وزیر اسرائیلی در پایان سفر شاهزاده رضا پهلوی: راه احیای دوستی دو ملت تازه گشوده شده است

وزیر اطلاعات اسرائیل که از سوی دولت این کشور میزبان شاهزاده رضا پهلوی و همسر او در سفر پنج روزه این دو به اسرائیل بود، روز جمعه، اول اردبیهشت، خبر داد که این دیدار شامگاه جمعه با بدرقه رسمی پایان می‌یابد، اما «راه احیای دوستی دو ملت تازه گشوده شده است».

گیلا گاملی‌اِل، وزیر اطلاعات و سیاستمدار ارشد حزب حاکم لیکود، در توییتر خود «لحظاتی مهم از دیدار تاریخی شاهزاده رضا پهلوی» را منتشر کرد.

او گفت: «ملت‌های اسرائیل و ایران می‌توانند با یکدیگر به سوی گشایش در مسیر ارتقا گام بردارند». وی افزود: دیداری که او این هفته میزبان آن بوده، «تنها آغازی در راه نزدیک کردن قلوب و ساخت پل‌های میان دو ملت است».

خانم گاملی‌ال توییت کرد که این روزها «بسیاری در خاورمیانه و در جهان شاهد این دیدار تاریخی بودند، که مناسبات ملت ایران با ملت اسرائیل را تجدید کرد».

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین روز پنج‌شنبه در جریان سخنرانی در دانشگاه حیفا با حضور رئیس و شماری از اساتید و حضار، لوح دوستی و سپاس را برای بیان تقدیر از «شجاعت تاریخی» شاهزاده رضا پهلوی به او اهدا کرد.

خانم گاملی‌ال گفت اسرائیل همواره آگاه بوده که رژیم جمهوری اسلامی ایران نماینده واقعی افکار مردم ایران نیست و آقای رضا پهلوی «مبارز آزادی و نماینده‌ای شایسته» برای دیدگاه ایرانیان داخل و خارج است که خواهان ترقی و رفاه و نیکبختی ملت و کشور ایران هستند.

شاهزاده رضا پهلوی در سخنرانی خود در دانشگاه حیفا گفت حدود هشت ماه پس از آغاز جنبش زن، زندگی، آزادی، سکوت برخی کشورها و عوامل جهانی در برابر رنج و مطالبات مردم ایران که زیر سرکوب یک حکومت تمامیت‌خواه و ظالم برای آزادی خود فداکاری کرده‌اند، جایز نیست.

او به توان ملت ایران در راه رهایی خود ابراز اطمینان کرد و گفت نظر به فجایع دوران حکومت کنونی، مردم ایران در آینده با همه کشورها و از جمله با اسرائیل بر اساس منافع ملی خود رابطه برقرار خواهند کرد و زندگی متفاوتی را برای خود خواهند ساخت.

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، کوشش‌های کنونی مردم ایران و او و دیگر کنشگران برای رسیدن به مرحله‌ای است که ظرفیت‌ها اجرایی شوند و با تغییر زندگی و شرایط برای کشور خود، تغییرات مثبت برای جامعه جهانی را نیز رقم بزنند.

او گفت مردم ایران تا حال تنها با تکیه به خود و بدون کمک در برابر حکومت ایستاده و جان خود را فدا کرده‌ و اگر بدانند که مورد حمایت هستند، توان آن‌ها فزونی خواهد گرفت.

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، با خروج حکومت کنونی از صحنه، دوران انتقالی آغاز خواهد شد و لذا از هم‌اکنون باید نقشه راه و برنامه‌های درازمدت برای آینده ایرانِ آزاد آماده باشد… و «هر روزی که از دست می‌رود، هزینه‌های سنگینی به منابع و محیط زیست ایران تحمیل می‌شود».

او گفت پیامش به ملت اسرائیل و مردم جهان این است که با مردم ایران همبستگی نشان دهند تا بیشترین میزان حمایت از ملت ایران را کسب کرده و ابزارها و منابع برای تقابل با رژیم شرور فراهم باشد.

شاهزاده رضا پهلوی در برنامه چهارمین روز سفر به اسرائیل از باغ و معبد بهاییان در حیفا نیز که موسوم به باغ‌های ایرانی است، بازدید کرد.

خانم میریام فاینبرگ، شهردار شهر نتانیا، خواسته بود که یک نقاشی را که از ماه‌ها قبل در حمایت از جنبش ایرانی زن، زندگی، آزادی بر دیوار یکی از کوچه‌های بازار سنتی این شهر کشیده شده، به شاهزاده رضا پهلوی نشان دهد. آن‌ها پای این دیوارنگاره شعار محوری جنبش جاری ایران را تکرار کردند.

شاهزاده رضا پهلوی با کانال ۱۴ تلویزیون اسرائیل هم مصاحبه داشت: در جریان سفری که وزیر اطلاعات اسرائیل آن را گامی شجاعانه و تاریخی نامیده بود، بنیامین نتانیاهو در دو روز دیداری غیررسمی و سپس مذاکرات رسمی با آقای رضا پهلوی انجام داد، وزیر راهبردی و مشاور امنیت ملی اسرائیل با او دیدار و گفت‌وگو کردند، او و وزیر اطلاعات در یک نشست خبری با رسانه‌های اسرائیلی شرکت کردند، برای وی بازدید از تأسیسات آب اسرائیل در منطقه سورک برنامه‌ریزی شده و او تجربیات کارشناسان آب و محیط زیست اسرائیلی را شنید، مهمان رسمی آیین امسال گرامیداشت یاد قربانیان یهودی کشته شده در دوران نازی‌ها در اروپا بود و در شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، به تنها بخش دیوار باستانی باقی‌مانده از معبدی ادای احترام کرد که بیش از ۲۵۰۰ سال پیش به فرمان کوروش کبیر برای یهودیان در سرزمین‌های تحت فرمانروایی هخامنشی ساخته شده و یهودیان آن را به عنوان «دیوار ندبه» «مهم‌ترین مکان» بازمانده برای نیایش‌های خود می‌دانند.

وزارت خارجه ایران گفته بود که آقای رضا پهلوی، سفر او و اسرائیل برایش «اهمیتی ندارد». رسانه‌های وابسته به حکومت ایران در روزهای حضور آقای پهلوی در اسرائیل، حملات لفظی علیه او را تشدید کرده و سفرش به اسرائیل را «پایان اپوزیسیون» توصیف کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ آپریل ۲۰۲۳