از این فایل صوتی می‌گوید :«عشق، نان شب، و نفسم فیلم‌سازی است، همه زندگی برای من ابتدا فیلم‌ است و بعد جنبه‌های دیگر، ولی دیگر نمی‌توان فیلم ساخت و‌ شرایط به شدت بد شده است.»

او در ادامه می‌گوید: «من در دهه ۶۰ و ۷۰ سالی یک فیلم می‌ساختم و اگر سه سال فیلمی نمی‌ساختم، ۱۲ قصه مجید ساختم که ۱۶ هفته پخش شد. اما الان هر پنج، شش، یا هفت سال یک فیلم می‌سازم، و نمی‌توان کار کرد.»

کیومرث پوراحمد در این فایل صوتی می‌گوید: این شرایط به‌خصوص برای نسل ما که پنج، شش نفر هم بیشتر نیستیم، وجود دارد، و حاکمیت آرزو می‌کند که ما زودتر منقرض شویم، سکته کنیم و بمیریم. حتی جوانان هم اگر ذره‌ای مستقل باشند، حاکمیت دوست دارد آنها هم تصادف کنند و بمیرند و موی دماغش نباشند.

او در ادامه می‌گوید: حاکمیت فیلم‌های بی‌خاصیت، کمدی شاخ‌پشمی، رحمان و فلان فلان دوست دارد، هیچ علاقه‌ای به ذره‌ای تفکر و اندیشه نیست و دوست دارد تا ما منقرض و نابود شویم.

کیومرث پوراحمد در بخش دیگری از این فایل در پاسخ به پرسشی درباره تخریب میراث و بافت تاریخی شهر رشت، از بین رفتن جنگل‌ها و منابع طبیعی، و آلودگی محیط زیست در این منطقه گفت: «اینکه شهر را در معرض خطر قرار دادند، فقط مختص به رشت نیست، کل ایران را در معرض خطر قرار دادند، واقعا دریاچه ارومیه چرا خشک شد؟ به نظر من دست‌های پنهانی هست که می‌خواهد محیط زیست ایران، و خیلی چیزهای دیگر را هم از بین ببرد.»

این سینماگر در این فایل می‌گوید: «قطعاً دست‌های پنهانی هست. عده زیادی از این بچه‌های محیط زیست در زندان هستند، واقعاً این ماجرا خیلی مشکوک است، و فقط در رشت نیست، در همه جای ایران شاهد چنین وضعی هستیم.»

در بخشی که مربوط به پایان جلسه است، مجری برنامه که از اظهارات بی‌پروای کیومرث پوراحمد غافلگیر شده است در تلاش برای تلطیف شرایط می‌گوید که «انشالله خوب می‌شود.»

کیومرث پوراحمد نیز در پاسخ می‌گوید که «حتما خوب می‌شود، غیرممکن است خوب نشود، مگر می‌شود که بد شود.»

در پایان حاضرین به شدت کیومرث پوراحمد را تشویق می‌کنند و هفتاد سالگی او را تبریک می‌گویند.

گزارش‌های ضد و نقیضی درباره علت مرگ کیومرث پوراحمد منتشر شده است. در ابتدا علت مرگ به نقل از خانواده او ایست قلبی عنوان شد.

اما پس از مدتی رسانه‌های داخلی ایران به نقل از دادستان گیلان از خودکشی این سینماگر خبر دادند. همچنین گفته می‌شود که هشت صفحه یادداشت از او پیش از «مرگ خودخواسته» باقی مانده که هم اکنون در اختیار مأموران انتظامی است.

در روزهای اخیر برخی از کاربران در فضای مجازی احتمال قتل کیومرث پوراحمد را مطرح کردند که البته هنوز هیج مقام رسمی یا خانواده او در این زمینه اظهار نظری نکردند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۹ آپریل ۲۰۲۳