هشدار دبیرکل ناتو: ایران و کره شمالی در حال گسترش برنامه‌های هسته‌ای خود هستند

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو)، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین چشم‌انداز امنیت جهانی را نگران‌کننده خواند و هشدار داد که ایران و کره‌شمالی نیز آشکارا در حال گسترش برنامه‌های هسته‌ای خود هستند.

آقای استولتنبرگ که در هجدهمین کنفرانس سالانه ناتو در مورد کنترل تسلیحات، خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «جنگ روسیه علیه اوکراین بخشی از یک الگوی طولانی از رفتار تهاجمی است. روسیه به دنبال تضعیف پایه‌های سیستم قانونمند بین‌المللی است.»

دبیر کل ناتو همچنین را روسیه به نادیده گرفتن، نقض یا کنار گذاشتن بسیاری از معاهده‌های بین‌المللی کنترل تسلیحات که جهان را ایمن نگه داشته، متهم کرد و گفت، کرملین تصمیم گرفته است که کنترل تسلیحات را از بین ببرد و ثبات استراتژیک را تضعیف کند.

او در ادامه خروج روسیه از معاهده «استارت نو»، عدم پایبندی به «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» (ای‌ان‌اف)، تشدید لفاظی‌های تحریک آمیز هسته‌ای، و تهدید به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را از جمله اقدامات مسکو در این زمینه برشمرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ۲۱ فوریه خروج مسکو از مشارکت در «پیمان استارت نو» را اعلام کرد.

ینس استولتنبرگ در ادامه گفت: «این‌ها اقدامات غیرمسئولانه‌ای است و با هدف جلوگیری از حمایت متحدان ناتو از اوکراین طراحی شده‌اند. اما این کارها نتیجه‌بخش نیستند و ما اگرچه تهدیدهای روسیه را جدی می‌گیریم، اما مرعوب نخواهیم شد.»

او همچنین اضافه کرد: «روسیه مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت ما است. اما چشم‌انداز گسترده‌تر امنیت جهانی نیز نگران ‌ننده است. »

دبیرکل ناتو گفت: «چین به سرعت در حال رشد زرادخانه هسته‌ای خود است و هیچ‌گونه شفافیتی در مورد توانایی‌هایش نداشته است . ایران و کره شمالی آشکارا در حال توسعه برنامه‌های هسته‌ای و سیستم‌های انتقال‌دهنده (موشکی) خود هستند.»

هشدار آمریکا درباره غنی سازی ایران

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در این کنفرانس نسبت به سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران هشدار داد.

خانم شرمن در سخنرانی خود همچنین از اقدام روسیه در تعلیق پیمان «استارتنو» انتقاد کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی از جهش وحشتناک سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران خبر داده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته تایید کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۳.۷ درصد را در تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی کشف کرده‌اند. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته بود که این سطح از غنی‌سازی اورانیوم فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به این گزارش گفته بودند که غنی‌سازی بی‌سابقه تا سطح ۸۳.۷ درصد همزمان با تداوم ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد و ادامه گسترش ظرفیت‌های غنی‌سازی ایران رخ می‌دهد.

این سه کشور می‌گویند٬ هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این گام، همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر این کشور، ایران را به طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۹ آپریل ۲۰۲۳