دست‌کم ۲۶ مدرسه هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند

روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، گزارش‌هایی از حمله شیمیایی به دست‌کم ۲۶ مدرسه در کل ایران گزارش شد که بیشترین موارد در استان‌های کرمانشاه و تهران بود. تعدادی از این مدارس نیز برای چندمین بار در ماه‌های اخیر هدف این حملات قرار گرفتند.

امروز دبستان و دبیرستان‌های دخترانه‌ای در کرمانشاه، ارومیه، اسلامشهر، تهران، کرج، اردبیل، سقز و اهواز هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

کرمانشاه؛ حمله به هفت مدرسه

یکی از شهرهایی که امروز بیشترین حملات شیمیایی به آن اتفاق افتاد کرمانشاه است که دانش‌آموزان هفت مدرسه آن دچار مسمومیت شدند.

طبق گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، در شهرهای کرمانشاه و شهرک دولت‌آباد دبیرستان‌های دخترانه «الزهرا»، «عفت»، «نصر»، «دانا» و «عصمتیه»، و دبستان‌های دخترانه «فرشادفر» و «نبوت» این شهر حمله شیمیایی شده است.

ویدیوها و گزارش‌های مردمی همچنین حاکی از آن است که شماری از خانواده‌ها مقابل این مدارس تجمع کرده‌ و تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند.

تهران؛ حمله به هشت مدرسه

در استان تهران نیز هشت مدرسه در مناطق مختلف پایتخت و نیز اسلامشهر هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

روز سه‌شنبه به هنرستان «ابرار» در بزرگراه محلاتی، مدرسه‌های «شاهد» و «شهدای مکه» در منطقه ۱۵، مجموعه مدارس «قیاس» واقع در خیابان فاطمی، مدرسه «پردیس شریف» و دبیرستان «کوثر» در پایتخت حمله شد.

در اسلامشهر نیز به مدرسه دخترانه «نیایش» در شهرک قائمیه حمله شیمیایی شد و بر اساس گزارش‌های مردمی، آمبولانس‌ها شماری از دانش‌آموزان مسموم شده را به بیمارستان منتقل کردند.

همچنین هنرستان دخترانه «سایپا» نیز در اسلامشهر هدف حمله شیمیایی قرار گرفت.

بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، مسوولان مدرسه پس از این حمله، درهای مدرسه را بسته و اجازه خروج دانش‌آموزان را ندادند.

مدارس دیگر شهرها

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای رسیده از اردبیل، دو مدرسه «بهاران» و «معراج» در این شهر هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

از زمان شروع مسموم‌سازی‌ها در آذر سال گذشته، این چهارمین بار است که به این دو مدرسه حمله می‌شود.

در کرج و حصارک نیز روز سه‌شنبه مدرسه‌های «رضوان»، «تهذیب» و «جعفر صادق» هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند.

در این روز همچنین هه‌نگاو از حمله به دبیرستان دخترانه «هدف» در ارومیه خبر داد.

در شهر اهواز هم به دبیرستان‌های دخترانه «کوثر» و «ستایش» حمله شیمیایی شد.

از سوی دیگر، دبیرستان‌های دخترانه «ایمان» و «کوثر» و دبستان پسرانه «ترکمان ۲» در شهر سقز امروز هدف حملات شیمیایی قرار گرفته و شماری از دانش‌آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.

روز ۲۰ فروردین نیز گزارش‌هایی از حمله شیمیایی به دست‌کم شش مدرسه دخترانه سقز به نام‌های «طالقانی، سمیه‌، معراج، بنت الهدی صدر، استقلال و عصمت بخش زرینه» و مسمومیت بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز منتشر شد که پس از این حملات، نیروهای امنیتی در اطراف مدارس با شهروندان درگیر شده و با شلیک گاز اشک‌آور و بازداشت چند تن از شهروندان، سعی در متفرق کردن خانواده‌های معترض کردند.

از زمان این حملات شیمیایی بیشتر مدارس شهر سقز به مدت چند روز در اعتراض به این حملات سیستماتیک به دختران دانش‌آموز تعطیل شدند.

ادامه مسموم‌سازی‌ها در روز سه‌شنبه در حالی‌ست که روز گذشته (دوشنبه) هم دست‌کم ٢٠ مورد حمله شیمیایی به مدارس صورت گرفت که در این میان، شهر بوکان با پنج حمله در صدر قرار داشت. گیلانغرب، کرج، تبریز، خرم‌آباد، دزفول، اصفهان، سقز، ارومیه، سنندج، روانسر و کرمانشاه دیگر شهرهایی هستند که در آن‌ها به مدرسه‌ها حمله شیمیایی شد.

روز گذشته همچنین گروهی از مردم اهواز در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار غیر حضوری شدن مدارس شدند.

پیش از آن هم مردم شاهین‌شهر در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس، مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند که این تجمع با حمله نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی و شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان روبه‌رو شد.

تداوم رویکرد حکومت در انکار حمله به مدارس

با وجود این تجمعات اعتراضی اما جمهوری اسلامی که در ماه‌های آغازین حملات شیمیایی به مدارس، این حملات را انکار می‌کرد، هنوز عوامل آن را معرفی نکرده و در مقابل، فشار بر رسانه‌ها و فعالان مدنی را برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی در این زمینه افزایش داده است.

روز سه‌شنبه، خبرگزاری امنیتی فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با متهم کردن دانش‌آموزان مدعی شد «تحقیقات گسترده نهادهای ذیربط» نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد حملات شیمیایی در مدارس «منشا داخلی داشته و توسط دانش‌آموزان اتفاق افتاده است.

فارس با استناد به این «تحقیقات» افزود علت بدحالی دانش‌آموزان منتقل‌شده به مراکز درمانی حدود ۸۰ درصد تمارض و حدود ۲۰ درصد تلقین اعلام شده است.

خبرگزاری فارس همچنین با متهم کردن معلمان نوشت: «بررسی ها نشان می‌دهد در موارد معدودی برخی معلمین نیز تخلفاتی در این زمینه داشته‌اند و به رغم با خبر بودن از ماجرا با دانش‌آموزان برای تعطیل کردن کلاس‌ها همراهی کرده‌اند که پرونده تخلف آنها در حال رسیدگی است.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۹ آپریل ۲۰۲۳